Tuore selvitys kertoo, että kuluttajat ovat halukkaita käyttämään korjauspalveluita, kunhan hinta on sopiva.

Valtioneuvoston REPAIRED-hankkeen loppuraportin mukaan keskeinen syy jättää vaate korjaamatta on palvelun korkea hinta verrattuna ultrapikamuotiin, joka on hämärtänyt kuluttajien hintatietoisuuden. Tästä huolimatta suomalaisten asenteet esineiden ja vaatteiden korjaamista sekä korjauttamista kohtaan ovat myönteiset.

FabPatch Oy:n toimitusjohtaja Taija Sailio kaipaa Suomen korjausmarkkinoille uusia innovaatioita ja liiketoimintamalleja.

”On kaikkien etu, että vaatteiden elinkaari pitenisi kohtuullisella hinnalla,” hän sanoo.

Sailio johtaa suomalaisyritystä, joka on kehittänyt itsekiinnittyvän FabPatch-paikan. Tekstiilien korjaukseen ja paikkaukseen tarkoitettu tuote tunnetaan Suomessa myös nimellä Vaatelaastari, ja se on palkittu muun muassa Vuoden Designtekona ja Vuoden vastuullisuustekona.

”Moni on huomannut, että ei ole syytä jättää lempivaatetta paikkaamatta, jos sen voi tehdä kahdessa minuutissa ilman neulaa ja lankaa vaikka bussipysäkillä.”

REPAIRED-hankkeen selvityksen mukaan ala kärsii osaajapulasta. Tarvitaan lisää innovaatioita, jotka helpottavat kuluttajien tekemiä korjauksia. Samaan aikaan suurin osa ihmisistä haluaisi korjata arkivaatteensa itse, mutta käsityötaidot ovat heikentyneet. 

Vaatteiden korjaamisen esteet voitaisiin poistaa valtion ohjauksella ja yrittäjien yhteistyöllä, Sailio uskoo. Hän kannattaa sekä korjauspalveluiden että korjaustuotteiden arvonlisäveron alentamista.

”Lisäksi tarvitaan lisää tutkimusta korjaustuotteista ja innovaatioita, jotka tekevät korjaamisesta liiketoiminnallisesti kannattavaa.”

Vuonna 2017 perustettu FabPatch Oy on myynyt jo yli kaksi miljoonaa Suomessa valmistettua vaatepaikkaa. Yrityksen liikevaihto vuonna 2023 oli 783 000 euroa.


Kuvat Antti Autti ja Harri Tarvainen

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.