Finn Fashion Friday kokoaa tulevana viikonloppuna kolmatta kertaa kotimaiset muotimerkit taisteluun pikamuotia ja kerskakulutusta vastaan.

Ensin muotiyrittäjiä kuritti korona, ja nyt riivaajana on Ukrainan sodan, kohoavan inflaation ja energiakriisin pelästyttämien kuluttajien katoaminen kaupoista. Tästä sisuuntuneena suomalaiset muotimerkit yhdistävät tulevana viikonloppuna voimansa. Kolmatta kertaa järjestettävällä Finn Fashion Friday -kampanjalla halutaan saada kuluttajat tekemään kestäviä valintoja ja suosimaan pieniä suomalaisia toimijoita.

Perjantaina alkavassa kampanjassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä yrityksiä, yhteensä 22: Aarre, Arkivé Atelier, Arela, Costo, Formal Friday, FRENN Helsinki, Hálo, Kaiko, Kaino, Kasperi, Kui Design, Lilja the Label, Lovia, Miia Halmesmaa, Morico, Myssy, Nepra, Pure Waste, Tamsilk, Terhi Pölkki, Vestiarium ja Voglia.

Finn Fashion Friday on luotu vastustamaan Yhdysvalloista lähtöisin olevaa Black Friday -alennuspäivää. Idean takana on Myssyfarmin toimitusjohtaja Anna Rauhansuu.

Rauhansuu korostaa, että kampanjaan osallistuvat merkit eivät koe kilpailevansa toistensa kanssa osin samankaltaisista tuotteista huolimatta, vaan taistelua käydään yhdessä suuria kansainvälisiä toimijoita vastaan. 

”Jo kahtena vuonna kampanja on saanut paljon näkyvyyttä ja menestystä myös kaupallisesti mitaten. Oma näppituntumani on, että tällä hetkellä tilanne on monella brändillä vielä koronavuosia vaikeampi. Nyt jos koskaan tarvitaan yhteistyötä”, Rauhansuu sanoo tiedotteessa. 

Kampanjassa mukana olevat brändit tarjoavat viikonlopun ajan etuja, joiden tarkoitus on houkutella asiakas valitsemaan suomalainen yritys. 

Vastuullisuuden ja lähituotannon arvostus on ollut kuluttajien keskuudessa kasvussa, mutta uhkaavan taantuman keskellä pienten yritysten suosimisen merkitys korostuu entisestään. 

Osa kampanjan yrityksistä valmistaa tuotteensa kokonaan Suomessa, mutta suurella osalla tuotanto tapahtuu EU:n alueella. Ulkomaisesta valmistuksesta huolimatta noin 80 prosenttia rahasta jää Suomeen, kun kuluttaja valitsee suomalaisen merkin tuotteen.

”Voimakkaat muutokset ympärillämme vaikuttavat kulutustottumuksiimme. Vanhojen tapojen kyseenalaistaminen on tärkeää sekä yksilötasolla että yhteiskunnallisesti. Yhdessä me brändit ja asiakkaat voimme viedä tätä muutosta eteenpäin”, toteaa kampanjassa mukana olevan perheyritys Voglian toimitusjohtaja Katriina Virtanen.

Finn Fashion Friday 18.–20.11. kampanjaan osallistuvien brändien verkkokaupoissa ja kivijalkamyymälöissä.

Kuvat Voglia, FRENN Helsinki ja Kaiko

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.