Burberry järjestää ulkoilmanäytöksen syyskuussa – ilman yleisöä
Korona muuttaa muotinäytösperinteitä. Burberryn muotitalo on ilmoittanut esittelevänsä syyskuussa vuoden 2021 kevätmallistonsa spektaakkelimaisessa ulkoilmatapahtumassa – ilman kutsuvierasyleisöä. Burberry esittää näytöksen suoratoistona päivää ennen Lontoon muotiviikkoa. Toistaiseksi salaiseen näytöspaikkaan saavat tulla vain mallit ja Burberryn tiimi.
Sen sijaan Diorin muotitalo ilmoitti äskettäin järjestävänsä kevätmallistonsa näytöksen syyskuun muotiviikoilla normaalisti.
Burberry ja Dior ovat ensimmäisiä suuria muotitaloja, jotka ovat paljastaneet näytössuunnitelmansa syksylle. Kansainvälinen muotinäytöskalenteri on ollut kaaoksessa koronakriisin alkumetreiltä lähtien. Useita näytöksiä ja kokonaisia muotiviikkoja on siirretty, peruutettu tai muutettu digitaaliseen muotoon.
Koronan kurittamille yrityksille helpotusta kuluihin
Suomen hallitus on tehnyt linjauksen uudesta tuesta koronan vuoksi vaikeuksiin joutuneille yrityksille. Kustannustuki on tarkoitettu yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut yli 30 prosenttia vertailuajankohtaan nähden koronaviruksen vuoksi. Tukea hakevalla yrityksellä tulee olla myös palkkakuluja ja muita kiinteitä kuluja, joista sen on koronan seurauksena vaikea selvitä.
Yritysten lisäksi säätiöt ja yhdistykset, joilla on liiketoimintaa, voivat hakea tukea. Yritysten kokoa tai yhtiömuotoa ei ole rajattu.
Lakiesitys on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Esitetyt tukisummat vaihtelevat 2000 eurosta 500 000 euroon yritystä kohti.
Tukea voi hakea Valtiokonttorista 7.7 – 31.8.2020 välisellä ajalla sähköisen asiointikanavan kautta. Lisätietoa löytyy täältä.
Käytetyn muodin verkkokauppa Emmylle miljoonarahoitus
Käytettyjä merkkivaatteita myyvälle Emmylle on myönnetty kehitys- ja kasvurahoitusta 1,25 miljoonaa euroa. Kyseessä on Business Finlandin Nuoret innovatiiviset yritykset -rahoitus, joka on auttanut lähes 450 start up -yritystä vuodesta 2008 alkaen.
Tuesta 500 000 euroa on kasvurahaa ja 750 000 euroa lainarahaa. Lisäksi Emmy sai Business Finlandilta tutkimus- ja kehitystyöhön 400 000 euron lainan.
– Olemme tehneet puolitoistavuotisen hankeohjelman, jonka aikana kehitämme Emmy.fin läpinäkyvyyttä ja asiakaslähtöisyyttä. Rahoitus mahdollistaa Emmylle kiertotalouden tuotannon ohjaamisen, joka samalla tuottaa tietoa vaatteen elinkaaresta ja niiden ympäristövaikutuksista. Tavoitteena on, että myyminen ja ostaminen Emmyssä on mahdollisimman helppoa ja vaivatonta, kertoo Emmyn toimitusjohtaja Petra Luntiala.
Luntialan mukaan Emmy keskittyy tässä vaiheessa tekemään toiminnastaan kannattavaa Suomessa ja Virossa. Vasta sen jälkeen se arvioi kansainvälisten markkinoiden houkuttelevuutta.
Vuonna 2015 perustetun Emmyn liikevaihto oli viime vuonna 2,6 miljoonaa euroa. Emmy.fi -verkkokaupassa ihmiset voivat myydä ja ostaa second hand -vaatteita ja -asusteita. Emmyssä on parhaillaan myynnissä 70 000 muotituotetta. Suosikkimerkkeihin lukeutuvat esimerkiksi Nanso, Reima, Marimekko, NOSH, Esprit, Gant, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren ja Hugo Boss.
Balmuirilta ja romaanikirjailijalta hyväntekeväisyyskampanja
Balmuir myy heinä-elokuun ajan Esplanadin ja Oulun myymälöissään myös kirjoja. Kyseessä on toimittaja-kirjailija Mirva Saukkolan uutuusteos Silkkiä, safiireja ja salaisuuksia. Kirjan myyntituoton Balmuir lahjoittaa kokonaisuudessaan HOPE ry:lle.
Maaliskuussa julkaistussa jännitysromaanissa tyylitietoinen taideasiantuntija Saara Lehtokorpi saa eteensä vaativan tehtävän: hänen on löydettävä jalokivet, jotka venäläinen aristokraatti Sofia Ivanova salakuljetti turvaan Pietarista vallankumouksen aikaan vuonna 1917. Jollei hän onnistu, hänen parhaan ystävänsä henki on uhattuna. Tehtävä kuljettaa Saaran Helsingistä aina Japanin Takayamaan, New Yorkiin, Marrakechiin ja Karibialle saakka.
Romaanin kirjoittanut Mirva Saukkola tuntee muodin ja antiikin maailmat, sillä entinen Elle-lehden päätoimittaja vetää nykyisin Antiikki & Design -lehteä.
Teksti Ida Rantala Kuvat Burberry, Marcus Loke / Unsplash, Balmuir