Moni verkkokauppias on alkanut periä asiakkailtaan tilausten palautuskustannukset. Pelkkä tilausehtoihin kirjattu maininta maksullisesta palautuksesta ei kuitenkaan vielä velvoita kuluttajaa.
Muotikaupan valumista verkkoon on saatu todistaa jo muutaman vuoden ajan, mutta pandemia viimeisteli verkko-ostamisen räjähdysmäisen kasvun.
Maksuton palautus on ollut kansainvälisten ketjujen keino houkutella kuluttajia tekemään ostoksia verkossa yhä enemmän ja yhä huolettomammin. Ei siis ihme, että moni onkin oppinut pitämään maksutonta palautusta jo itsestäänselvyytenä.
Kuluttajalle edullinen käytäntö ei kuitenkaan ole täysin ongelmaton. Kuluton palautus kannustaa tilaamaan tuotteesta eri kokoja vain varmuuden vuoksi ja tuo sitä kautta mukanaan ikäviä lieveilmiöitä: pakettien postittelu edes takaisin kuormittaa sekä ympäristöä että yrittäjää. Ilmasto- ja kustannussyistä moni verkkokauppa onkin siirtynyt maksulliseen palautukseen.
Kuluttaja maksaa, ellei toisin sovita
Kuluttajansuojalain mukaan on kuluttajan vastuulla maksaa tavaran palauttamisesta aiheutuvat välittömät kustannukset – jos elinkeinonharjoittaja ei ole sitoutunut vastaamaan niistä.
Sama laki määrittelee sääntöön myös poikkeuksen: kuluttaja ei ole velvollinen maksamaan palautuskustannuksia, jos ei ole saanut ennen tilauksen tekemistä tietoa siitä, että hänen on vastattava kustannuksista ja palautuskustannusten määrästä, jos tavarat eivät ole palautettavissa tavallisen postin kautta.
”Velvoitteiden pohjana on aina se, mitä on sovittu”, sanoo lakiasioiden ja edunvalvonnan johtaja Jukka Ropponen Erikoiskaupan liitto ETU ry:stä.
”Ennen sopimuksen tekemistä elinkeinonharjoittajan on pyydettävä kuluttajan suostumus kaikkiin lisämaksuihin, jotka eivät sisälly tuotteen myyntihintaan.”
Palautuskustannus on juuri tällainen lisämaksu.
Rasti ruutuun
Nyt tullaan siihen, mitä moni yrittäjä – saati kuluttajakaan – ei tiedä: jotta sopimus maksullisesta palautuksesta olisi sitova, kuluttajan on hyväksyttävä erikseen tällainen ehto tilausta tehdessään esimerkiksi rastittamalla toimitusehtoja koskeva ruutu.
Jos vaihe puuttuu, oikeuksistaan tietoisella kuluttajalla on mahdollisuus kieltäytyä maksamasta palautuskuluja, jolloin ne jäävät yrittäjän kontolle.
Erityisen tärkeää on se, kuka rastin ruutuun klikkaa.
”Kuluttajan lisämaksuja koskeva maksuvelvollisuus ei voi perustua ennalta rastitettuun ruutuun. Kuluttajan on hyväksyttävä maksu aktiivisella toimenpiteellä, eli rastittamalla valintaruutu itse”, Ropponen täsmentää.
Valintaruudun yhteydessä tulee olla näkyvillä toimitusehdot tai linkki niihin. Vaikka kuluttaja ei olisikaan lukenut ehtoja, on hänellä ollut siihen mahdollisuus ennen kuin on ne hyväksynyt – ja näin syntyy palautuksen maksuvelvollisuus.
”Jos verkkokauppayrittäjällä ei ole tilauspolussaan tällaista hyväksymistä, se kannattaa nyt lisätä”, Ropponen vinkkaa.
Yrittäjä, saat maksutonta opastusta muun muassa verkkokauppaan liittyen Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelustamme.
Kuva Charles Deluvio / Unsplash
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi