Vain mustia unisex-vaatteita valmistava Nomen Nescio oli lähellä konkurssia mutta löysi ratkaisut selviytyäkseen.
Kesäkuussa yrittäjä Niina Leskelä sai hyviä uutisia: hänen perustamansa vaatebrändi Nomen Nescio oli päässyt yrityssaneeraukseen.
”Saimme neuvoteltua ratkaisut, joiden ansiosta voimme jatkaa toimintaamme. Käräjäoikeus on vahvistanut, että liiketoimintamme pohja on terve ja kannattava. Tämä on meille todellinen selviytymistarina”, Leskelä kertoo huojentuneena.
Uuden alun mahdollistanut yrityssaneeraus ei kuitenkaan ollut helppo saati halpa pelastusrengas.
”Pelkästään saneerausmenettelystä meille kertyi kuluja miltei 20 000 euroa.”
Lähes yhdeksän kuukautta kestäneen prosessin aikana yritystä kohdeltiin tilanteen mukaisesti: kuin se olisi konkurssin partaalla. Kun luottamus katoaa, lainaa tai rahoitusta ei saa.
”Jälleenmyynti ja yritysmyynti olivat täysin jäissä, mikä on ymmärrettävää mutta vaikeutti toimintaa merkittävästi. Tuotannot viivästyivät, kun kaikki tuli maksaa ennakkomaksulla, ja samaan aikaan myynnit vähenivät varaston huvetessa. Syntyi noidankehä, joka olisi voinut olla kohtalokas”, Leskelä kertoo.
Brändi päätti järjestää ennakkotilauskampanjan, jotta saisi edes osan suunnitellusta mallistosta myyntiin.
”Yhteisömme osoitti jälleen uskomatonta myötätuntoa ja tukea: kampanjan avulla saimme kokoon rahat tuotantojen ennakkomaksuihin”, Leskelä sanoo.

Jo ennen yrityssaneeraukseen hakeutumista Nomen Nescio oli tehnyt toimintaansa merkittäviä muutoksia. Helsingin ydinkeskustassa Mikonkadulla sijainnut myymälä vaihtui selvästi kustannustehokkaampiin tiloihin Fredrikinkadulle, henkilöstöä lomautettiin ja irtisanottiin, mallistoa karsittiin ja toimintaa sopeutettiin kaikilla osa-alueilla.
”Viime vuosi on ollut varmasti raskain koko 12-vuotisen historiamme aikana. Mutta samalla se on vahvistanut uskoamme, että juuri meidän kaltaisiamme arvopohjaisia toimijoita tarvitaan”, Leskelä sanoo.
Vaikeuksista huolimatta periksi ei annettu.
”Meidän tehtävämme ei ole tehdä enemmän vaan paremmin, taistella pikamuotia vastaan kestävällä tavalla. Siksi tämä ei ole vain liiketoiminnallinen voitto vaan arvovalinta, jonka puolesta olemme valmiita jatkamaan työtä.”
Liiketoiminnan horjuessa myös yrittäjien jaksaminen ja talous ovat olleet koetuksella.
”On selvää, että tällainen taival näkyy myös henkilökohtaisella tasolla. On ollut hetkiä, jolloin näytti siltä, että joudumme luopumaan kodistamme. Mutta emme ole koskaan menettäneet uskoamme siihen, miksi teemme tätä. Nyt voimme viimein hengittää ja katsoa eteenpäin”, Leskelä sanoo.
Saneeraamalla jatkoaikaa saanut Nomen Nescio suhtautuu tulevaisuuteen luottavaisesti. Myynti Suomessa muodostaa edelleen toiminnan perustan, mutta kasvu saadaan maailmalta, brändi uskoo.
”Etsimme nyt uutta rahoitusta. Aiemmasta oppineena, ilman kiinteiden kulujen lisäämistä pystymme kasvattamaan myyntiä. Liiketoiminnallamme on vahva ja kestävä pohja, jolle voimme rakentaa kansainvälisen menestystarinan.”
Kuvat Nomen Nescio
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi