Anna Teurnell aloittaa Filippa K:n luovassa johdossa

Skandinaavisen pelkistetyn tyylin talo Filippa K on nimittänyt suunnittelunsa johtoon designer Anna Teurnellin. Vuonna 1993 Tukholmassa perustettu Filippa K on nykyisin näillä leveysasteilla vakioasetuksiin kuuluvan minimalistisen vaate-estetiikan pioneereja.

Creative Lead -tittelillä aloittava Teurnell on suomalaisille tuttu nimi, koska hän toimi Marimekon luovana johtajana vuosina 2014–2017. Suomen-visiitti oli tauko H&M Groupin uraketjussa, sillä Teurnell on työskennellyt H&M:n lisäksi & Other Storiesilla ja viimeksi Arketilla.

Filippa K:n pestin lisäksi ruotsalainen Teurnell jatkaa samalla työtään perustamansa Teurn Studios -merkin kehityksessä.

”Olen innoissani tästä mahdollisuudesta työskennellä brändin kanssa, joka on ollut lähellä sydäntäni jo vuosikymmenten ajan. Näen Filippa K:ssa valtavasti potentiaalia sekä globaalisti että paikallisesti”, Teurnell sanoo tiedotteessa.

Filippa K:n vt-toimitusjohtaja Marie Forssenius uskoo, että nimitys vahvistaa brändin asemaa edullisen luksuksen (affordable luxury) kategoriassa.

”Uskomme, että tämä nimitys auttaa meitä jatkamaan strategista matkaamme ja vauhdittamaan kasvua”, Forssenius kommentoi.

Suomi mainittu – Zalando palkitsee visionäärisen suunnittelijan

Kilpailut ovat suomalaiselle muotisuunnittelijalle varteenotettava reitti kansainvälisille markkinoille tai ainakin tunnettuuden lisäämiseen.

Zalando Visionary Award -kilpailussa haetaan erityisesti brändejä, jotka keskittyvät luovuuden, innovaatioiden ja positiivisen yhteiskunnallisen vaikutuksen tuottamiseen muotialalla. Katse on nimeä sivuten tulevaisuudessa, ja Zalando haluaa nostaa esiin tulevaisuuden muotisuunnittelijoita. Saksalainen verkkokauppajätti järjestää kilpailun yhdessä Kööpenhaminan muotiviikon kanssa.

Kööpenhaminan tapahtuma asettaa osallistuville brändeille reunaehtoja vastuullisuuden osalta, ja lisäksi hakijoita arvioidaan erityisesti kolmen alueen osalta, joissa on erotuttava yhdessä tai kahdessa. Luovuuden ja designin osa-alueilla arvioidaan muun muassa yksilöllisyyttä ja brändi-identiteetin ilmentymistä estetiikassa. Sosiaalinen vaikutus käsittää monimuotoisuuden toteutumista koko yrityksessä. Innovaatio-osuudessa arvostetaan uraauurtavaa teknologiaa muodin tulevaisuuden eteen: tuotannon sekä materiaalien tai niiden työstämisen osalta.

”Zalandon Visionary Award -palkinnon avulla pyrimme nostamaan esiin niitä, jotka vaikuttavat myönteisesti muotiteollisuuteen. Olen aina erittäin inspiroitunut siitä, miten innovatiivisia ja edistyksellisiä mallistoja joka vuosi julkaistaan, sillä se osoittaa kuinka paljon mahdollisuuksia positiiviseen muutokseen alalla on. Odotan innolla näkeväni myös suomalaisia brändejä mukana kilpailussa. Suomesta löytyy valtavasti huippuosaamista kilpailun teemojen, kuten kestävän kehityksen ja innovaatioiden ympäriltä”, sanoo Lena Sophie Röper, Zalandon Head of Designer & Luxury.

Kilpailun voittajalle on luvassa 50 000 euron palkinto ja paljon näkyvyyttä. Voittajabrändi pääsee osaksi Kööpenhaminan muotiviikkojen SS25-ohjelmistoa elokuussa 2024 ja saa lisäksi taloudellista tukea näytöksen tuotantoon.

Haku avautuu Kööpenhaminan muotiviikolla 12. helmikuuta ja päättyy toukokuun lopussa.

Ruotsalainen muotialan järjestö vaihtaa omistajaa

Ruotsin muotiteollisuuden muodonmuutosta viime vuosina vauhdittanut Swedish Fashion Council on myyty. SFC tiedotti viime viikolla, että elokuussa 2024 järjestö siirtyy yrittäjä Lili Assefan omistukseen. Nykyinen omistaja on Svensk Handel eli ruotsalainen versio Kaupan liitosta.

Lili Assefan mukaan viime vuosien kasvun moottori eli SFC-pomo Jennie Rosén jatkaa järjestön johdossa.

”On jännittävää kehittää yhdessä Jennie Rosénin kanssa pitkäjänteistä kestävää bisnesmallia SFC:lle ja jatkaa sen menestystarinaa”, Assefa kommentoi.

Vuonna 2018 aloittanut Rosén on noussut merkittäväksi vaikuttajaksi ja ajatusjohtaksi sekä paikallisen että globaalin muotiteollisuuden uudistustyössä. 

48-vuotias Assefa on tehnyt pitkän uran musiikki- ja viihdealalla. Muotikin on tuttua: vuonna 2012 hän osti enemmistön ruotsalaisesta Whyred-brändistä. 

SFC on ruotsalaisen kauppa-alan liiton Svensk Handelin vuonna 1979 perustama organisaatio, jonka tavoitteena on ohjelmajulistuksen mukaan ohjata muotialaa tulevaisuuteen ja pitää Ruotsi muotiteollisuuden johtavana maana. Viestinnän, tutkimuksen ja raportoinnin lisäksi SFC:llä on ollut oma inkubaattoriohjelma.

Teksti Jani Niipola
Kuvat Filippa K ja James Cochrane

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.