Loppuvuodesta ovensa avaava Helsinki Outlet -ostoskylähanke etenee aikataulussa. Outlet-kylään odotetaan kahta miljoonaa kävijää vuodessa.
Pääkaupunkiseudun ensimmäinen outlet-kylä Helsinki Outlet avataan marraskuussa 2019. Rakennustyöt etenevät suunnitelmien mukaisesti ja tilat vapautuvat vuokralaisille kesäkuun aikana. Hankkeen vetäjä, norjalainen Fortus AS tavoittelee Helsinki Outlet -kylään kahta miljoonaa kävijää vuodessa.
– Hanke edistyy hyvää tahtia ja ensimmäiset brändit pääsevät pian valmistelemaan liikkeitään. Vähittäiskaupan näkymät ovat tällä hetkellä haastavat, mutta outlet-kylät kukoistavat sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa, kertoo hankejohtaja Ådne Søndrål.
Outlet-kylä avataan Helsingin ja Vantaan rajalle, Lahden moottoritien ja Kehä III:n risteykseen. Kylään tulee 40 muoti- ja lifestyle-liikettä, kuten Hugo Boss, GANT, Marimekko, Tiger of Sweden, Guess, Lexington, ECCO, Rukka, Vallila, Calvin Klein, Samsonite, Luhta, Peak Performance, Björn Borg, Tommy Hilfiger, Pomar, Turo, Jack & Jones ja Timberland.
– Olen tyytyväinen brändiportfolioon, jonka saimme kasaan. Tavoite oli saada mukaan relevantteja merkkejä ja se on toteutunut. Helsinki on ollut Euroopan ainoita suuria kaupunkeja, josta on puuttunut outlet-kylä. Nyt on oikea aika tulla tänne.
Outlet-kylään avataan myös ravintolat Pizza Hut ja Wok Wok, kahvila Espresso House sekä lasten seikkailupuisto HopLop. Liiketiloista on vuokrattu lähes 90 prosenttia. Søndrål uskoo vakaasti uuden vähittäiskauppakonseptin menestyvän pääkaupunkiseudulla.
– Outletit ovat päivämatkakohteita, joissa ihmiset viihtyvät helposti puolikin päivää. Järjestämme bussikuljetuksen turisteille lentokentältä, mikä mahdollistaa myös matkailijoiden lyhyet piipahdukset välilaskujen aikana.
Outlet-kylän koko tulee olemaan arviolta 15 000 neliömetriä. Fortus AS:n luotsaama hanke maksaa kokonaisuudessaan noin 50 miljoonaa euroa. Tähän mennessä hanke on työllistänyt 200 henkilöä.
Teksti Ida Rantala Kuva Helsinki Outlet havainne