Kaupunki kaavailee karsivansa autoilua Helsingin suosituimpiin kuuluvalta ostoskadulta. Kysyimme kaupan alan asiantuntijoilta, millaisia vaikutuksia Esplanadien uusilla liikennejärjestelyillä olisi alueen liiketoimintaan.

Helsinki aikoo muuttaa ydinkeskustaa halkovat Etelä- ja Pohjoisesplanadit yksikaistaisiksi ja poistaa molempien katujen varsilta pysäköintipaikat, uutisoi Helsingin Sanomat. Keskustan alueen yrityksistä ja muista toimijoista koostuva verkosto Helsinki City Markkinointi ry ehti älähtää asiasta tuoreeltaan. Uusin käänne tapahtui viime tiistaina, kun Helsingin kaupunkiympäristölautakunta päätti kokouksessaan ottaa asian käsittelyyn viikon aikalisän.

”Muutokset tietävät ongelmia keskustan kauppiaille”, toteaa Fashion Finlandin hallituksen puheenjohtaja Andreas Ögård.

Ögård on seurannut harmistuneena keskustan palveluiden näivettymistä.

”On kaavoittajien ja kuntapäättäjien käsissä, miltä elävä kaupunkikeskusta näyttää. Nämä ovat arvovalintoja. Suomalaiset ovat autolla liikkuva kansa. Autoilevat asiakkaat menevät sinne, missä autolla on helppo liikkua – oli se sitten ostoskeskus Pasilassa tai peltomarketti esikaupunkialueella.”

”Jos keskustan alueella autoilua hankaloitetaan, tulee se väistämättä näkymään meidän liikevaihdossamme”, suomalaisen lifestyle-brändi Balmuirin toimitusjohtaja Tiina Luhtanen uskoo.

Balmuirin lippulaivaliike sijaitsee Pohjoisesplandilla. Liikkeen valikoimaan kuuluu vaatteiden ja asusteiden lisäksi sisustustuotteita, kuten pyyhkeitä ja vuodevaatteita. Moni saapuu ostoksille autolla.

”Jo parilla vuodevaatesetillä on painoa sen verran, että niiden kuljettaminen kotiin käy helpoiten autolla. Ymmärrän toki, että ilmastonmuutoksen takia yksityisautoilua tulisi suitsia, mutta ovatko juuri ydinkeskustan kauppakadut oikea kohde?”

Luhtanen kaipaisi Helsingin kaupungilta enemmän tukea yritystoiminnan harjoittamiselle. Balmuirilla kokeiltaisiin asiakkaiden houkuttelemiseksi ja viihdyttämiseksi mieluusti vaikkapa kadulle ulottuvaa kahvilatoimintaa, mutta luvat moiseen ovat tiukassa.

Ostovoimaisin asiakaskunta kulkee omalla autolla, tietää Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.

”Ei leveillä kaduilla ole sen enempää kävelijöitä. Helsingin keskustan tulisi olla kaikilla liikennevälineillä saavutettava.” 

Kankaanpää ei allekirjoita ilmastosyitä autottoman keskustan perusteluina.

”Tiedetään, että seisova liikenne on pahin saastuttaja. Kaistojen vähentäminen tulee varmuudella näkymään keskustan kaduilla autojonoina erityisesti ruuhka-aikoina. Autokanta on myös sähköistymässä vauhdilla – tämäkin tulisi ottaa päätöksenteossa huomioon.”

Kuva Simon Launay / Unsplash

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen
@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.