Kesän tulosjulkistuskausi on synkistänyt alkuvuoden orastavaa toivoa erikoiskaupan toipumisesta. Inflaation hidastumisesta huolimatta koko vähittäiskaupan sekä erityisesti erikoiskaupan kehitys oli vaatimatonta vuoden toisella neljänneksellä. Tämä näkyi niin meillä Suomessa kuin laajemminkin Euroopassa.
Koko maan tasolla vähittäiskaupan liikevaihto lipsahti toisen kvartaalin aikana laskuun (-1,1 %). Itse asiassa viimeisen vuoden aikana vähittäiskaupan liikevaihto ei ole kasvanut kuin yhden neljänneksen ajan (viime kevään vaivainen 0,1 prosentin kasvu). Koko vähittäiskaupan laskusta huolimatta tavaratalojen liikevaihto kasvoi. Tämä heijastui myös ruokakaupassa, jossa voimakkaan kasvun neljännekset päättyivät nollakasvuun (+0,1 %). Ruokakaupankin sisällä vahvinta kasvua edustivat hypermarketit, jotka kuuluvat tavaratalojen kategoriaan.
Hieman odotuksia suurempi lasku heijastui moneen erikoiskaupan yhtiöön Suomessa. Verkkokauppa.com, Tokmanni sekä Lindex Group kaikki joutuivat varoittamaan tuloksensa olevan odotuksia heikompi ennen toisen neljänneksen tuloksensa julkaisua. Jokaisella myynti kehittyi huonommin aiempina neljänneksinä. Lisäksi viime vuosina vahvasti kasvanut Musti Group raportoi verraten heikon Q2/2024 tuloksen. Ilman verkkokaupan kasvua, yhtiön myynti olisi jäänyt laskuun. Myymälöiden vertailukelpoisen kasvun jäädessä selvästi miinukselle.
Heikoista tuloksista huolimatta vähittäiskaupan kehityksessä on edelleen lupaavia merkkejä. Inflaation helpottumisen ohella korkojen laskun odotetaan tuovan helpotusta kuluttajien ostovoimaan. Tähän asti säästynyt ostovoima tuntuu menneen enemmän säästöön kuin kulutukseen.
Aina yhtä keskeinen kaupan kehityksen mittari on kuluttajien luottamus. Kevään synkentyneet luvut ovat kehittyneet lähemmäs nollaa jo kolmen kuukauden ajan. Viimeksi kuluttajien luottamus (-7,2) on ollut näin ”hyvää” ennen Ukrainan sotaa ja suurta kuluttajien luottamuksen romahdusta. Kuluttajien luottamuksen parantumisella on 2000-luvulla ollut tapana heijastua viiveellä kaupan liikevaihdon kasvuna. Toivon mukaan kuluttajien luottamus jatkaa parantumistaan ja ensi vuonna nähtäisiin kasvua vähittäiskaupassa.
Kuluttajien luottamus kytkeytyy vahvasti vähittäiskaupan myyntiin. Kuva: Kaupan tila.
Kauneus ja terveys menestyy vaikeassakin markkinassa
Siinä missä muu vähittäiskaupan myynti on ollut laskussa, yksi sektori jatkaa tukevassa kasvussa: Kauneus ja terveys. Alan suuret yritykset ovat raportoineet kasvua niin Pohjoismaissa kuin Euroopassakin. Suomessa Muu erikoiskauppa -segmentti oli erikoiskaupan ainoa osa-alue, joka kasvoi vuoden toisella neljänneksellä. Tämä on todennäköisesti se osa, jossa kauneuden ja terveyden alan yritykset ovat.
Ruotsissa kauneus ja terveys jatkoi vahvaa kasvuaan, ollen ainoa osa-alue, joka kasvoi kaksinumeroisilla luvuilla (+10,7 %).
Yrityksistä niin Lyko kuin Mataskin raportoivat kasvun jatkuneen vahvana. Lykon kohdalla Pohjoismaiden kasvu (+22,7 %) veti yhtiötä erityisen paljon ja kannattavasti. Suomi on Lykolle merkittävä kasvun lähde, olihan Turun myymälän avaaminen yksi toisen kvartaalin keskeisiä tapahtumia.
Matasin kohdalla yhtiön Suomessakin toimivan Kicks-ketjun vertailukelpoinen myynti puolestaan kasvoi +2,9 %. Kosmetiikan puolella vielä haastajan asemassa oleva Pohjoismaiden suurin verkkokauppa Boozt raportoi myös vahvaa kasvua kauneuden segmentissään (24 %).
Kansainvälisistä ketjuista sekä LVMH:n kosmetiikkaketju Sephora että etenkin jättibrändi L’Oreal jatkoivat vahvaa kasvun kauttaan. Sephora sekä kosmetiikkabrändit olivatkin ainoat osat LVMH:n liiketoimintoja, jotka kasvoivat muun luksuskulutuksen hidastuessa.
Kirjoittaja Arhi Kivilahti on kaupan analyytikko, joka katsoo kauppaa monesta eri näkökulmasta tutkijana, yrittäjänä, konsulttina ja kehitysjohtajana. Kivilahti kirjoittaa kaupan alan ilmiöistä Kaupan Tila -uutiskanavalla.
Artikkeli on julkaistu ensimmäisenä Etu.fi-verkkosivuilla.