Suomalaisten verkko-ostosten määrä on vähentynyt, mutta käytetyn tavaran kauppa verkossa kasvaa.
14,4 miljoonaa ilmoitusta, 4,8 miljoonaa myytyä tavaraa ja 740 miljoonaa tienattua euroa. Viime vuonna suomalaiset myivät toisilleen tavaraa verkossa vilkkaasti, kertoo Tori. Tori on kaikille avoin ja maksuton kauppapaikka verkossa.
Vuonna 2022 kauppoja tehtiin yhtä paljon kuin koronavuonna 2020, jolloin kaupankäynti Torissa kasvoi 32 prosenttia.
Verkosta haetaan nyt erityisesti lastenvaatteita. Fashion Finland selvitti tovi sitten kotimaisen lastenvaatetuotannon tilaa. Torin tilastot vahvistavat lastenvaatekauppaa tehtävän aiempaa enemmän verkossa: edellisvuodesta kasvua oli 5 prosenttia.
Yhteensä suomalaiset ostivat Torista 949 000 lastenvaatetta tai -tarviketta. Kauppaa käytiin 22,7 miljoonan euron edestä tuotteen keskimääräisen myyntihinnan ollessa 24,24 euroa.
Lastenvaatteiden kaupassa korostuu brändiuskollisuus. Suosituimpia hakuja olivat suomalaiset Metsola ja Gugguu sekä ruotsalainen Newbie.
Aikuisten vaatteissa ja sisustustarvikkeissa sen sijaan etsittiin Marimekkoa. Se oli vuonna 2022 sivuston käytetyin hakusana.
Tori.fin kymmenestä suosituimmasta hakusanasta suurin osa on erilaisia huonekaluja, brändeistä kaivattiin Marimekon lisäksi Artekia. Joukosta erottuu seitsemänneksi haetuin tuote – se on lumilinko.
Kuva Leena Aro
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi