Niina Kurkisesta Lumenen kansainvälinen mainoskasvo

Malli Niina Kurkinen, 46, on tehnyt kolmen vuoden mittaisen sopimuksen kosmetiikkatalo Lumenen kansainvälisenä brändilähettiläänä. Kurkisen kasvot tulevat koristamaan Lumenen kampanjakuvia ympäri maailmaa. Julkistus on osa suomalaisbrändin 50. juhlavuotta.

Kurkisen ja Lumenen kumppanuus on jatkunut yhteensä 18 vuoden ajan. Se on poikkeuksellisen pitkä yhteinen taival muotimaailmassa. Viimeksi Kurkinen tähditti Lumenen kampanjaa vuonna 2012.

– Lumene on pysynyt ajan hermoilla. Se on innovatiivinen yritys, jolta tulee paljon uusia tuotteita. Samalla ne perusarvot, kuten puhtaus ja tietynlainen rehellisyys, ovat säilyneet samana kuin 90-luvullakin, Kurkinen sanoo.

Lumene on yksi kansainvälisen malliuran tehneen Kurkisen merkittävimmistä asiakkaista. Kurkinen kertoo reissanneensa Lumenen kuvauksiin Suomeen milloin Australiasta, milloin Pariisista. Ensimmäisen kampanjankin hän muistaa yhä. Se kuvattiin Hangossa rannalla. Kosmetiikka oli värikkäämpää kuin nyt, mutta Lumene-look silloinkin varsin luonnollinen.

Kurkinen on juuri palannut Pariisin muotiviikolta, missä hän tähditti nousevan muotitalo Dawein näytöstä. Visiitti kansainvälisellä runwaylla oli ensimmäinen pariinkymmeneen vuoteen. Hän huomasi, kuinka paljon ala olikaan muuttunut.

– Kun istahdin meikkituoliin, kampaaja tuli heti luokseni juttelemaan mukavia, tarjoilemaan kahvia ja kysymään ottaisinko aamiaista. Takahuoneessa oli valtavan ystävällinen ilmapiiri. 90-luvulla malleja kohdeltiin aivan toisin, paljon epäkunnioittavammin.

Kurkisen uusi sopimus astuu voimaan heti. Ensimmäinen kampanja tulee ulos syksyllä.


Suosittu suomalaisstylisti Balenciagan näytösmallina

Moni suomalainen hieraisi sunnuntai-iltana silmiään, kun Balenciagan näytöskuvat julkaistiin. Ranskalaisen huippumuotitalon syysnäytöstä tähditti suomalainen suosikkistylisti Minttu Vesala (kuvassa vasemmalla). Vesala tunnetaan yhtenä kotimaan kärkistylisteista, jonka töitä on julkaistu lukuisissa muotilehdissä. Hän vastaa myös suomalaisen unisex-brändi Nomen Nescion markkinoinnista.

Vesala arvelee, että Aalto-yliopiston näytöksellä saattoi olla osuutta siihen, että ovi Balenciagalle aukesi.

– Olin mallina Aalto-yliopiston näytöksessä viime keväänä ja luulen että homma sai alkunsa siitä. Aalto on loistava koulu ja siksi näytöksissä on nykyään vieraana kansainvälisiä muodin ammattilaisia eri osa-alueilta. Paikalla on malliscoutteja, jotka etsii uusia mielenkiintoisia kasvoja ja persoonia kansaivälisille catwalkeille. Casting-agentti oli tutkinut mun Instagramia ja laittoi viestin sitä kautta, Vesala kertoo.

Näytöksessä mallit kävelivät veden peittämällä lavalla.

– Tunnelma oli erittäin latautunut. Mitään ei voi jättää arvailun varaan, kun on kyse tuon kokoluokan tuotannosta. Tuotannon suunnittelijat olivat miettineet etukäteen aivan varmasti kaikki mahdolliset turvatoimet ja materiaalit.

Balenciagan näytös on yksi Pariisin muotiviikon kohokohdista. Demna Gvasalian luovan johdon alla syntyneiden mallistojen lisäksi muotitalon mallivalinnat herättävät aina huomiota monipuolisuudellaan. Tälläkin kertaa näytöksessä nähtiin yli sata mallia, joista kenties vain noin puolet oli ammattimalleja.

Vesalan lisäksi näytöksessä käveli myös mallitoimisto Brandin nuori lupaus Anni Hintsanen (kuvassa oikealla) sekä kolme suomalaista miesmallia.


Balmuir lanseeraa kaksi taidesilkkihuivia naistenpäiväksi

Balmuirilla on jälleen uusia yhteistyöuutisia. Yritys lanseeraa taidemaalari ja kuvataiteilija Nanna Suden kanssa kaksi taidekuosista silkkihuivia naistenpäivän kynnyksellä tämän viikon torstaina. Idea Balmuirin ja Suden yhteistyöstä tuli Balmuirin toimitusjohtaja Tiina Luhtaselta, joka kiinnostui Nanna Suden Italiasta ja Suomen Lapista inspiroituneista töistä.

– Myös monet Balmuirin tuotteet valmistetaan Italiassa ja toisaalta Balmuir on lähtöisin Pohjois-Suomesta. Löysimme monia yhteyksiä Suden teosten ja Balmuirin välillä, taustoittaa Balmuirin PR-johtaja Henna Mäkelä.

Balmuir panostaa tällä hetkellä vahvasti muoti- ja vaatepuoleen. Yritys on rekrytoinut uusia tekijöitä tuotekehitykseen ja ostoihin.

– Ensi syksynä meiltä tulee massiivisesti isompi muotimallisto. Myyntiin on tulossa villakangastakkeja ja paljon uusia silkkituotteita. Myös laukkumallisto laajenee, kertoo Mäkelä.

Nanna Susi x Balmuir -taidesilkkihuivit tulevat myyntiin Balmuirin liikkeisiin ja verkkokauppaan 5. maaliskuuta.



Teksti Ida Rantala Kuvat Marko Rantanen, SplashNews, Balmuir

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.