Muotikauppiaan kannattaa lähteä hakemaan vauhtia kaupankäyntiin Saksasta. Maailman merkittävin urheilu- ja ulkoilualan messutapahtuma ISPO München tarjoaa uusimpien trendien lisäksi verkostoitumismahdollisuuksia, jollaisista kotimaan kamaralla voi vain haaveilla.

Kaupallinen yhteistyö: ISPO München

Urheiluvaate on ollut jo pitkään muotivaate. Sporttiverme kelpaa päälle vapaa-ajan ulkopuolellakin, ja muotitalojen mallistoissa moni muoto, materiaali sekä toiminnallisuus on suoraa lainaa pelikentiltä.

”Tennis, koripallo tai juokseminen – riippumatta siitä, minkä lajin inspiroima elämäntapa trendaa, on selvää, että liikunnallisuus kuvastaa aikaamme”, sanoo ISPO Münchenin messujohtaja Lena Haushofer.

ISPO on maailman suurin urheilu- ja ulkoilualan messutapahtuma, johon myös muotikauppiaan kannattaa ilman muuta osallistua. Eikä vain siksi, että messut ovat paras paikka löytää uusia brändejä valikoimaan. Nykyään alalla pärjäämisessä on kyse muustakin kuin pelkästä tuotteiden myynnistä: vähittäiskaupan on näytettävä suuntaa, luotava unohtumattomia asiakaskokemuksia sekä innostettava yleisöään – ja tähän kaikkeen Münchenin-messut antavat ideoita.

Riem-messukeskukseen odotetaan kolmen päivän aikana 60 000 kävijää: brändejä, jälleenmyyjiä, start-upeja, sijoittajia, tavarantoimittajia, ratkaisujen tarjoajia, konsultteja, agentuureja, mediaa ja urheilijoita ympäri maailmaa. 2 400 näytteilleasettajan joukossa ovat myös suomalaiset kenkäbrändit Kuoma ja Pomar, urheiluvaatemerkki Sasta ja pipovalmistaja Superyellow.

Maailman suurimmalla urheilu- ja ulkoilualan messutapahtuma ISPO Münchenillä on paljon annettavaa myös muotikauppiaalle.

Vaikka pandemia kiihdytti digitaalista ostamista, messujen merkitys on toimialalle edelleen suuri. ISPO:n tämänvuotinen teema Love Every Contact kiteyttää, miksi suomalaisen muotikauppiaan kannattaa hypätä Saksan-koneeseen: vierailijat pääsevät paitsi todistamaan urheilun ja muodin dynaamista fuusiota myös luomaan kontakteja aivan eri tavalla kuin tietokoneen näytön kautta.

Inspiroiville kohtaamisille alustan tarjoaa esimerkiksi trendituulahduksia etunenässä haistelevan lifestyle-media Highsnobietyn kuratoima, visuaalisesti näyttävä messualue 520M. Alueen monipuoliseen brändikattaukseen kuuluu muun muassa suomalaisten suosima, paksupohjaisista juoksukengistään tunnettu HOKA.

Zeitgeist by ISPO -esityskonsepti taas tuo samaan tilaan ikoniset sporttimerkit ja nosteessa olevat katumuotibrändit. Mukana on alan konkareiden, kuten Haglöfsin, lisäksi Sandqvistin ja VEJAn kaltaisia tuoreempia tekijöitä.

”Tavoitteenamme on yhdistää alan jännittävimmät nimet; suunnannäyttäjät, uraauurtavat brändit, vakiintuneet markkinajohtajat ja uudet tulokkaat. Zeitgeist by ISPO tuo esiin innovatiivisia näkökulmia, jotka muokkaavat muodin, urheiluvaatteiden ja katumuodin tulevaisuutta”, kuvailee Lena Haushofer.

Zeitgeist by ISPO -alue lanseerattiin viime vuonna. Klubimainen tunnelma ja mielenkiintoinen puhujakaarti vetänevät paikalle yleisöä tälläkin kertaa.

Ohjelmassa on myös oivaltavia puheenvuoroja urheilumaailman huipulta. Ääneen pääsevät tennisammattilaiset Mischa ja Alexander Zverev sekä pituushypyn olympiakultamitalisti Malaika Mihambo.

Urheilukaupan B2B-messuina 70-luvulla alkaneesta ISPO:sta on viidenkymmenen vuoden aikana kasvanut inspiroiva jättitapahtuma, jonne kaikki alan ammattilaiset ovat tervetulleita. Suositut messut ovat niin uudelle kuin vanhalle brändille mahdollisuus debytoida outdoor-puolella – ja toisaalta jälleenmyyjälle loistava tilaisuus löytää valikoimaansa uniikkeja artikkeleita, jotka takaavat kilpailussa räjähtävän lähdön.

ISPO München 2024 järjestetään 3.–5. joulukuuta Riem-messukeskuksessa Saksassa.


Teksti Fashion Finland
Kuvat ISPO München

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.