Nuoret suomalaiset suunnittelijalupaukset pääsivät jälleen näyttämään kykynsä, kun Aalto-yliopiston muotiopiskelijoiden lopputyömallistoja esittelevä Näytös järjestettiin perjantaina. Poimimme vauhdikkaiden ja värikkäiden mallistojen joukosta yhdeksän kiinnostavinta.
Vastakohdat viehättävät. Herkkää verkkokangasta ja jykevää nahkaa yhdistelevässä Jenny Hytösen mallistossa nähtiin muun muassa lasihelmiä, ruuveja, muttereita sekä vanhoista nahkatakeista saatua kierrätettyä nahkaa.
Hytösen mallisto palkittiin kansainvälisen tuomariston myöntämällä Näytös21-palkinnolla. Tuomaristossa istuivat muun muassa MM6 Maison Margiela -muotibrändin luova johtaja Heikki Salonen sekä Celinen muotitalossa show studio manager -tittelillä työskentelevä Kaisa Kinnunen.
Uusiokäyttö on in. Elina Heilanen hyödynsi jännittävässä mallistossaan ylijäämäkankaita ja vaatteiden kuvioinnissa marmorointitekniikkaa. Heilanen yhdisteli renessanssiasujen ja ulkovaatteiden estetiikkaa ja kehotti katsojaa kuvittelemaan vaatteiden sisällä hahmon, joka on jättänyt taakseen seurapiirit ja lähtenyt etsimään todellisempaa elämää villistä luonnosta.
Alexandra Hellberg sai inspiraatiota lopputyöhönsä 1990–2000-luvun Venäjältä. Hellbergin isoäidin vanhat turkkitakit saivat seurakseen vuosituhannen taitteen poptähtien pukeutumisesta lainattua tyyliä: lyhyitä napapaitoja, samettihousuja ja värikkäitä kokopukuja.
Suomen Tekstiili ja Muoti palkitsi Sofia Ilmosen Same same but different -malliston ensimmäistä kertaa myöntämällään Finnish Textile & Fashion Award -tunnustuksella. Vaatealan liitto korosti valinnassaan voittajan vaatteiden käytettävyyttä, kaupallisuutta, vastuullisuutta ja materiaalivalintoja.
Ilmosen malliston vaatteissa nähtiin muun muassa luonnollisesti värjättyä silkkiorganzaa sekä käsinvärjättyjä, 3d-tulostettuja nappeja. Malliston mekot oli tehty neliönmuotoisista moduuleista, joiden järjestystä ja ilmettä voi vaihtaa ja muunnella nappien avulla.
Joona Rautiainen oli saanut ideoita miestenvaatemallistoonsa muotisuunnittelija Giorgio Armanin puvuista. Mallistossa hyödynnettiin muun muassa kierrätettyjä verhoja ja ylijäämäsilkkiä. Kuvassa näkyvä takki on tehty suomalaisesta poronnahasta.
Harvinaisen leikkisä oli Venla Elonsalon lopputyö, jonka teemana olivat lapsuuden pehmolelut. Mallistossa nähtiin karvaturreja pienen eläintarhan verran kirahvista karhuun, ja tällä kokoelmalla Elonsalo kilpailee lokakuussa myös arvostetussa Hyéresin suunnittelukilpailussa Ranskassa.
Anna Semi ei mennyt mallistonsa suunnittelussa lainkaan päin puuta, vaikka sen erikoisuutena ja tehosteena olivatkin puusta käsin tehdyt koristeet. Vaatteisiin oli veistetty puusta uudenlaisia muotoja ja katseenvangitsijoita. Malliston mallina oli huippumuotitalo Balenciagan näytöksissä ja kampanjoissa useammankin kerran nähty stylisti Minttu Vesala, joka myös stailasi Näytöksen.
Anna Sarasoja tutki päättötyössään muiden muassa abstrakteja orgaanisia muotoja. Hän yhdisti suunnittelemiinsa vaatteisiin itse tekemäänsä taidetta ja maalauksiaan. Lopputulos oli kolmiulotteinen ja hyvinkin veistoksellinen.
Muotimaailman kiinnostuksen kohteena olevassa Hyéresin suunnittelukilpailussa tänä vuonna kisaava Arttu Åfeldt haastoi mallistollaan perinteistä miesten pukumuotia.
Lopputyökokoelmaansa työstäessään Åfeldt tutki sukelluspukuja – ja niin syntyi pukumallisto, jonka vaatteet kestävät vettä ja vaihtavat väriä kastuessaan.
Kuvat Sofia Okkonen / Aalto-yliopisto
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi