Kasperin yrittäjät Janne Suhonen ja Michael Tervanen haluavat luoda Suomeen uudenlaista käsityöläiskulttuuria.
Suomalainen laukkuvalmistaja Kasperi ottaa tuotannon omaan haltuunsa. Kasperin kuuluisat nahkalaukut ja -reput on jo aiemminkin valmistettu Suomessa, mutta yrittäjät Janne Suhonen ja Michael Tervanen alkavat valmistaa tuotteensa itse.
”Voidaan sanoa, että tämä on ollut kymmenen vuotta tavoitteena. Olemme odottaneet oikeaa hetkeä. Tätä on pitkään kehitelty, mutta nyt on palikat siinä mallissa, että voimme tämän tehdä”, Janne Suhonen kertoo.
Tuotantoketjun saaminen omiin käsiin vapauttaa Kasperin tekemistä monella tasolla. Tuotekehitys, suunnittelu, kustomoinnin nopeammat mahdollisuudet ovat kaikki kiikarissa.
”Ennen kaikkea pystymme tehostamaan tuotantoa”, Janne Suhonen toteaa.
Alihankkijoiden käyttämisestä omaan tuotantoon siirtyminen vaatii investointeja, mutta Kasperin onneksi Suhosen mainitsemat ”palikat” ovat nyt erittäin sopivia keskenään.
”Kiinteät kulut ja riskit lisääntyvät, mutta mahdollisuudet kasvavat.”
Ensimmäinen uusi työntekijä on palkattu ja hänellä on jo kokemusta Kasperin reppujen valmistamisesta. Lisäksi tuotantolaitokselle on löytynyt enemmän kuin sopiva sijainti ja kiinteistö.
”Olimme miettineet verstaan lokaation niin, että siinä pitää olla riittävästi koulutustoimintaa lähellä ja se pitää olla paikka, jonne on helppo tulla. Hämeenlinna se on ja sinne on nyt vuokrasopimus kirjoitettu”, Tervanen sanoo.
Paikka on poikkeuksellinen. Historiallinen Perttulan kartano sijaitsee Hämeenlinnan läheisyydessä korkealla mäellä. Kasperin verstas sijaitsee kartanon pihapiirissä, 1800-luvulla rakennetussa vanhassa hevostallissa, joka on kunnostettu vastaamaan nykyaikaisen tuotantolaitoksen tarpeita.
”Tiilirakennus, jonka kulmahuoneesta avautuu peltomaisema ja oven ulkopuolella varmaan 200 vuotta vanha koivu, jonka varjossa voi juoda tauolla kahvit”, Suhonen romantisoi.
Uutta kulttuuria luomassa
Kasperilla suunnataan kuitenkin nyt avattavaa tuotantolaitosta pidemmälle.
”Isossa visiossa tavoitteemme on luoda uudenlaista käsityökulttuuria Suomeen. Se on aina ollut tavoitteemme, että luomme laatutuotteiden tekemisen ja käyttämisen kulttuuria tänne”, sanoo Michael Tervanen.
”Nyt kun meillä on oma tuotanto, siirrymme konkretiaan ja voimme myös viestiä siitä paljon tehokkaammin”, hän jatkaa.
Tervanen nostaa ammatillisen kulttuurin luomisen esimerkiksi ranskalaisen muotitalo Hérmes’n koulutuslaitoksen. Pariisin lähistöllä sijaitseva ”Ècole Hérmes des savoir-faire” on perustettu vuonna 2021 ja kouluttaa artesaaneja Ranskan opetusministeriön tuella.
”Siellä 2-400 ihmisttä uudelleen kouluttautuu ammattiin ja se kaikki luo pohjaa kulttuurille”, Tervanen sanoo.
Kuriositeettina mainittakoon, että Kasperille on jo tullut muutama työhakemus nimenomaan Ranskasta eli hiljaiset signaalit voimistuvat koko ajan.
Janne Suhonen haluaa korostaa, että Suomessa on pitkään ollut vahvaa käsityökulttuuria. Se pitää vain herättää uudelleen henkiin.
”Ihan pikku juttu siis: me haluamme tehdä käsityöläisyydestä taas houkutteleman ammatin”, hän toteaa.
Haasteelta kuulostaa, mutta referenssi antaa kuvan siitä, mikä on tavoitteena. Kasperi-perustajat puhuvat siitä, millainen muutos kokin ammatin mielikuvassa on tapahtunut parissa kymmenessä vuodessa. ”Ruoanlaittajista” on tullut keittiömestareita, tähtiä itsekin. Mielikuvatason vertaus ravintolamaailmaan kulttuuriin ja yhteisöllisyyteen on osuva. Parhaissa suomalaisissa ravintoloissa on henkilökunnalla henki, että parhaat tekijät haluavat olla osa juuri sitä tarinaa.
Kasperi on jo solminut yhteistyösopimuksia oppilaitosten kanssa eli Suomessa uudelleen kouluttautujilla on mahdollisesti työpaikkaa tarjolla laadukkaiden nahkatuotteiden valmistajana.
Kaikki on valmista. Tuotantoon tarvittavia laitteita on viety paikalle. Ensimmäinen työntekijä aloittaa kesäkuun alussa.
”Olimme laskeneet, että pari kuukautta menee harjoitteluun. Mutta kun testasimme kalustoa, niin olimmekin hyvin yllättyneitä, että meillä on jo täysi valmius tehdä tuotteita”, Janne Suhonen sanoo.
”Olin ajatellut, että ensimmäisen fold topin (Kasperin lippulaivatuote) tekemiseen menee vähintään kuukausi, mutta saimme sellaisen jo tehtyä.”
Kasperin verkkokaupassa uudet, oman tuotannon laukut ovat jo ennakkomyynnissä ja toimitukset asiakkaille alkavat elokuussa.
Kasperi on perustajiensa omistuksessa ja ulkopuolisia sijoittajia ei ole. Omaan tuotantoon siirtyminen ja kulttuurin luominen ovat isoja askelia, mutta Kasperilla on kaikki ainekset menestykseen.
Kasperin liikevaihto vuonna 2023 oli 361 000 euroa ja tulos 8000 euroa plussan puolella. Liikevaihto on kasvanut viimeiset neljä vuotta ja vuonna 2023 kasvua edellisvuoteen oli 27,1 prosenttia.
”Olemme todistaneet, että täällä pystyy tekemään kannattavasti näitä maailmanluokan tuotteita, pystymme myymään niitä ja se liiketoiminta voi olla kannattavaa”, Janne Suhonen linjaa.
Teksti Jani Niipola
Kuvat Kasperi
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi