Kerran jo uransa lopettaneen kenkäsuunnittelija Minna Parikan menestys näyttäisi noudattavan korkoa korolle -ilmiötä.

Vuosi sitten tähän aikaan Minna Parikka lanseerasi uuden brändin, MINNA MINNAn. Tämän kevään suuri uutinen on myymäläavaus. 

”Kuluttajat ja kauppiaat ovat olleet aika pitkään verkossa ja eristyksissä toisistaan. Maailmalla puhutaan jo kivijalan paluusta. Uskon kivijalkaan, jos kivijalka on oikeassa osoitteessa. Ympärillä pitää olla luontaista trafiikkia”, Parikka sanoo.

Sitä hän odottaa Pohjoisesplanadi 35:ssä olevan, vaikka samoilla kulmilla muut sulkevatkin oviaan. Mutta:

”Yrittäjän kuuluu yrittää.”

Kysyntää kokeiltiin viime kesänä viiden kuukauden mittaisella pop-upilla korttelin toisella puolella. Tulokset vakuuttivat. Luottoa lisäävät myös luvut: viime vuosina Minna Parikka Shoes Oy:n liikevaihto on laskettu miljoonissa, liikevoittokin lähestulkoon. Parikan aiempi, supersuosittu Minna Parikka -brändi pistettiin kenkälaatikkoon vuonna 2021, mutta luvuissa näkyvät Stockmannin ja Reiman kanssa tehdyt yhteistyömallistot.

MINNA MINNA -kengät valmistetaan kromittomasta, elintarviketeollisuuden sivutuotteena syntyneestä nahasta. Parhaimmillaan kierrätettyjen ja luonnollisten materiaalien osuus on niissä 99 prosenttia.

Vasta kolme viikkoa sitten löytyneestä liiketilasta remontoidaan parhaillaan ”elämyksellistä”. 

”Kenkäkiksit ja mallien sovittelusta tuleva tunneryöppy jäävät täysin kokematta, kun tilaa netistä. Verkossa kokemus latistuu. Fyysisessä myymälässä ostokokemukseen kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä tuote. Toivon, että onnistumme luomaan aitoja kohtaamisia”, Parikka sanoo.

Kerran siinä on jo onnistuttu. Kun Parikka päätti vuonna 2020 siirtää kenkäkauppansa kokonaan verkkoon, osa kanta-asiakkaista tuli itkien Aleksanterinkadulla sijainneeseen myymälään jättämään hyvästejä. Niin merkitykselliseksi paikka oli heille muodostunut.

Hypestä huolimatta kokonaisvaltainen paluu jalkinebisnekseen ei ollut missään vaiheessa varmaa.

”Mutta en keksinyt mitään kiinnostavampaa”, hän nauraa.

Parikka on nyt 45-vuotias, Minna Parikka -brändin perustaessaan hän oli 25.

”Silloin oli niin paljon toiveita, haaveita ja intohimoa. Olin ehdoton. Tein mitä tahansa, että sain asiat etenemään. Tällä kertaa etenen lempeämmin. Katsotaan rauhassa, mitä mahdollisuuksia tulee.”

Vaikka intohimo alaa kohtaan on säilynyt, 8-vuotias tytär hidastaa yrittäjän askelta juuri sopivasti.

”Enää en ole valmis uhraamaan työlle ihan kaikkea. Elämässä on muutakin.”

Esimerkiksi inspiraatiomatkoja. Idea MINNA MINNA -brändistä syntyi, kun Parikka oli tyttärensä kanssa reissaamassa Japanissa.

”Siellä on kaikille lapsenmielisille paljon stimulaatiota. Samalla tajusin, että haluan olla taas osana muotialan jännittävyyttä ja visuaalisen luomisen iloa.”

MINNA MINNA on ottanut ensimmäiset kansainväliset askeleensa New Yorkin Sohossa, missä brändi tekee yhteistyötä paikallisen PR-toimiston ja jälleenmyyjän kanssa. Siellä kuvattiin myös kevätmalliston kampanjakuvat.

Minna Parikan edeltävä brändi oli maailmanlaajuinen menestys, ja ulkomaan markkinoille tähtää myös MINNA MINNA. Miten oikein suunnitellaan kaupallisesti ja kansainvälisesti kiinnostava kenkä – vai ajatteleeko Parikka piirustuspöytänsä ääressä edes moisia?

”Totta kai ajattelen, ehdottomasti.”

”Värikkyys ja ekspressiivisyys purevat monenlaiseen kuluttajaan, myös Suomessa”, hän sanoo.

”Kengän pitää olla tunnistettava, sellainen, että merkin tietää heti. Ei liian trendikäs, vaan toinen jalka ajan hermolla ja toinen omassa maailmassaan. Lisäksi pitää olla jokin punainen lanka, elementtejä, jotka toistuvat mallista toiseen, vaikka mallistot olisivatkin erilaisia.” 

MINNA MINNAn erottuva elementti ovat pallot. Helminauhaa muistuttava muhkea pohja löytyy monesta kenkämallista, ja pyöreät muodot ovat ominaisia koko mallistolle.

Minna Parikka juhlii tänä vuonna 20-vuotista uraansa suunnittelijana ja yrittäjänä. ”Nuorena kaikki tuli yllätyksenä, nykyään ei enää mikään – ja silti haluan tätä tehdä!”

Tuoreessa kevätmallistossa nähdään myös jotain, mitä moni fani on arvatenkin odottanut: korkokengät. Vielä vuosi sitten Parikka vannoi, ettei enää ikinä korkkareita.

”Rakastan muotialaa juuri siksi, että aina voi muuntautua ja uudistua. Vuoden aikana on kaksi mahdollisuutta keksiä uudelleen oma juttunsa”, hän sanoo viitaten kevät- ja syksymallistoihin.

”Palasin korkoihin, koska monet kyselivät niiden perään. Saan edelleen jatkuvasti kuulla, että tein mukavimpia korkkareita.”

Korkokenkien korot valmistetaan yleensä muovista, mutta MINNA MINNAlla ne ovat pelkkää puuta. Veistoksellisten puupallokorkojen lisäksi syksyllä on luvassa muunlaisiakin muotoja, Parikka paljastaa.

”Pysytään kuitenkin suht järkevissä…”, hän aloittaa mutta jatkaa:

”Tai no, ehkä en nyt tällä kertaa lupaa mitään.”

Teksti Johanna Rämö
Kuvat MINNA MINNA

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.