Sanna Marin ja suomalaiset muotimerkit esillä Voguessa
Suomen pääministeri Sanna Marin on saanut ainutlaatuista näkyvyyttä maailman arvostetuimmassa muotiraamatussa – ja vieläpä kahdesti. Britannian Vogue on nostanut tänään 3. huhtikuuta ilmestyvässä numerossaan Marinin näyttävästi esille maailman nuorimpana naispääministerinä, uraäitinä ja nyt koronapandemian aikaan Suomen kriisijohtajana. Myös Amerikan Vogue on kirjoittanut Marinista mittavan jutun verkkosivuilleen.
Voguessa Marinin saama näkyvyys on kallisarvoista myös suomalaiselle muodille. Lehtien haastatteluissa esiin nousivat suomalaismerkit Marimekko, Uhana, Papu ja Nouki. Marin nimeää ne suosikkibrändeikseen ja kertoo arvostavansa muodissa eettisyyttä ja vastuullisuutta. Laajasti sosiaalisessa mediassa levinneessä lehtikuvassa Marinilla on yllään Uhanan musta neulemekko.
– Tämä oli meille iso juttu, ja oli upeaa, että Marin nosti suomimuotia esille. Uutisen myötä verkkokauppaan on tullut paljon lisää liikennettä Yhdysvalloista, Britanniasta ja Kanadasta, Uhanalla iloitaan.
Pääministeri Marinin kuvasi kumpaankin Vogueen alankomaalainen huippuvalokuvaaja Anton Corbijn. Stailauksesta vastasi Julia Brenard ja meikistä ja hiuksista suomalainen Emma Bentley.
Koronan vuoksi verkkokauppa takoo nyt ennätyksiä
Vaikka koronavirus on ajanut kivijalkakaupan vaikeuksiin, verkkokauppa takoo ennätyksiä. Suomalaisia näyttäisi kiinnostavan nyt eritoten kotimainen muoti ja vastuulliset merkit. Suomalainen muodin kauppapaikka Weecos kertoo liikevaihtonsa kasvaneen 172 prosenttia pandemian puhkeamisen jälkeen verrattuna samaan ajanjaksoon vuosi sitten. Ostotapahtumien määräkin on kivunnut peräti 270 prosenttia ylöspäin.
– Suomalaisten halu tukea pienyrittäjiä näkyy selvästi. Ihmiset ovat verkon äärellä ja ostavat tuotteita kriisistä huolimatta. Meille on tullut liikennettä useista kanavista, kun ihmiset ovat innokkaasti levittäneet sanaa ja osallistuneet esimerkiksi Tue yrittäjää -kampanjointiin, kertoo Weecosin toimitusjohtaja Hanna Lusila.
Lusilan mukaan erityisesti korut tekevät nyt kauppansa.
– Korut ovat helppoja ostaa ja vaivaton tapa hemmotella itseään. Myös pienet korumerkit ovat kampanjoineet ahkerasti näkyvyyden eteen. Toki vaatteita ostetaan nyt myös.
Verkkokaupalla menee muutenkin vahvasti. Verkkokaupparatkaisuja tarjoavan ja tuottavan Vilkas Groupin tuore verkkokauppaindeksi kertoo, että kaikkien tavaroiden tilausmäärät verkossa kasvoivat Suomessa maaliskuun kahdella viimeisellä viikolla 60 prosenttia. Indeksi perustuu lähes 2000 suomalaisen verkkokaupan todellisiin myyntitapahtumiin ja kuvaa siten kotimaisen kaupan nykytilaa.
Uusi muotiaiheinen keskusteluohjelma alkaa Yle Puheella
Tuleva maanantai kannattaa merkitä kalenteriin. Silloin alkaa muotiyrittäjä Pirjo Suhosen toimittama ohjelmasarja Muoti-Suomen omatunto, joka pureutuu suomalaisten suunnittelijoiden ja kuluttajien arvomaailmaan sekä tulevaisuuden kuluttamiseen. Ohjelma etsii vastauksia myös siihen, millä arvopohjalla suomalainen muoti voi menestyä alati kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa.
Suhonen uskoo, että aika on kypsä tällaiselle ohjelmalle.
– Monessa pienyrityksessä on paljon innovatiivisia ajatuksia siitä, miten muotia voisi tehdä ekologisesti ja kestävästi. Mutta nämä innovaatiot eivät aina pääse esille, jos vaikka markkinointibudjetti on pieni. Halusin koota suunnittelijoiden suulla puhuvan keskusteluohjelman, josta Yle innostui, Suhonen kertoo.
Kymmenosaisen sarjan jokaisessa jaksossa tavataan yksi suomalainen muodinluoja. Haastateltavina ovat kenkäsuunnittelija Minna Parikka, R/H-merkin perustaja Emilia Hernesniemi, vaatesuunnittelija Anna Ruohonen, laukkubrändi Lovian perustaja Outi Korpilaakso, Papu-merkin luova johtaja Anna Kurkela, vaatebrändi Vimman perustaja Marjut Rahkola, neuleyritys Arelan suunnittelija Anni Arela, Samuji-merkkiä luotsaava Samu-Jussi Koski, Hálon suunnittelija Jukka Puljujärvi sekä Turon pääsuunnittelija Teemu Muurimäki.
Koska ihmiset viettävät nyt paljon aikaa kotioloissa, Yle on päättänyt tuoda kaikki kymmenen jaksoa kerralla saataville 6. huhtikuuta Yle Areenalle.
Pirjo Suhonen tunnetaan parhaiten tuotemerkki Ivana Helsingin toisena perustajana. Suhonen vastasi yrityksen myynnistä ja markkinoinnista kansainvälisillä markkinoilla vuosien ajan.
Teksti Ida Rantala Kuvat Anton Corbijn / Vogue, TAUKO, Yle