Kaksi kotimaista muotibrändiä yhdisti voimansa ja avasi yhteisen myymälän Helsingin keskustan paraatipaikalle.
Kaksi vastuulliseen muotituotantoon profiloitunutta brändiä, Papu ja Uhana, avasivat jaetun myymälänsä ovet yleisölle tänään 3.7 Pohjoisesplanadin Torikortteleissa. Entinen Market on nyt Papu & Uhana Store Helsinki.
Papun ja Uhanan perustajien yhteinen taival alkoi ystävyydestä. Molemmat brändit tulevat Pirkanmaalta.
– Papun ja Uhanan tekemistä yhdistää keskinäisen ystävyyden lisäksi hauskanpito ja rohkeus
kulkeaa omaa tietään. Kummankin brändin tunnistaa vahvoista kuoseista, vastuullisuudesta ja
kuplivasta meiningistä, Papun ja Uhanan perustajat kertovat.
Papu on vuonna 2012 Nokialla perustettu, nopeasti kansainvälistyvä designvaateyritys. Papu valmistaa omaleimaisia ja vastuullisesti tuotettuja vaatteita lapsille ja aikuisille. Anna Kurkela vastaa suunnittelusta, Hanna-Riikka Heikkilä kuoseista ja väriyhdistelmistä.
Papun tuotteet valmistetaan Euroopassa suurimmaksi osaksi luomupuuvillasta, merinovillasta, pellavasta sekä kierrätysmateriaaleista. Brändi on kerännyt kiitosta erityisesti lastenmuodin uudistajana ja alan tienraivaajana Suomessa.
– Lastenvaatemarkkina on kasvanut valtavasti seitsemän vuoden olemassaolomme aikana. Samalla kilpailu on lisääntynyt. Olemme kuitenkin olleet liikkeellä onnekkaasti oikeaan aikaan ja saavuttaneet näin hyvän markkina-aseman. Tulevaisuudessa kotimaisten merkkien tulee suunnata yhä vahvemmin ulkomaille, jotta yritysten kasvu on mahdollista, Hanna-Riikka Heikkilä kertoo.
Papulla on vaikuttava maailmanlaajuinen jakelu- ja jälleenmyyntiverkosto. Suurin asiakaskunta löytyy Suomesta, toiseksi suurin markkina Yhdysvalloista.
– Yli puolet liikevaihdostamme tulee omista myyntikanavistamme, verkkokaupasta ja jo olemassa olleesta Pohjoisesplanadin kivijalkamyymälästämme. Monikanavaisuus on meille tärkeää, sillä saman online-näkyvyyden saavuttaminen ilman kivijalkaa olisi haasteellista kansainvälisesti ja päinvastoin. Koemme kaikkien kanavien tukevan näkyvyytemme kasvua ja näkyvyyden kasvu taas tukee brändin haluttavuutta ja kaikkien kanavien myyntiä, Heikkilä summaa.
Kauppapaikkana Papu & Uhana Store pyrkii luomaan yhteisöllisyyttä. Liike tarjoilee naisten ja lastenvaatteiden sekä asusteiden ohella vaihtuvia yhteistyötuotteita sekä kulttuuritapahtumia.
– Jo aiemmin järjestetty kirjaklubi tulee varmasti jatkumaan myös täällä. Suunnitteilla on bändivierailuja, erilaisia workshoppeja ja korupaja, joka aloitettiin jo Tampereella, Uhanan perustajat kertovat.
Uhana Design on vuonna 2012 Tampereella perustettu designyritys. Brändin takana olevan suunnittelijaduon, Mira Vanttajan ja Hanna Virkamäen, yhteistyöstä alkujaan lähtenyt projekti on kasvanut yhteiseksi yritykseksi. Brändin tuotteet valmistetaan Suomessa, Virossa, Liettuassa ja Portugalissa. Tiivis yhteistyö kaikkien kumppaneiden kanssa varmistaa tuotannon korkean laadun ja eettisyyden.
Myös Uhanalla on vaikuttava jälleenmyyntiverkosto eri puolilla Suomea. Brändi sukkuloi sujuvasti verkkokaupan, kivijalan ja ympäri Suomea levittäytyneiden vaatelainaamojen välillä.
– Monikanavaisuus näyttäytyy meille vahvuutena. Kivijalka on kuin näyteikkuna, joka palvelee myös verkkokauppaa ja päinvastoin. Tarkoitus on luoda asiakkaalle tasalaatuinen kokemus kanavasta riippumatta. Myymälä on meille toki myös yhteisöllinen kohtaamispaikka ja antaa brändillemme kasvot, Vanttaja ja Virkamäki summaavat.
Teksti Ida Rantala Kuvat Papu, Uhana