Finn Fashion Friday varoittaa, että hallitsematon ultrapikamuodin tulva uhkaa tuhota kotimaisen muodin kasvun, työpaikat ja vientipotentiaalin.

Suomalaisten muotibrändien Finn Fashion Friday (FFF) järjestetään viikonloppuna kuudetta kertaa. Tarjouskampanjoinnin lisäksi yrittäjillä on tänä vuonna viesti myös päättäjille.

”Parin viime vuoden aikana kolmetoista FFF-brändiä on joutunut lopettamaan – se on ruma luku. Naapurimaihin verrattuna meiltä puuttuu kokonaan muotialan kasvua ja kansainvälistymistä tukeva ekosysteemi”, ryhmittymän perustaja, Myssyfarmin toimitusjohtaja Anna Rauhansuu sanoo.

Yli neljäkymmentä FFF-kampanjassa mukana olevaa muotiyrittäjää vaatii poliittisilta päättäjiltä kahta konkreettista toimenpidettä: suomalaisen muotialan kasvusopimukseen sitoutumista ja ultrapikamuodin sääntelyä. Vetoomus luovutetaan tänään eri puolueiden kansanedustajille Arkadianmäellä.

Muotialan kasvusopimuksen tavoitteena on 2,25-kertaistaa alan kasvuvauhti ja tukea suomalaisten brändien kansainvälistymistä aineettomien investointien, kuten brändäyksen, kaupallistamisen ja digitaalisen asiakaskokemuksen avulla. Kasvusopimuksen täysimääräisellä toimeenpanolla alalle voisi syntyä yli 18 000 uutta työpaikkaa ja Suomeen 1,2 miljardin euron edestä investointeja.

Vertailun vuoksi: Ruotsissa muotivienti on kymmenessä vuodessa tuplaantunut 3,8 miljardiin. Tanskassa se on 5,1 miljardia euroa ja 5 prosenttia maan kokonaisviennistä, Suomen vastaavat luvut ovat 306 miljoonaa euroa ja 0,4 %.

”Naapurimaat ovat näyttäneet, että muoti voi olla kansallinen vientimenestys. Tarvitaan poliittista tahtoa tehdä Suomesta seuraava pohjoismainen muodin menestystarina”, Rauhansuu sanoo.

Nyt osaamista ja työpaikkoja menetetään, koska markkina vuotaa halpatuontiin.

Viime vuonna 91 prosenttia kaikista alle 150 euron arvoisista verkkokaupan lähetyksistä tuli Kiinasta. Tullin tuonti-ilmoitusten mukaan vuonna 2025 suurin tavararyhmä etämyynnissä Suomeen on ollut tekstiiliaineet ja tekstiilitavarat, kolmanneksi suurin jalkineet ja päähineet.

Euroopan komissio on ehdottanut uudistusta, jossa alle 150 euron arvoisten tilausten tullivapaus poistettaisiin. Käytännössä se tarkoittaisi kiinalaisille pikkupaketeille kahden euron suuruista käsittelymaksua. FFF:n vetoomuksessa siitä halutaan suurempi, 20–25 euroa. Maksua esitetään verkkokauppojen maksettavaksi, ei kuluttajan.

Paitsi poliittinen kannanotto Finn Fashion Friday on myös positiivinen tilannepäivitys alalta. Mukana olevat 42 yritystä ovat luovineet läpi suhdanteen, ja heidän onnistumisiaan jaetaan nyt kampanjan somekanavissa. Yksi yrityksistä on Frenn, joka tekee parhaillaan historiansa parasta vuotta.

”Kaikilla ei mene huonosti, vaikka usein media nostaakin esiin vain epäonnistumisia”, Frennin perustaja Jarkko Kallio sanoo.

”FFF-kampanjassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä yrityksiä. Suomessa on vielä paljon onnistuneita tekijöitä!”

Frennin kasvua ovat vauhdittaneet verkkokaupan ja kanta-asiakasohjelma Frenn Clubin pitkäjänteinen kehitystyö, medianäkyvyys – sekä kolmenkymmenen vuoden kokemus tekstiilialalta.

”Olemme ennakoineet, reagoineet ja taistelleet. Emme ole ottaneet liian isoja riskejä. Moni on joutunut ongelmiin esimerkiksi liian isojen tuotantomäärien kanssa.”

Vuoden alussa Kallio luovutti 12-vuotiaan brändinsä viestinnän ulkopuolisiin käsiin. Suunnitelmallisella digimarkkinoinnillakin on osansa kasvussa, jota kaiken kaikkiaan edellisvuoteen verrattuna on 30 prosenttia.

Jos suomalaiselta muotialalta halutaan kuulla jatkossakin hyviä uutisia, pelin pitää pysyä reiluna, Kallio korostaa.

”On hankalaa puskea läpi markkinalla, jos kilpailuasetelma on täysin epäreilu. Temun, Sheinin ja muiden ultrapikamuotialustojen tuotteet eivät kilpaile samoilla ehdoilla kuin vastuullisesti toimivat suomalaiset yritykset.”

Kallio on tänään mukana luovuttamassa vetoomusta mutta tietää, ettei paperi saa aikaan ihmeitä.

”Kasvu lähtee ihmisistä, ei hallituksesta. Jotta yrittäjä jaksaa, riittää joskus pienikin onnistuminen.”

Kuten esimerkiksi se, että yksi ostoksille palaavista asiakkaista on tasavallan presidentti.

Finn Fashion Friday 20.–23.11.2025


Teksti Johanna Rämö
Kuvat brändit

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.