Nansolta myymäläavaus Helsingin ytimeen
Nanso avaa maaliskuun alussa uuden myymälän Helsinkiin Kauppakeskus Kamppiin. Uudistetun myymäläkonseptin on suunnitellut palkittu Studio Joanna Laajisto.
Myymälän materiaaleissa nähdään pellavaa, puuta ja punaista graniittia. Nanso tuo ensimmäisenä suomalaisena brändinä myymälään myös 3D-tulostetut, biohajoavat mallinuket.
– Uuden myymäläkonseptin suunnittelu pohjautuu Nanson juureviin arvoihin ja siihen mistä Nanso on peräisin. Tilassa on pyritty yhdistämään Nanson pitkä, lähes 100-vuotias perinne tämän päivän moderniin ilmeeseen ja asiakkaiden toiveisiin, kuvailee Joanna Laajisto.
Merkittävissä talousvaikeuksissa ollut Nanso Group on uudistanut toimintaansa ja strategiaansa vuodesta 2016 lähtien. Yritys on muun muassa luopunut viidestä tuotemerkistään ja keskittyy nyt vain Nanson ja Voguen brändeihinsä. Nanso-brändin myynti on kasvanut sen omissa kauppakanavissa vuosien 2016–2019 aikana 50 prosentilla. Vaikuttajamarkkinoinnin ansiosta yritys kertoo löytäneensä uusia asiakkaita myös nuoremmista kuluttajista.
Nanso Groupin toimitusjohtaja Antti Rönkön mukaan Kampin liike on Nansolle merkittävä avaus, jonka avulla yritys pääsee esittelemään uudistunutta brändiä laajalle yleisölle keskeisellä kauppapaikalla. Kampin liikkeen lisäksi Nanso suunnittelee avaavansa muitakin myymälöitä lähivuosina. Myös verkkokauppaan on tehty mittava kasvojenkohotus.
Aarikka uudistaa konseptiaan Jenni Vartiaisen yhteistyömallistojen avulla
Korumuoti kohtaa musiikin uusimmassa kotimaisessa yhteistyömallistossa. Suomalainen designyritys Aarikka on julkaissut hopeakorumalliston yhdessä laulaja Jenni Vartiaisen kanssa.
Sano se ääneen -niminen hopeakorumallisto koostuu viidestä erilaisesta ääniraidan muotoon valmistetusta korusta. Koruihin on valittu merkityksellisiä sanoja ja lauseita, kuten Olet tärkeä, Tahdon ja Rakastan sinua. Tuotevalikoimassa on kaula-, ranne- ja korvakoruja.
Nyt julkaistun malliston kerrotaan olevan alkua laajemmalle yhteistyölle. Kuluvan vuoden aikana valmistuu vielä kolme uutta Aarikka x Jenni Vartiainen -hopeakorumallistoa.
Mallistojen myötä hopea palaa entistä vahvemmin puukoruista tunnetun Aarikan valikoimiin. Aarikan toimitusjohtaja Riia Sandströmin mukaan yhteistyömallistot ovat ensimmäinen askel kohti Aarikan uudistuvaa konseptia ja uutta kasvustrategiaa.
TRE aloittaa joukkorahoituskampanjan
Nyt tarvitaan jeesiä, toteaa suomalainen muodin ja designin konseptikauppa TRE tiedotteessaan. Lupaavan alun jälkeen TREllä on ollut takanaan haastavia aikoja. Yritys hakeutui viime vuonna yrityssaneeraukseen ja ilmoitti hakevansa uutta pääomaa toimintansa jatkamiseksi ja kehittämiseksi.
TREn liikevaihto oli viime vuonna 2,1 miljoonaa euroa ja tilikauden tulos 126 000 euroa miinuksella.
26. helmikuuta TRE aloittaa julkisen joukkorahoituskampanjan yhteisörahoituspalvelu Mesenaatin sivuilla. TRE on pyrkinyt keräämään jo tätä ennen mahdollisimman paljon rahoitusta kanta-asiakkaille, omistajille ja yhteistyökumppaneille suunnatun suljetun kampanjan avulla. Tarjolla on erilaisia osaketasoja, joihin kuuluu osakeomistajuuden lisäksi vaihtuvia alennuksia, tuote-etuja, lahjakortteja ja tapahtumakutsuja.
Tähän mennessä yritys on kerännyt sisäisesti 147 000 euroa. TREn perustaja ja toimitusjohtaja Tanja Sipilä on sijoittanut 47 000 euroa ja muut sijoittajat yhteensä 100 000 euroa. Suljettu osakeanti päättyy 25. helmikuuta.
TREn lippulaivamyymälänä toimii reilu kolme vuotta sitten auennut liike Helsingin Mikonkadulla. Kauppaa käydään myös uudessa liikkeessä kauppakeskus Triplassa, Forumissa, verkkokaupassa sekä Japanin markkinoilla.
Yrityksen mukaan verkkokaupassa vieraili viime vuonna noin 250 000 ihmistä, ja kivijalkaliikkeissä ja pop-upeissa yli 750 000 kävijää.
Teksti Ida Rantala Kuvat Nanso, Aarikka, TRE