Vuosi 2018 oli Disturbille menestyksekäs. Yritys sai haltuunsa Suomen paras verkkokauppa -tittelin ja sen omistajasta tuli Lapin nuori yrittäjä. Tänä vuonna haetaan uusia haasteita ja saavutuksia ulkomaankaupasta.
Street- ja sporttivaatteita myyvä verkkokauppa Disturb on löytänyt kahdeksan vuoden aikana uskollisen asiakaskuntansa. Seuraava askel on vallata Euroopan markkina, jonne Disturb on suuntaamassa nykyisen asiakaspalveluperiaatteensa voimin.
– Asiakaskokemuksen lisäksi on sovellettava ymmärrystä siitä, millaiset kuluttajat ostavat tuotteita Suomessa, ja kuinka heidät tavoitetaan. Asiakkaiden tavoittaminen ja paikan vakiinnuttaminen uudella markkina-alueella on aina haastavaa. Verkkokauppa on teoriassa heti avauksestaan alkaen kansainvälinen, mutta käytännössä vaaditaan panostusta, jotta kauppa ja kuljetukset toimivat oikein kohdemarkkinoilla, analysoi Disturbin toinen omistaja Tiina Skinnari.
– Kesän aikana herättelemme puolitoista vuotta käynnissä ollutta Ruotsin liiketoimintaa ja valmistelemme EU-kauppaa muun muassa käännöstöiden ja varastonhallinnan kautta.
Vaistonvaraista verkkokaupan ja valikoiman kasvattamista
Kun Disturb perustettiin Oulussa vuonna 2011, sen omistajilla ei ollut aikaisempaa kokemusta verkko- tai muotikaupasta.
– Aloitimme Disturbin mieheni Petrin kanssa omassa yksiössämme. Meitä kiinnosti valtavirrasta poikkeava miesten street-muoti ja käyttövaatteet. Markkinarako oli jo olemassa, ja eräs ystävä alkoi samaan aikaan maahantuoda sopivia brändejä. Lähdettiin yhdessä Vantaalle, yhdistettiin varastot ja löydettiin oikeat markkinointikanavat. Sinä syksynä saatiin monta palasta paikoilleen.
Liikevaihdon kasvaessa Disturb siirtyi takaisin pohjoiseen Keminmaalle. Kotipaikkakunnan vaihduttua myös valikoimaan on tullut muutoksia.
– Nyt meiltä löytyy myös valtavirtaisempaa tuotetta, ei ainoastaan kaikista rouheinta ja erottuvinta. On huomattu, että liian kapealla segmentillä toimiminen ei ole kannattavaa. Mukaan on tullut esimerkiksi naisten fitness-valikoima, joka toimii monella osana arkivaatetusta. Kesän aikana panostetaan kevyempään pukeutumiseen ja toivotaan, että kuluttajat löytävät meiltä myös festarivaatteet.
Disturbin strategisiin valintoihin lukeutuu pienien brändien maahantuominen ja yksinoikeudet sekä oma vaatemerkki Disturb Clothing. Valinnat on tehty omalla tuntumalla, parasta toivoen.
– Verkkokauppa on uusi taiteenlaji ilman sääntöjä tai malleja. Kukaan ei kerro, miten asiat pitää hoitaa. Onneksi tukea saa TE- ja ELY-keskuksista. Meille kaikkein tärkein apu on tullut vertaistukiyrittäjien verkostoista. Viimeiset 2,5 vuotta on oltu mukana E-Com Growth -kasvuohjelmassa.
Rouheutta ja lappilaisia arvoja
Vaikka Disturb tähtää kansainvälisille markkinoille, ovat Skinnarit ylpeitä toimiessaan osana lappilaista yhteisöä. He tunnistavat, että yrityksen sijainti tuo yritykselle myös positiivista näkyvyyttä.
– Paikallisesti täällä ei ole muita lähellä, mikä tekee meistä alueellisesti kiinnostavan. Moni arvostaa sitä, että ei olla pääkaupunkiseudulla, vaan kannatetaan paikallisia arvoja, yrityksiä ja työllistymistä. Kotimaisuus, kestävyys ja eettisyys tulevat varmasti kasvattamaan painoarvoaan myös kuluttajien silmissä.
– Samoja arvoja ja persoonallisuutta tuodaan esiin myös markkinoinnissa. Myös kansainvälisesti halutaan erottautua kiiltokuvamaisesta ilmeestä ja toivotaan, että se huomataan. Samalla tahdotaan tuoda esille ihmiset yrityksen takana. Meillä on hieno tiimi, jossa jokainen tahtoo kehittyä ja nähdä EU-avauksen menevän maaliin.
Teksti Jenni Janatuinen Kuva Disturb