Vuosi 2019: Makia tekee Merenkävijät-malliston ja saa aikaan kohun. Vuosi 2024 ja vain yksi pieni muutos: Makia tekee Merenkävijät-malliston ja kauppa käy.

Tiedätkö sen hetken, kun somemyrsky nousee? Somessa ja aika isossa osassa muutakin mediaa salamoi syksyllä 2019, kun kävi ilmi, että helsinkiläinen vaateyritys Makia on käyttänyt luvatta pursiseura Merenkävijöiden logoa mallistossaan. Makian mukaan kyse oli työtapaturmasta ja myrskystä vesilasissa.

Myrsky laajeni kuitenkin vesilasin ulkopuolelle hirmumyrkyksi, kun toimittajat haistoivat verta meressä Särkän edustalla ja Makiaa ryöpytettiin kansallisessa mediassa ja somessa viikkokausia.

Nyt keväällä 2024 Makia teki sen taas: Merenkävijät-malliston. Toki yksi asia oli muuttunut vajaassa viidessä vuodessa eli Makia ja Merenkävijät julkaisivat malliston virallisena yhteistyönä, jonka myyntituotosta merkittävä osa ohjataan purjehdusseuran nuorisotyöhön.

Myyntituottoja ohjataan Merenkävijöiden nuorisotoimintaan ja Itämeren suojeluun.

”Olemme ottaneet opiksi tekemistämme virheistä ja tehneet sovinnon. Maailma on menossa huolestuttavaan suuntaan ja ihmiset polarisoituneet ääripäihin. Siksi asioista yhdessä sopimista tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan. Yhteistyömalliston tarkoituksena on siis sovinto”, kertoo Makian Totti Nyberg.

”Meillä oli kolme tavoitetta: ensinnäkin pyytää anteeksi aiempaa virhettämme ja siten tarjota Merenkävijöille positiivista julkisuutta ja näkyvyyttä. Toiseksi tavoite oli tukea Merenkävijöiden junnupurjehdusta. Kolmanneksi haluamme ohjata osa varoista meille molemmille tärkeän Itämeren suojeluun”, Nyberg jatkaa.

“Me Merenkävijät olemme iloisia, että hankalan alun jälkeen löysimme Makian kanssa yhteisen sävelen. Itämeren suojelu ja vastuullinen veneily ovat meille molemmille tärkeitä asioita, ja me jaamme pitkälti samat arvot”, Merenkävijät ry:n kommodori Erkko Ruohoniemi sanoo.

Yhteistyö onnistui kaupallisesti, se tiedetään jo nyt.

”Mallisto on otettu vastaan erinomaisesti koko Suomessa sekä kaupoissa. Se on ollut kaupallisesti suuri menestys, ja meille on tärkeää, että voimme maksaa hyvät rojaltit Merenkävijöille. Olemme jo tehneet joistakin malleista uusia tuotantoeriä,” kommentoi Nyberg kysyntää.

Makian ja Merenkävijöiden yhteistyömallisto on myyntimenestys.

Tarkoituksena oli siis myös antaa Merenkävijöille näkyvyyttä, joka auttaisi helsinkiläistä pursiseuraa monellakin tavalla. Sen luulisi olevan Makialle helppoa, kohuthan kuuluvat ainakin epävirallisesti brändin dna:han.

”Through the roughs seas. Voi sanoa niin, että on perinteisesti Makian tyyylistä, että ollaan vähän myrskyn silmässä”, Nyberg sanoo.

Niin sanotusta kopiokohusta kirjoitettiin valtakunnan mediassa useita juttuja. Toimittajat opettelivat vauhdissa mitä tarkoittaa tuote tai nimike eli kuinka monta ”kopioitua” esinettä yhden virheen seurauksena oli myynnissä. Makian historiaa tutkittiin. Supreme mainittiin. Aihe oli täydellinen kolumneihin, ja Makiaa vedettiin kölin ali molemmilta puolilta.

Keväällä 2024 vesilasi on peilityyni.

Näkyvyyden saavuttaminen pursiseuralle positiivisen asian kautta onkin nimittäin ollut vaikeampi juttu toteuttaa. Somessa ei myrskynnyt, kun Makia ja Merenkävijät paiskasivat kättä ja tekivät yhteistyömalliston nuorten ja Itämeren hyväksi. Totti Nyberg pitää jollain tapaa huvittavanakin, että positiivinen uutinen herättää paljon vähemmän huomiota kuin moka.

Suomalaista muotialaa on käsitelty viimeisen parin vuoden aikana useasti yritysten vaikeuksien kautta. ”Vaikeasta muotialasta” on tullut oma teemansa tai juttutyyppinsä, vaikka olisi myös yrityksiä, joilla menee hyvin. Asia ei ole yhdentekevä, sillä median diskurssi tuntuu sijoittajan päässä ja näkyy kuluttajan käyttäytymisessä.

Toisaalta Makian ja Merenkävijöiden tarinassa onnellisella lopulla on onnellinen loppu. Kun yksi muotialan kohtaamista kritiikeistä liittyy kaupallisuuteen, niin on ilo uutisoida, että tämänkertainen yhteistyömallisto on ollut kaupallinen menestys. Vaikka ei tulisi liikaa huomiota, niin mielenrauha ja raha kyllä auttavat. 

Kirjoittaja on Fashion Finlandin päätoimittaja ja kirjoittanut teoksen Viha Rakkaus Makia (Kniga, 2022), joka oli luultavasti liian positiivinen tarina Makian noususta ja uhosta.

Teksti Jani Niipola
Kuvat Makia

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.