Väärässä olivat! Eivät tienneet mistä puhuivat ne, jotka ennustivat pandemian alkaessa kivijalkakaupan kuolemaa. Eivät tienneet mistä puhuivat, kun vouhottivat, että verkkokauppa kahmaisee markkinat eikä ketään kiinnosta enää vierailla keskustojen kaupoissa.
Kävi päinvastoin. Taannoin julkaistu suomalaistutkimus paljasti, että iästä ja sukupuolesta riippumatta haluamme edelleen ostaa tuotteita myös kivijalasta.
Ja miksemme haluaisi?
Kun matkailimme viimeksi ystäväni kanssa Pariisissa – ja jos ihan rehellisiä ollaan – tulimme hiukan hulluiksi kaupungin muotikaupoissa. Samalla kun sovittelimme kevätmuodin uutuuksia ja ihanuuksia pohdimme, onko verkossa koskaan mahdollista saavuttaa samanlaisia tunne-elämyksiä ostoksilla ollessaan.
Ei ole. Se oli vankka mielipiteemme.
En esimerkiksi olisi ikimaailmassa joutunut samanlaisen hurmion, jopa kiiman, valtaan kuin Avenue Montaigne -ostosbulevardilla. Siellä yhdessä vähäeleisesti sisustetussa myymälässä näin komean myyjän päällä merimiesneuleen. Alkoi tehdä mieli minunkin. Joten kuinka kätevää, että sellainen sattui roikkumaan kyseisen muotimyymälän tangossa. Kaupat tuli!
Totuuden nimissä hurmioon saattoi vaikuttaa myös se, ettei koronan takia ole päässyt Pariisiin eikä sen jumalaisiin kauppoihin.
Matkalla pohdin myös Suomen Yrittäjien keväällä julkaisemaa tutkimusta, joka jäi suomalaisessa mediassa kokonaan vaille huomiota. Siinä paljastettiin, millaista peliä on kauppapaikkojen kaavoitus ja suomalaisten kuluttajien ohjaaminen ulos keskustoista ja markettien asiakkaiksi. Markettimuodin suosio Suomessa on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen, hämmentäväkin ilmiö. Muualla muotia ostetaan harvoin marketeista, meillä ne ovat suurimpia muotimyyjiä.
Fafi.fissä käsittelemme kaikkia muotikaupan muotoja ja ilmiöitä. Fashion Finland on nimittäin sekä kivijalkamyymälöiden että verkkokauppojen asialla, olemmehan muotikaupan puolella.
Siispä värikästä syksyä ja vilkasta kauppaa itse kullekin – missä välineessä, muodossa tai osoitteessa sitä käyttekin!
Kuva Fabian Björk
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi
1 kommentti
Hei Sami,
Voi kun asia olisikin kuten kirjoitat mutta olen kyllä asiasta eri mieltä kanssasi.
Itse 90-luvulta asti vaatealalla toimineena näen erittäin selkeästi kaupan muutokset ja vaikka puritaanisesti haluamme uskoa kivijalkoihin ja erikoiskauppojen elin mahdollisuuksiin on totuus kyllä käytännössä toinen.
Pariisin Montaigne, Milanon Quadrilatero d’Oro tai vaikka Manhattanin 5th Avenue ovat aivan eri asia kuin ne muut loput kivijalat jotka taistelevat olemassaolostaan.
Kuvailet artikkelissasi klassista ostokokemusta luksusliikkeissä muodin mekassa joka on kieltämättä mahtavaa mutta edustaa promillen promillea muotikaupasta jota tehdään aivan muualla.
Ja vielä korostan, että luksus myydään usein eri tavalla kuin mainstream muoti jossa ei ole sitä immateriaalista arvoa ja glamouria ympärillään kuten high end -brändeissä.
Tosin olen törmännyt maailmalla statistiikkaan joka itse asiassa osoittaa että kun luksusmerkit menivät viimeisinä verkkoon on juurikin niiden suurkuluttajat verkosta ostavia asiakkaita. Siis kuluttajat jotka ostavat, jos ei viikottain niin kuukausittain arvokkaita laukkuja yms. eivätkä hae enää tuota aiemmin mainitsemaasi kokemusta, vaan haluavat mahdollisimman pienellä vaivalla sen Guccin laukun kotiinsa.
Lopuksi sanoisin hyvinkin tarkasti erikoiskauppojen talouslukuja seuraavana että aika vaikealta tilanne tosiaan näyttää, myös perinteisissä boutique -kulttuuria arvostavissa maissa kuten Italiassa tai Tanskassa.
Aina tulee olemaan ihmisiä jotka haluavat ostokokemukselta ”old school” -kivijalka kokemuksen mutta vähenemään päinhän se on.
En ole verkkokaupan lobbari vaan realisti jolla on globaalista muotikaupasta vuosien varrelta karttunut jonkin verran tietoa.
Kaikesta huolimatta, pyritään pitämään yritykset ja kaupat terveinä jolloin ne ovat elinkelpoisia ja kauppias voi saada myös elantonsa niistä, mutta kaikki lähtee tosiasioiden tiedostamisella ja tunnustamisella.
Hyvää syyskauppaa kaikille alalla oleville!