Lifestyle -brändi Rumeurin perustaja suunnittelee itse tuotteet, ylläpitää nettisivuja, pyörittää sosiaalista mediaa ja toimii myös mallina.
Ennen kuin Terhi Uimonen alkoi valmistaa suunnittelemiaan uima-asuja, hän käytti paljon aikaa löytääkseen valmistajan. Sen tuli olla luotettava ja jakaa Uimosen arvot. Lopulta valmistaja löytyi Balilta vuonna 2017. Nyt hänen vaatebrändinsä Rumeurin kaikki tuotteet valmistetaan pienessä perheomisteisessa tehtaassa Balin Denpasarissa. Tehtaan työntekijät työskentelevät vain arkisin ja heille maksetaan keskipalkkaa suurempi korvaus, sairaslomaraha, vakuutukset, bonukset ja vuosiloma.
– Uimapuvut valmistetaan kankaasta, joka on tehty valtamerestä nostetusta muovista. Olen käynyt paikan päällä Balilla monta kertaa varmistamassa, että kaikki sujuu. Valmistusprosessiin tutustuminen aikatauluineen on ollut haaste. Prosessi on pitkä siitä, kun suunnittelen vaatteet ja saan ne oikeasti myyntiin. Suurin osa ajastani kuluu piilotyöhön, kuten vaihtoehtojen vertailemiseen ja itseni kouluttamiseen, Uimonen kertoo.
Nuorena yrittäjänä hän on tottunut tekemään lähes kaiken itse.
– Suunnittelen tuotteet, olen tehnyt nettisivut, ylläpidän somea, otan kuvat ja toimin mallina. Tämä on tietysti mahdollista vain tiettyyn pisteeseen asti yrityksen kasvaessa.
Uimosella on kauppatieteiden maisterin koulutus. Hän on asunut ison osan elämästään Australiassa, Balilla ja Portugalissa. Etelässä vietetyt vuodet ja kaupallinen tausta ovat vaikuttaneet siihen, millaiseksi oma brändi on muotoutunut.
– Pohjoismaissa ihmisiin on iskostunut pikamuoti ja halpavaateketjut. Australiassa on jokseenkin toisenlaiset, hitaammat kulutustottumukset. Löysin sieltä monia kiinnostavia muotibrändejä, jotka keskittyvät jatkuvan uudistumisen sijaan pysyvämmän lifestyle-imagon rakentamiseen.
– Idea omasta yrityksestä lähtikin jo monta vuotta sitten. Halusin yhdistää mielenkiinnon kohteeni eli vaatesuunnittelun, valokuvauksen ja digimarkkinoinnin. Oma digitaalinen vaatebrändi kasaa yhteen luovan alan ja bisnespuolen.
Digitaalisella brändillä Uimonen viittaa verkkoympäristössä tapahtuvaan brändin rakentamiseen. Rumeur on panostanut sosiaalisen mediaan ja laadukkaisiin kuviin. Brändi näkyy erityisesti Instagramissa, jossa se kohtaa parhaiten potentiaaliset asiakkaansa – 25-35 -vuotiaat urbaanit, modernit ja matkustavat naiset.
– Suunnitelmissani on panostaa some-kanaviin ja niiden rooliin myynnissä jatkossa vielä aiempaa enemmän.
Rumeurin tuotevalikoima on vastikään laajentunut uimapuvuista rantavaatemuotiin.
– Aloitin uimapuvuista, koska ne tuntuivat omalta jutulta taustani takia. Ne on myös helppo kaavoittaa. Kun on läpikäynyt suunnittelu- ja tuotantoprosessin uima-asujen kanssa, tuntuu luonnolliselta siirtyä yksityiskohtaisempiin tuotteisiin, kuten mekkoihin ja shortseihin.
Vaikka Rumeur tavoittaa sosiaalisessa mediassa kansainvälistäkin yleisöä, brändin markkinointi kohdistuu tällä hetkellä Suomeen.
– Haluan hakea ensin tukevan jalansijan yhdeltä alueelta. Se on strategisesti kannattavampaa, koska jokaisessa maassa on omat rajoitteensa. Suomalaiset ovat tottuneet ostamaan EU-alueelta, jolloin tuotteet eivät jää tulliin kiinni. Ihmisillä on kuitenkin vielä totuttelemista siihen, että markkinoilla on pienempiä brändejä, joiden hintataso on hieman korkeampi, koska tuotteet tehdään kestävämmistä lähtökohdista.
Verkkokauppa on Rumeurin päämyyntikanava. Instagramissa tuotteen voi ostaa suoraan kuvavirrasta. Brändiin pääsee tutustumaan myös pilates-studio Bay Helsingissä.
– Pari hyvää tuttuani opettaa Bayssa. He kiinnostuivat Rumeurista ja päädyimme yhteistyöhön. Vaikka emme ole samalla alalla, meillä on samanlainen brändi-imago. Bayssa käyminen tuntuu lomalta. On ollut ihana huomata, että on samanhenkisiä yrittäjiä, jotka voivat tukea toisiaan.
Uimosen mukaan yhteistyö on ollut taloudellisesti kannattavaa. Hän aikoo valita jälleenmyyjät myös jatkossa tarkasti yhteensopivan brändi-imagon ja ideologian perusteella.
Teksti Ida Rantala Kuvat Rumeur