Gauhar Helsinki on kasvanut kymmenessä vuodessa kahden naisen harrastuksesta kansainvälisille markkinoille tähtääväksi menestysbrändiksi. Merkin hittituote on paitamekko, jonka kehitykseen on otettu mukaan koko työyhteisö.

Vuonna 2012 lapsuudenystävät Jannika Antas ja Sabina Burmeister olivat molemmat kotona hoitamassa esikoisiaan. Ennen äitiyslomaa Antas oli työskennellyt analyytikkona liikkeenjohdon konsulttiyrityksessä ja Burmeister taloustehtävissä isänsä metallialan yrityksessä. 

Vaikka vauva-arki oli ihanaa, kaipasivat naiset jotain sen vastapainoksi. Syntyi ajatus koruja, asusteita ja piensisustustuotteita myyvästä verkkokaupasta, ja pian sellainen perustettiinkin. Tuoreiden yrittäjien kodit täyttyivät myytävistä tuotteista, sillä toimitilaa tai varastoa ei vielä ollut. 

Yrityksen nimeksi annettiin Gauhar. Se on hindulainen tytönnimi, joka tarkoittaa helmeä.

”Tilasimme aluksi korut Intiasta ja keksimme nimen sitä kautta”, Antas muistelee kymmenen vuotta myöhemmin. 

Sinä aikana on tapahtunut paljon: verkkokaupan rinnalle on avattu kivijalkamyymälä, valikoima on laajentunut naisten ja lasten vaatteisiin, muista kuin omista tuotemerkeistä on luovuttu, kaksikko on palkannut kahdeksan työntekijää – ja yrityksen nimeen on lisätty paikallisuudesta kertova Helsinki.

Nykyään Gauhar Helsingin myydyin tuoteryhmä ovat vaatteet. Erityisesti yksi tuote on ollut asiakkaiden suosiossa jo muutaman vuoden ajan: a-linjainen paitamekko.

”Aloimme myydä paitamekkoa kesällä 2019, ensin yhdessä sävyssä ja sitten kahdessa muussa. Mekon suosio yllätti ja kannusti jatkamaan vaatemalliston kehittämistä”, Antas kertoo.

Paitamekko, kaikkien muiden Gauhar Helsingin vaatteiden tapaan, on Antasin ja Burmeisterin suunnittelema. Tuotekehityksessä suunnittelijakaksikon apuna on iso joukko ihmisiä. 

”Teemme tiiviisti yhteistyötä sidosryhmiemme kanssa. Kuuntelemme herkällä korvalla jälleenmyyjiltä, asiakkailta ja työntekijöiltä saamaamme palautetta. Vaatteidemme pitää sopia kaikenkokoisille ja kaikenikäisille naisille.”

Ja juuri se taitaa olla syy hittimekon suosioon, uskoo Antas.

”Väljä ja kauniisti laskeutuva malli imartelee kaikkia vartalotyyppejä eikä katso ikää.” 

Pari vuotta sitten Gauhar Helsinki etsi somen kautta mallia tuotekuvauksiinsa. Malliksi valittiin Linda Kemppainen. Sittemmin Kemppaisesta tuli myös Punavuoren-liikkeen myymälätyöntekijä.

Kaikissa tuotteissa suunnittelun lähtökohta on, että vaatteen pitää näyttää hyvältä yhtä lailla Antasin kuin Burmeisterin päällä. Prototyyppejä testataan myös yrityksen työntekijöiden yllä.

Yksi työntekijöistä on Linda Kemppainen. Hän on tuttu myös parhaillaan televisiossa pyörivästä Suomen Huippumalli haussa -ohjelmasta. Pluskokoinen ja pitkä Kemppainen haluaa omalla esimerkillään muuttaa muotimaailmaa kehoneutraalimmaksi, eli ympäristöksi, jossa hyväksytään kaikenlaiset vartalot. Gauhar Helsinki on tarjonnut siihen mahdollisuuden: Kemppainen on ollut yrityksen mallina ja osallistunut sosiaalisen median sisällön tuotantoon. 

”Muoti on edelleen hyvin eksklusiivista. Vaatteiden hankkiminen on hankalaa, jos kroppa poikkeaa massasta, oli kyse sitten lihavuudesta, liikuntarajoitteisuudesta tai pienikokoisuudesta.”

Erityisesti yksi asia Kemppaista harmittaa.

”On paljon merkkejä, joilla kokotaulukko on S-L, vaikka muunkin kokoisia maksavia asiakkaita olisi. Kotimaiselle ja kestävästi tuotetulle muodille on kysyntää kaikissa koissa.”

Gauhar Helsingillä kokohaitari ulottuu XS:stä XXL:ään, ja kestävä tuotantoketju on yrityksen prioriteetti. Siksi kaikki toiminta halutaan pitää mahdollisimman lähellä. Tuotteiden suunnittelu tapahtuu Suomessa, eikä tuotantokaan kovin kaukana ole. Kankaat tilataan Portugalista, ja vaatteet ommellaan Virossa ja Liettuassa. Neuletuotteet ja hiuspannat tehdään Suomessa. Korut tulevat Thaimaassa toimivalta norjalaiselta yritykseltä, huonetuoksut Ranskasta.

Osittain koronan takia Gauhar Helsinki siirsi hiustuotteiden valmistuksen Kiinasta Suomeen. Panostus oli iso ja pakotti nostamaan hintoja. Se ei kuitenkaan vähentänyt myyntiä, vaan kävikin päinvastoin: Helsingissä käsintehdyistä hiusasusteista tuli myyntivaltti.

Naisten vaatteiden ja asusteiden lisäksi Gauhar Helsingin valikoimaan kuuluu myös lasten vaatteita ja sisustustuotteita.

Vaikka verkkokaupan rinnalla toimii nykyään Punavuoren-kivijalkaliike, verkkomyynnin osuus liikevaihdosta on suuri, 40 prosenttia. Toisen 40 prosenttia muodostavat jälleenmyyjät, joita Gauhar Helsingillä on 30, muun muassa Stockmann ja Urban Attitude Helsinki-Vantaan lentokentällä. Liikevaihdosta loput tulevat myymälästä ja pop-upeista, joita pidetään kesäisin muun muassa Hangossa ja Inkoon Strand-kauppakeskuksessa.

Tulevaisuuden tavoitteena on lisätä tunnettuutta kotimaan markkinoilla, mutta tähtäimessä on myös kansainvälistyminen ja liikevaihdon kasvattaminen.

”Olemme ylpeitä siitä, että olemme luoneet kiinnostavan brändin ja saaneet sen myötä lojaalin asiakaskunnan. Kasvumme on ollut orgaanista, sillä olemme tulorahoitteinen yritys. Kasvussa korostuu tiimin merkitys – emme olisi pystyneet tähän ilman upeita työntekijöitämme”, Antas sanoo.

Antas ja Burmeister eivät koskaan palanneet äitiyslomiltaan vanhoihin työpaikkoihinsa.

”Jos olisimme tienneet, kuinka pitkä matka tähän pisteeseen on ollut, emme ehkä olisi ryhtyneet tähän lainkaan. Matkan varrella koetut onnistumiset ovat kuitenkin saaneet jatkamaan yrittämistä.”



Kuvat Gauhar Helsinki

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen
@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.