Marimekko esitteli kevätmallistonsa virtuaalisesti Kööpenhaminan muotiviikolla eilen keskiviikkona. Näytös lähetettiin Marimekon omasta kangaspainosta Helsingistä, ja sen kasvoina nähtiin Marimekon henkilökuntaa. Yhtiö ilmoitti tänään aloittavansa myös yt-neuvottelut.
Marimekko täyttää ensi vuonna 70 vuotta. Ja koska muotitalo tunnetaan printeistään, mikä olisikaan ollut parempi paikka juhlavuoden muotinäytökselle kuin paikka missä kankaat painetaan – Marimekon oma kangaspaino Helsingin Herttoniemessä. Siellä kuvattu video esiteltiin eilen iltapäivällä Kööpenhaminan muotiviikolla.
Geometriset printit ja graafiset leikkaukset ovat taattua – mutta myös vähän uudennäköistä – Marimekkoa. Ikoniset jokapoikapaidat oli näytöksessä puettu mekkojen alle, ja ensi kevään puseroissa nähdään kuvasommitelmia Marimekon aiemmista mallistoista. Uusien vaatekappaleiden lisäksi näytöksessä nähtiin Marimekon vintage-aarteita menneiltä vuosikymmeniltä.
Muotinäytöksen malleina nähtiin muiden muassa Marimekon PR-päällikkö Sylvia Sene sekä luovasta brändimarkkinoinnista vastaava Suvi-Elina Enqvist.
Marimekko ilmoitti tänään torstaina aloittavansa yt-neuvottelut. Syynä on koronaviruspandemian voimistama ostokäyttäytymisen ja digitalisaation murros. Suomessa yt-neuvottelut koskevat Marimekon kaikkia toimintoja, lukuun ottamatta myymälöiden henkilöstöä ja Herttoniemen kangaspainon työntekijöitä. Kansainvälisesti neuvottelut koskevat kaikkia toimintoja paitsi myyntihenkilökuntaa.
Tehostustoimilla Marimekko tavoittelee noin 1,5 miljoonan euron kustannussäästöjä. Neuvottelut alkavat Suomessa ensi viikon keskiviikkona.
Katso Marimekon näytösfilmi täältä.
Teksti Ida Rantala Kuvat Lari Heikkilä