Yli 90-vuotias kenkäbrändi Palmroth on säilyttänyt asemansa itsenäisenä perheyrityksenä ja vastaa edelleen tuotesuunnittelusta, materiaalien hankinnasta, verkkokaupasta ja kuluttajakohtaamisista.
Palmrothin suvun historia jalkineteollisuudessa ulottuu vuoteen 1928, jolloin Pentti Palmroth perusti kenkätehtaan Pirkkalaan. Alkujaan kymmenen henkilöä työllistäneestä tehtaasta kasvoi muutamassa vuodessa 200 hengen yritys. Alkuvuosien tuotemerkkinimenä käytetty Viva muuttui 1950-luvulla Palmrothiksi.
Pentti Palmrothin pojat Pertti ja Juhani jatkoivat isänsä jalanjäljissä ja lähtivät opiskelemaan jalkinemuotoilua Englantiin ja Saksaan. Vuonna 1952 Pertti Palmroth palasi Suomeen ja aloitti uransa suunnittelemalla Armi Kuuselalle sandaalit Miss Universum-kilpailuihin. Kuusela kruunattiin Miss Universumiksi ja kenkämallistosta tuli Suomessa jättimenestys.
Pertti Palmroth keskittyi malliston uudistamiseen ja myyntiin. Seuraavaksi aukenivat vientireitit Ruotsiin, muualle Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan. Vuonna 1967 Palmrothit ostivat kenkätehtaan Hollannista kasvattaakseen kapasiteettiaan vientimarkkinoilla.
Palmrothista kasvoi tunnettu menestystarina, jonka jakeluverkosto ulottui useisiin kansainvälisiin huipputavarataloihin, joukossaan muun muassa Saks Fifth Avenue, Barney’s, Bloomingdale’s, Bergdorf Goodman, Harrods sekä Harvey Nichols.
Vuonna 2012 Pertti Palmrothin poika Mikko Palmroth jatkoi jalkinevalmistusta kolmannessa polvessa ja lanseerasi uudelleen Palmroth Original -brändin.
– Palmroth Original on nykyään pääbrändimme. Olemme kuitenkin pitäneet mukana Pertti Palmroth -sarjan kunnianosoituksena suunnittelutyölle ja klassikkomalleille, joita ei muuteta lainkaan. Tämä on ollut toimiva ratkaisu, sillä sen kautta voimme kunnioittaa perinteitä, mutta myös uudistaa mallistoa, tyylejä ja tuotteita muiden linjojen alla, Mikko Palmroth kertoo.
– Meillä on myös muotisyklin mukaiset kevät/kesä ja syksy/talvi -mallistot. Toteutamme toisinaan erikoismallistoja, kuten ballerina- ja juhlamallistoja, vakiintuneiden sesonkien välissä.
Laadun takeina eurooppalainen tuotanto ja suomalainen suunnittelu
Kaupankäynti on muuttunut merkittävästi paitsi yrityksen perustamisvuodesta, myös 2010-luvulla Mikko Palmrothin siirtyessä vetovastuuseen. Palmroth on pyrkinyt pysymään muutoksessa mukana toteuttamalla monikanavaista kauppaa myös verkossa, panostaen tuotekuviin sekä digitaaliseen läsnäoloon.
– Monella perinteisellä toimijalla on haasteensa. Digitaalinen kauppa heikentää myyntiä kivijalassa ja siksi nettikauppaan ja sosiaaliseen mediaan panostaminen on ollut meillekin kannattavaa. Hoidamme verkkokauppaa ja some-kanavia itse, sillä meillä on tunne, että digitaalisessa ympäristössä aitous ja oma tarina välittyvät parhaiten omakohtaisen kerronnan kautta.
Kulutuskäyttäytymisen muutos näyttäytyy Mikko Palmrothille positiivisessa valossa.
– Eettisyys, vastuullisuus, suomalainen design ja kotimaisuus ovat kasvussa. Myös meillä on asiakkaina paljon nuoria kuluttajia, jotka ehkä toteuttavat valintojensa kautta omaa identiteettiään ja etsivät tietynlaisia arvoja vastaavia tuotteita.
– Panostamme tiiviisti eurooppalaiseen laatuun ja suomalaiseen suunnitteluun. Suomessa kengänvalmistus pienenee yleisesti ottaen koko ajan, mutta osa Palmrothin tuotteista valmistetaan yhä kotimaassa. Suomalainen suunnittelutiimi työstää lestit ja kaavat. Nahat ja pohjat tulevat Italiasta, Saksasta ja Suomesta.
Palmrothin jalkineiden merkittävin vientiverkosto ulottuu tänä päivänä muun muassa Kanadaan, Norjaan, Yhdysvaltoihin ja Saksaan. Tärkeimmissä vientimaissa on yhtenevä kulttuuri ja sääolosuhteet.
– Markkinoilla tapahtuu tällä hetkellä paljon muutoksia. Monet yritykset lopettavat ja uusia tulee jatkuvasti tilalle. Toimintaympäristö on hyvin dynaaminen. Menestyksestä huolimatta meillä on verrattain pieni yritys, joka tekee kaiken itse tuotesuunnittelusta materiaalien hankintaan, verkkokauppaan ja usein myös kuluttajien loppukohtaamiseen saakka.
Teksti Ida Rantala Kuvat Palmroth