Fashion in Helsinki -tapahtumaviikko käynnistyi, Aalto-yliopiston Näytös21 järjestetään digitaalisesti
Fashion in Helsinki -muotiviikko valloittaa kaupungin. Seuraavien seitsemän päivän ajan muodin ja taiteen ystävä löytää Helsingin keskustasta näyttelyitä, installaatioita ja tapahtumia.
Esimerkiksi Kämp Gallerian toiseen kerrokseen pystytetyssä Wonders-nimisessä näyttelyssä pääsee hypistelemään vaatteita, joissa on käytetty Bio2X:n, Infinited Fiber Companyn ja Ioncellin innovatiisia materiaaleja. Vaatteiden suunnittelijoita ovat muun muassa Rolf Ekroth, Anna Isoniemi, Ines Kalliala ja Tuuli-Tytti Koivula.
Mikonkadulla Samujin entisessä liiketilassa on esillä Aalto-yliopiston opiskelijoiden ja alumnien töitä, ja esimerkiksi Lovian myymälässä Fredrikinkadulla pidetään laukku-workshop tulevana lauantaina.
Ja mitä olisi enää muotiviikko ilman virtuaalitapahtumia. Fashion in Helsinki -sivulla nähdään muun muassa Fashion Seminar -keskustelutilaisuus, jossa Helsingin Sanomien kulttuurisivuilta tuttu toimittaja Aino Frilander haastattelee muotialan vaikuttajia, kuten vaatesuunnittelija Martine Rosea, Celinen näytösten studiomanageria Kaisa Kinnusta, Vogue Italian ja Vogue Talentsin toimituspäällikköä Sara Mainoa sekä Cristóbal Balenciaga -museon johtajaa Miren Vives Almandozaa.
Viikko huipentuu perjantaina Näytös21 -virtuaalitapahtumaan. Näytös tunnetaan nuorten suomalaisten suunnittelijalahjakkuuksien estradina, jota myös kansainväliset muotitoimittajat ja kykyjenetsijät seuraavat.
Aalto-yliopiston muodin professori Pirjo Hirvosen mukaan poikkeusvuosi näkyy nuorten suunnittelijoiden mallistoissa.
– Pandemia-ajassa on nähty paljon yhteisöllisyyttä ja välittämistä, etäopiskelusta huolimatta. Opiskelijat pohtivat myös kestävän kehityksen sekä monimuotoisuuden kysymyksiä. Ajassa olevat teemat näkyvät. Poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta laadusta ei kuitenkaan ole jouduttu tinkimään. Taiteellinen näkemys, suunnittelun ratkaisut ja tekniset taidot ovat kaiken A ja O, sanoo Hirvonen tiedotteessa.
Aalto-yliopiston nuorten suunnittelijoiden mallistot esitellään perjantaina 28. toukokuuta klo 21 osoitteessa aalto.fashion. Fashion in Helsinki -viikon aikataulu löytyy tapahtuman verkkosivuilta.
Muotimiljardööri François Pinault avasi suurmuseon Pariisiin
21 vuotta sitten ranskalainen muotimiljardööri François Pinault ilmoitti rakentavansa museon Pariisiin. Hän halusi tilan, jossa säilöä ja esitellä 10 000 taideteoksen kokoelmaansa.
Nyt 84-vuotiaalle Pinaultille on koittanut suuri päivä. 194 miljoonaa euroa maksanut, japanilaisen tähtiarkkitehti Tadao Andōn suunnittelema Bourse de Commerce – Pinault Collection -niminen jättimuseo avasi ovensa Pariisissa viikonloppuna.
Pinault tunnetaan muun muassa Guccin, Bottega Venetan ja Saint Laurentin luksusmuotitalot omistavan ranskalaisen suurkonserni Keringin perustajana ja toimitusjohtajana.
Museon pystyttäminen ei ole ollut aivan yksinkertaista. Vuonna 2000 Pinault valitsi museolle paikan Seinen varrelta etäältä kaupungista, mutta kaupunginvaltuusto esti hankkeen. Myöhemmin museolle löytyi paraatipaikka Louvren ja Centre Pompidoun välistä, Pariisin vilkkaimman Louvre-Rivoli -metropysäkin vierestä, johon museo on nyt pystytetty. Korona siirsi avajaisia vielä vuodella.
Museo keskittyy nykytaiteeseen ja esittelee Pinaultin 40 vuoden aikana keräämän mittavan, 10 000 taideteoksen kokoelman 400 eri taiteilijalta. Museon yhteydessä toimivat myös kirjakauppa ja ravintola.
Marimekko ja Uniqlo yhteistyöhön jo viidettä kertaa
Japanilaisen muotijätti Uniqlon edustajat taitavat olla hyvinkin tyytyväisiä Marimekon suunnitteluun. Uniqlo nimittäin tekee yhteistyötä Marimekon kanssa jo viidettä kertaa, ja uusi mallisto on nyt myynnissä Uniqlon verkkokaupassa.
Malliston teemana on pohjolan juhannus, ja valikoimissa nähdään muun muassa Annika Rimalan ja Fujiwo Ishimoton suunnittelemia värikkäitä kukka- ja raitakuosisia kesävaatteita sekä -asusteita. Uutuutena ovat farkusta tehdyt kalastajahatut ja espadrillot.
Uniqlo ja Marimekko lanseerasivat ensimmäisen yhteistyömallistonsa keväällä 2018, ja yhteistyötä tehtiin viimeksi viime syksynä.
Silloin Marimekon viestinnästä kerrottiin, että Uniqlon kaltaiset yhteistyömallistot auttavat Marimekkoa kasvattamaan tunnettuuttaan kansainvälisesti ja tavoittamaan uusia yleisöjä esimerkiksi Aasian ja Tyynenmeren alueilla.
Ecco ja Spinnova kehittivät uuden tekstiilikuidun nahkajätteestä
Suomalainen ekokuituyritys Spinnova ja tanskalainen kenkämerkki Ecco ovat kehittäneet nahkajätteestä valmistettavan tekstiilikuidun. Spinnovalta kerrotaan, että uusi luonnollinen nahkajätekuitu on yhtä kestävää kuin nahka ja yhtä keveä kuin perinteinen tekstiilikuitu. Nahkajäte on Eccolta peräisin olevaa ylijäämämateriaalia.
Spinnova sekä Eccon sisaryhtiö ja raaka-ainetoimittaja, Sveitsissä toimiva KT Trading ovat perustaneet Suomeen yhteisyrityksen, Respin Oy:n, ja kumppanit rakentavat jo nahkajätekuidun tuotantopilottia Jyväskylään.
– Tässä ei ole kyse vain sivuvirtojen uudelleenkäytöstä, vaan myös uuden, lupaavan ja alalla kauan odotetun materiaalin luomisesta. Tämä on myös konkreettinen esimerkki teknologiamme toimivuudesta hyvin erilaisille raaka-aineille, sanoo Spinnovan toimitusjohtaja Janne Poranen tiedotteessa.
Ecco ja Spinnova ovat tehneet yhteistyötä jo vuodesta 2018. Nahkaraaka-aineen jalostaminen tekstiilikuiduksi ei ole vaatinut Spinnovalta uutta teknologiakehitystä, vaan nahkajätekuidun valmistuksessa käytetään samaa Spinnovan teknologiaa, jota on jo aiemmin hyödynnetty puukuitujen valmistuksessa.
Kuvat Rolf Ekroth / Chris Vidal Tenomaa, Bourse de Commerce – Pinault Collection, Uniqlo, Spinnova
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi