Hanna-Maria Mainelakeus on taideyrittäjä, jonka maalaukset taipuvat niin kankaiksi kuin postimerkeiksikin. Uusi kuosi saattaa valmistua joskus vain yhdessä päivässä.
Hanna-Maria Mainelakeuden ura kuosisuunnittelijana alkoi, kun sivullinen kommentoi, että hänen maalaustaiteensa sopisi hyvin kankaisiin. Kommentti kuulosti kummalliselta, sillä taiteilija oli tottunut tekemään valokuvantarkkoja muotokuvia ihmisistä ja lemmikkieläimistä.
”Aluksi en innostunut ajatuksesta lainkaan, koska olin niin taidemaailmaan keskittynyt. Päätin kuitenkin antaa sille mahdollisuuden. Kun sitten pääsin sisälle hommaan, se olikin todella kivaa!” Hanna-Maria muistelee.
Pian hän alkoi itse tarjota suunnittelemiaan kuoseja yrityksille. Moni kiinnostui niiden hempeästä värimaailmasta ja realistisista eläinhahmoista – omaleimainen tyyli erotti Hanna-Marian muista silloisista tekijöistä.
Uuden uransa kynnyksellä Hanna-Maria kohtasi yksityiselämässään tragedian: hänen aviomiehensä menehtyi äkillisesti loppuvuodesta 2019. Mielekäs työ auttoi jaksamaan vaikeassa tilanteessa.
”Kangasbisnekseen kuuluu paljon muutakin kuin pelkkää luomistyötä. Verkkokaupan hoitaminen ja tilausten pakkaaminen veivät ajatukset muualle ja onnistuivat silloinkin, kun luovuus tyrehtyi”, hän kertoo.
Muisto aviomiehestä ja lasten isästä jäi elämään Hanna-Marian Mainelakeus-brändin nimessä.
Taiteilijan ja kuosisuunnittelijan lisäksi Hanna-Maria on myös äiti. Nyt 7- ja 9-vuotiaat lapset ovat vaikuttaneet kuosien aiheisiin erityisesti silloin, kun he olivat pieniä.
”Olen aina suunnitellut vain sellaisia kuoseja, joihin haluaisin pukea omat lapseni.”
Kuosin valmistusprosessi alkaa siten, että Hanna-Maria maalaa taulun, tai useammankin. Taulujen pohjalta hän alkaa suunnitella jatkuvaa kuosia. Lopputyöskentely tapahtuu tietokoneella, jonne kuva taulusta on skannattu.
Uusi kuosi saattaa valmistua joskus vain yhdessä päivässä.
”Kun visio tulee, tulee myös nopeasti valmista – ainakin silloin, jos on mahdollista työskennellä intensiivisesti ja tauotta. Vuosien aikana työskentelytekniikkani on ehtinyt kehittyä varsin tehokkaaksi.”
Mainelakeuden oman, viime vuonna lanseeratun lastenvaatemalliston lisäksi Hanna-Marian kuoseja on voinut nähdä muun muassa Versonpuodin ja Gugguun mallistoissa. Seuraavaksi vaihtelusta pitävä taiteilija aikoo suunnitella kuoseja ja vaatteita myös aikuisille.
”Neutraalit värisävyt ja luonto ovat aina olleet töitteni keskiössä. Kuoseissa haluan tuoda esiin maalauksellisuutta; niissä saa esimerkiksi näkyä maaliroiskeita. Taiteellisuus tulee varmasti säilymään myös aikuisten kuoseissa, vaikka niissä ei brändilleni tyypillisiä lapsekkaita eläinaiheita esiintyisikään.”
Mainelakeuden hellyttävät eläinkuosit ovat vuosien aikana taipuneet koristamaan paljon muutakin kuin vaatteita. Brändin tuotevalikoima on varsin laaja: printtejä voi ostaa sekä maalauksina että kankaina mutta myös muun muassa siivousliinoihin, postikortteihin ja julisteisiin painettuina.
Kuvaston monikäyttöisyyden näki myös Hanna-Mariaan yhteyttä ottanut Postin design manager, joka oli törmännyt Mainelakeuden kuoseihin kangaskaupassa. Yhteydenotosta seurasi tammikuussa ilmestynyt, Tärkeä ystävä -niminen viiden erilaisen kuvan postimerkkisarja.
Mainelakeuden kankaita ovat ostaneet suomalaisten lisäksi myös pohjoismaalaiset jälleenmyyjät, mutta Pohjolaa laajempikin kansainvälistyminen houkuttaisi. Se voisi tapahtua esimerkiksi lisenssejä myymällä.
”Olen ollut jo muutamaan kangastehtaaseen yhteydessä, jotta he ottaisivat kuosejani valikoimaansa. Joka kerta kun tehdas myisi kuosin omalle asiakkaalleen ja valmistaisi tälle siitä kankaan, prosentuaalinen osuus hinnasta tilitettäisiin minulle.”
Mainelakeus on perustamisestaan lähtien ollut pieni perheyritys. Vuodenvaihteessa Hanna-Maria muutti Seinäjoelta Espooseen lapsiensa ja kumppaninsa, Marco Seguran, kanssa. Seguran hoitaessa brändin markkinointia ja myyntiä Hanna-Marialle jää enemmän aikaa suunnitteluun.
”Olen aina halunnut työskennellä luovalla alalla. Nyt palaset ovat loksahtaneet paikoilleen. Olen äärimmäisen kiitollinen siitä, että saan tehdä taidetta täysipäiväisesti.”
Teksti Johanna Rämö
Kuvat Marco Segura
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi