Vintage-, pin-up- ja rockabella-henkisiä vaatteita myyvä Miss Windy Shop on rakentanut oman verkkokauppabrändinsä suosiota kohdennetun somemarkkinoinnin avulla. Nyt yritys haluaa tuoda valikoimansa yhä useamman naisen vaatekaappiin.
Yrittäjäpariskunta Tuuli ja Samuli Hellmanin verkkokauppatausta synnytti kipinän oman brändin luomiseen. Markkinarako löytyi fiftarityylistä. Hellmanit alkoivat rakentaa Miss Windy Shopin tunnettavuutta jo ennen verkkokaupan julkaisua. Kohdennetun viestinnän kautta brändin ympärille on muodostunut vankka yhteisö.
– Aloitimme Miss Windy Shopin promoamisen Facebookissa. Arvonnat, sneak peekit ja mahdollisuus tutustua brändiin ensimmäisten joukossa saivat ihmiset kiinnostumaan. Meillä oli sivustolla yli 1000 tykkääjää ennen avausta. Markkinoimme edelleen vain sosiaalisessa mediassa. Printtimediassa mainostaminen ei kannata, koska se ei johdata asiakasta suoraan verkkosivulle.
Vuonna 2012 perustetulla Miss Windy Shopilla on tänä päivänä yli 50 000 Facebook -fania. Verkkokauppabrändi on sitouttanut aktiivisesti asiakaskuntaansa tarjoamalla pisteitä ja alennuksia Club-jäsenille sekä kannustamalla kuluttajia jakamaan kuvallisia tuotearvioita verkkosivujen Style Avenue -osiossa.
– Sivustomme tulee tarjota helposti kaikki se, mitä asiakas tarvitsee ostoksen tekemiseen. Jos asiakas joutuu laittamaan meille viestiä, jotain on pielessä. Asiakaspalautteen edessä teemme aina korjausliikkeitä, jotta ongelmat eivät toistu.
Muiden verkkokauppojen analysointi auttaa kehitystyössä
Miss Windy Shop on muokannut strategiaansa seitsemän vuoden aikana kahdesti. Verkkokaupan yksityiskohdat ovat kuitenkin jatkuvan kehitystyön alla.
– Kokeilimme hetken aikaa varastomyymälää Joensuussa. Asiakas tuli sisään ja sovitti vaatteita puoli tuntia, mutta ei ostanut mitään. Samaan aikaan nettikauppaan oli tullut 30 uutta tilausta. Sen jälkeen on pysytty ainoastaan verkkokaupassa.
– Analysoimme muita verkkokauppoja joka viikko. Selaamme tuotekuvauksia ja mietimme, miksi joku käyttää tiettyä fonttia. Verkkokauppaa täytyy kehittää jatkuvasti ja helpointa on miettiä, toimisiko toisen toimijan ratkaisu myös omilla sivuilla, unohtamatta kuitenkaan oman tekemisen ja ideoimisen tärkeyttä.
Miss Windy Shopin valikoima erottuu monista muista vaateverkkokaupoista. Silti brändillä on myös suoraa kilpailua. Päätös myydä tuotteita, joita ei saa muilta toimijoilta Suomesta, on luonut omat haasteensa.
– Kun aloitimme, Suomessa oli 5-8 vastaavaa verkkokauppaa. Nyt niitä on reilusti yli 20, joista Miss Windy Shop on edelleen suurin. Tavoitteena on kasvattaa liiketoimintaa ja tuotevalikoimaa, mutta pysyä kotimaassa ja vintagessa.
Suurin osa verkkokaupan tuotteista tuodaan Britanniasta, joten brexit voi toteutuessaan vaikuttaa sekä kauppiaiden että asiakaskunnan arkeen tullimaksuina ja toimitusaikojen pitenemisenä.
– Tällä hetkellä asiakas saattaa maksaa meillä mekosta vähän enemmän kuin ulkomailta tilattaessa, mutta kauppaan kuuluu ilmainen ja nopea toimitus ja palautus. Tyytyväiset asiakkaat tilaavat meiltä, eivätkä ulkomailta.
Palvelukokonaisuus päättyy vasta, kun mekko on käytetty puhki
Yrittäjäpariskunnan mukaan ongelmanratkaisukyky on yrittäjän tärkein ominaisuus. Sen avulla brändistä luodaan houkutteleva myös haastavina aikoina.
– Palaavat asiakkaat ovat meillä suurin asiakaskunta. Palvelukokonaisuus alkaa, kun asiakas näkee Miss Windy Shopin nimen ensimmäisen kerran ja päättyy, kun mekko on käytetty puhki. Sitten jatketaan uuteen ostoon. Matkalla panostetaan laadukkaisiin tuotteisiin, kauniisiin paketteihin ja henkilökohtaiseen viestintään.
– Brändimme asiakkaan ei tarvitse olla fiftari-ihminen. Tavallinen nainen voi käyttää mekkojamme niin juhlassa kuin arjessakin. Saamme paljon hyvää palautetta siitä, että mekot saavat asiakkaat tuntemaan itsensä upeiksi ja herättävät muissa ihastusta.
Jos Miss Windy Shopin asiakas on epävarma mekon sopivuudesta, yrityksellä on selvä vastaus.
– Sanomme usein, että jos mekko meinaa jäädä kaappiin, palauta se. Kun vaatteita käytetään, hyvä asiakaskokemus on taattu.
Teksti Jenni Janatuinen Kuva Miss Windy Shop