Bloggaaja Julia Toivola perusti ystävänsä kanssa uuden second hand -kaupan keskellä koronavuotta. Flean tavoite on näyttää tavalliselta muotiliikkeeltä ja kasvattaa käytettyjen vaatteiden suosiota entisestään.


Vielä muutama vuosi sitten ei olisi uskonut, kuinka houkuttelevaa second hand -muodista vielä tulee. Iso Roobertinkatu on yksi Helsingin tunnetuimmista kävely- ja kauppakaduista, ja yksinomaan siellä sijaitsee jo kolme suurta second hand – liikettä: käytetyn muodin konseptimyymälä Relove, vaatteita ja kodintuotteita myyvä hyväntekeväisyyskauppa Fida – ja nyt myös Flea.

Äskettäin avattu Flea käy kauppaa Iso Roobertinkadun ja Annankadun kulmassa. Liiketila on trendikkäästi sisustettu. Siellä on marmoripöytiä, viherkasveja ja kutsuvalta näyttävä sohva. Seinillä on tauluja, kultaiset valaisimet roikkuvat katosta. Sovituskopeissa on tuhdit samettiverhot. Myynnissä olevat vaatteet ja asusteet ovat siististi esillä rekeissä ja lasivitriineissä.

Flea on muotibloggaaja Julia Toivolan ja hänen ystävänsä Nora Kyllösen yhdessä perustama second hand -kauppa, joka palvelee myös verkossa. Verkkokauppa avattiin loppukesästä ja kivijalkamyymälä marraskuussa.

Idea omasta second hand -kaupasta kyti Toivolan mielessä pitkään – yli 16 vuotta.  

– Vierailin itsepalvelukirppiksillä ensimmäisiä kertoja 17-vuotiaana. Silloin ne olivat hämyisiä paikkoja. Jo silloin hahmottelin mielessäni uutta konseptia, jossa itsepalvelukirppis olisikin siisti, selkeä ja moderni, kertoo Julia Toivola.

Ajatus second hand-yrityksestä pyöri Toivolan mielessä, mutta blogityöt veivät kaiken ajan. Toivolan muotiblogia lukee parhaimmillaan 50 000 silmäparia kuukaudessa. Instagramissa hänellä on 29 000 seuraajaa.


Bloggaaja Julia Toivola (oik.) ja hänen ystävänsä Nora Kyllönen avasivat second hand -kaupan Helsingin Iso Roobertinkadulle.


Tänä vuonna korona toi tauon Toivolan töihin, ja samaan aikaan hänen ystävänsä Nora Kyllönen muutti Lontoosta takaisin Suomeen. Yhteiselle yritykselle oli viimein aikansa ja paikkansa.

Flean kauppapaikaksi löytyi sisustusliike Formverkin entinen liiketila. 

– Kävimme netissä päivittäin läpi eri sivustoilta vuokrattavia liiketiloja. Kriteereinä oli hyvä sijainti ja mahdollisuus päästä autolla oven eteen jättämään tavarat. Kun kyseinen liiketila vapautui, korona oli juuri alkamaisillaan, eikä siihen siksi ollut monia hakijoita.

Toivola ja Kyllönen saivat tuekseen yksityisen sijoittajan. Nyt Flea pyörii Toivolan mukaan jo omillaan. Verkkokaupassa myynti lähti vauhdikkaasti liikkeelle, mutta koronan tuomat liikkumisrajoitukset tekivät kivijalkamyymälän alusta vaikean.

– En voi sanoa tämän olleen helppoa. Uudet koronarajoitukset ovat saaneet asiakkaat kaikkoamaan kaduilta aina pariksi päiväksi. Tilanteeseen nähden asiakkaita myymälässä on käynyt kuitenkin hyvin, sanoo Toivola.

Yrittäjäkaksikolle oli alusta asti selvää, että Flean valikoiman pitää olla muodin mukaista. Asiakkailla on mahdollisuus vuokrata liikkeestä rekki viikoksi tai kahdeksi. Peruspaketissa asiakas hinnoittelee tuotteensa itse ja vastaa vaaterekin esillepanosta. Silloin Flea ottaa myyntituotosta 15 prosentin provision.

All Inclusive -paketti päästää vaatteitaan myyvän helpommalla – Flea hoitaa kaiken hinnoittelusta vaatteiden höyrytykseen, ja ottaa puolet kokonaismyynnistä. Poikkeuksen tekevät luksustuotteet. Arvokkaammille muotituotteille myyntipaikkaa ei tarvitse vuokrata – ne laitetaan esille vitriineihin ja niiden myynnistä Flea ottaa 35 prosentin provision. 

Toivola ja Kyllönen valitsevat verkkokauppaan päätyvät tuotteet itse ja myymälässäkin heillä on oikeus poistaa rekeiltä valikoimaan sopimattomat tuotteet.

– Karsimme joukosta pois kaikki huonokuntoiset ja vuosia kellarissa lojuneet tuotteet. Haluamme saada ihmisille olon, että he olisivat ennemminkin normaalissa vaatekaupassa kuin kirpputorilla.

Flean konsepti muistuttaa vahvasti laadukkaalle second hand -muodin ostamiselle tietä näyttäneen Reloven toimintaa. Reloven tapaan myös Flea on avaamassa tiloihinsa kahvilan, joka laajenee kesällä ulkoterassiksi.

Flea ja Relove toimivat Iso Roobertinkadulla muutaman harppauksen päässä toisistaan. Toivola näkee myymälän avaamisen kilpailijan viereen hyvänä asiana.

– Läheisen sijainnin vuoksi asiakkaat voivat käydä useilla kirppiksillä samalla reissulla.


Flea haluaa näyttää tavalliselta muotiliikkeeltä. Viihtyvyyteen on panostettu, ja liikkeen yhteyteen on avattu myös pieni kahvila.


Toivola kertoo Flean vievän nyt 99 prosenttia hänen ajastaan. Blogi päivittyy hitaammin kuin ennen, mutta sen tuomasta tunnettuudesta on ollut paljon hyötyä Flean markkinoinnissa.

– Somesta on ollut meille todella suuri apu. Nostaisin tässä kohtaa hattua blogi- ja vaikuttajakollegoilleni, jotka ovat tukeneet meitä pyytämättä ja levittäneet sanaa Fleasta. Flean perustamiskustannukset ovat olleet korkeat, joten resursseja markkinointiin ei olisi ollut paljoakaan. 

Toivola ja Kyllönen ovat myymälässä päivittäin itse töissä. Heidän lisäksi palkkalistoilla on kolme työntekijää ja neljäs apukäsi aloittaa työt pian.

Työnsarkaa ja opeteltavaa riittää vielä runsaasti.

Tällä hetkellä Flea ei laita uusia tuotteita myyntiin verkkokauppaansa. Yrittäjät keskittyvät nyt myymälän pyörittämiseen ja sen arjen ja rutiinien oppimiseen. Tulevaisuudessa verkkomyyntiin halutaan taas panostaa – mutta muokatulla idealla.

– Verkkokaupan valikoimasta on tulossa myymälän valikoimaa suppeampi. Haluamme myydä verkossa vain arvokkaimpia tuotteita, joiden ostamista asiakkaat harkitsevat vähän tarkemmin. Näin verkkokaupan lähettämis- ja palautusrumba vähenisi.

Toivolan mielestä käytetyt vaatteet ovat vahva, jäädäkseen tullut trendi. Hän uskoo, että niiden suosio kasvaa kasvamistaan.

– Haluamme tehdä käytetyistä vaatteista ihmisille ykkösvaihtoehdon, kun tarvitsee jotain uutta. Sen jälkeen kun myymälämme aukesi, olen ostanut kaikki vaatteeni meiltä.


Kuvat Flea Second Hand

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.