Vaatekaupan ei tarvitse sijaita suurten asiakasvirtojen keskellä kauppakeskuksessa, tietävät Satu Harden ja Ari Vappula.
Suomesta päivää. Haluaisimme myydä Carharttin vaatteita keskellä maaseutua vanhassa kivinavetassa. Ryhdytäänkö hommiin?
Suurin piirtein niin kuului pimeänä marraskuun iltana vuonna 2019 Jenkkeihin lähtenyt sähköpostiviesti, jonka naputtelivat orimattilalaiset maanviljelijät Satu Harden ja Ari Vappula.
”Käytimme maatilan töissä Carharttin vaatteita, mutta niiden saatavuus oli siihen aikaan Suomessa melko heikkoa. Yllätykseksemme brändi vastasi nopeasti, että ajatus kuulostaa mielenkiintoiselta ja ohjasi meidät Euroopan organisaation juttusille”, Harden kertoo.
Vaikka paperityötä amerikkalaisten kanssa oli jonkin verran, Haaralan tilan satavuotiaassa punatiilisessä navetassa käytiin muotikauppaa ennen kuin ehdittiin talikkoa sanoa.
Carharttin lisäksi maatilalla myydään nykyään niin ikään amerikkalaisen Schottin Rancher-malliston takkeja ja brittiläistä Barbouria. Päästäkseen valikoimaan tuotteista tulee löytyä perinteisen englantilaisen tai amerikkalaisen maaseudun työvaatepukeutumisen DNA, Harden sanoo.
”Ydinajatuksemme on myydä tuotteita, joiden laadun takana voimme itse seistä sataprosenttisesti. Oikein huollettuna myymiemme brändien tuotteet kestävät käyttöä jopa vuosikymmeniä, mikä on meille tärkeä arvo.”
Haaralan kauppa sijaitsee peltojen keskellä Pakaalla sadan kilometrin päässä Helsingistä, mutta silti merkittävä osa asiakkaista saapuu sinne pääkaupunkiseudulta ja suurista kaupungeista.
”Hyvän palvelun ja fiiliksen takia asiakas on valmis tulemaan kaupalle pitkänkin matkan päästä, mutta silloin ei ole varaa kertaakaan epäonnistua palvelutilanteessa”, huomauttaa Harden ja lisää:
”Tietenkin meillä käy myös maaseudulla asuvia tai työskenteleviä. Yhteistä asiakkaillemme on kiinnostus maaseutuhenkistä tyyliä kohtaan.”
Vuosien saatossa hauskana harrastuksena alkaneesta vaatekaupasta on vaivihkaa tullut molemmille pääasiallinen työ. Hardenille jo pari vuotta sitten ja Vappulalle tämän vuoden tammikuussa.
”Oli yllätys, että menestyäkseen vaatekaupan ei välttämättä tarvitse sijaita suurten asiakasvirtojen keskuudessa vaikkapa kauppakeskuksessa, vaan kauppaa voi pyörittää myös täältä syrjemmästä.”
Haaralan kaupan vaatevalikoimaan pääsee käsiksi myös verkon kautta.
”Ensimmäisen verkkokauppamme kyhäsimme itse vailla aiempaa kokemusta – ja siltä se myös näytti”, Harden naurahtaa.
Vaikka tekninen toteutus hieman ontuikin, lähtö oli lentävä kuin lehmillä kesälaitumille.
”Kun avasimme verkkokaupan maaliskuussa 2020, olimme mielestämme varautuneet hyvin. Varasto myytiin kuitenkin tyhjäksi noin viikossa.”
Nykyinen verkkokauppa on ammattilaisen Shopifyn pohjalle rakentama ja toimii Hardenin mukaan vihdoin kunnolla niin teknisesti kuin visuaalisesti.
”Olemme oppineet, että hyvä yhteistyökumppani – meidän tapauksessamme porvoolainen Dream Ark – on yrittäjälle tärkeä tuki. Arjessa ei kannata käyttää omaa aikaansa teknisten haasteiden ratkomiseen, sillä ammattilainen hoitaa ne hetkessä kuntoon. Lisäksi verkkokaupat kehittyvät niin nopeasti, ettei aikamme riittäisi kehityksen seuraamiseen.”
Haaralan kaupan markkinointi on alusta lähtien nojannut vahvasti sosiaaliseen mediaan, jossa pariskunta on läsnä omalla persoonallisella tavallaan. Ja itse asiassa juuri somesta parin kauppiasura liikkeelle lähtikin.
Vuonna 2012 19. polven maanviljelijä Ari Vappula alkoi kuvata sukutilansa arkea YouTubeen. Videoilla hän esiintyi työvaatteissaan, jotka olivat kaikki Carharttin workwear-mallistosta. Kanavasta tuli suosittu, ja pian katsojat alkoivat udella, mistä viljelijän yllä olevia vaatteita voisi ostaa. Tieto valmiista pienestä asiakaskunnasta rohkaisi ryhtymään jälleenmyyjäksi.
Hardenilla ja Vappulalla on takanaan neljätoista vuotta peltotöitä ja kohta viisi vuotta vaatteiden myyntiä. Onko muotiyrittäjyydessä ja maanviljelyssä mitään samaa?
”Aika vähän”, Harden toteaa.
”Karkeasti yleistettynä maanviljelyssä ostetaan ennakkoon tuotantopanokset, kuten siemenet ja lannoitteet, ja sen jälkeen toivotaan, että säät suosivat ja vilja kasvaa. Vaatekaupassa on paljon enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa tulokseen omalla työllään.”
Teksti Johanna Rämö
Kuvat Haaralan kauppa
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi