Sacha Remling perusti We Got Beef -baarin vuonna 2003 ja sulki sen 2017. Baarin nimeä kantavat WGB-vaatteet myyvät edelleen.

Miten mitataan brändin voima? Tässä on yksi ehdotus: vuonna 2017 lopetetun helsinkiläisbaarin fanituotteet myydään loppuun aina julkaisuhetkellä. 

Pakko arvostaa, kuten Sacha Remling itse sanoisi. 

Normaalisti We Got Beefiä myydään direct-to-consumer-mallilla Instagramissa. Tänä viikonloppuna Helsingissä avautuu kuitenkin yhden päivän ajaksi WGB Clothing Companyn kauppa, joka sijaitsee tietysti vain tuopinheiton päässä legendaarisen baarin entisestä lokaatiosta. 

Tätä nykyä USA:ssa New Mexicon osavaltiossa asuva Remling saapuu vanhoille kotikulmilleen Punavuoreen myymään suomalaisille lisää We Got Beef -vaatteita. 

We Got Beef oli vuonna 2003 Remlingin yhtiökumppaneineen perustama baari, joka nousi kulttistatukseen ennen vuoden 2017 lopetusta. Brändi kasvattaa kulttistatustaan WGB Clothing Company -vaatemerkillä, jota Sacha Remling pyörittää Placitasissa sijaitsevan kotinsa autotallista. 

”Vaimoni Valpuri ei aikoinaan digannut baarista, mutta pitää tätä vaateprojektia taideinstallaationa. Mä markkinoin edesmennyttä baaria kuin se olisi olemassa. Ei mitään järkeä. Eli se on taidetta”, Remling naurahtaa. 

Remling tunnetaan paitsi baaristaan myös Moon TV:n ja Radio Helsingin juontajana ja toimittajana. We Got Beefin kautta hän oli tietyn ajan helsinkiläisen (ala)kulttuurielämän ja luovan luokan vapaa-ajan ytimessä. Vaikka Remling pyörittää vaatebrändiään USA:sta, vanhat verkostot ovat auttaneet bränditunnettuuden ja kiinnostuksen kasvattamisessa. 

”Olen kiitollinen ja ylpeäkin siitä, että monet luovan alan ihmiset diggailevat näistä vaatteista. Ehkä brändi on tietyn aikakauden kokeneiden ihmisten secret handshake.” 

Vaatebrändinsä Remling herätti henkiin muutama vuosi sitten, kun tuttavat kyselivät WGB-vaatteista tarpeeksi usein. Idea on vanha. 

”Teimme ensimmäisiä paitoja baarille CTRL-vaatemerkin kanssa jo heti vuonna 2003. Pitkään teimme pipoja ja lippiksiä. Varsinkin pipoja kysellään edelleen”, Remling taustoittaa. 

”Vuonna 2003 jengi ihmetteli, että miksi teette jotain pipoja ja paitoja, kun olette baari. Nythän se on enemmän sääntö kuin poikkeus”, hän lisää. 

Muutama vuosi sitten Remling teki WGB-malliston Makian kanssa. 

Uuden tulemisen tehneet We Got Beef -vaatteet ovat erittäin tunnistettavia. Remling suosii tie dye -tekniikka eli solmuvärjäystä. Kirjavaa vaatetta säestävät äänekkäät printit usein neonväreissä. Teksteissä vilisevät viittaukset Punavuoreen tai vaikkapa amerikkalaiseen hardcore-musiikkiskeneen. 

Värjäystekniikkaan vaikuttaa Sacha Remlingin nykyinen musiikkimaku. Hän elää ja hengittää amerikkalaisen Grateful Dead -bändin tahtiin ja on kiertänyt bändin viimeisimmän reinkarnaation Dead & Companyn keikoilla USA:ssa myös myymässä tuotteitaan. 

Hän kuvailee ensin vaatebrändiään harrastukseksi, mutta puheesta kuulee innostuksen. Grateful Deadin fanien eli Deadheadien kiertueille luoma markkina ja monipuolisten sekä luovien kauppiaiden yhteisö innostaa tekijää selvästi. 

”Musta on tullut tällainen huopahattuartesaani.” 

Remling puhuu siitä, miten värjäystekniikka on antanut vapauden kokeiluihin. Toisaalta t-paitakaupassa on Dead & Companyn kiertueilla tiukka kilpailu, ja se on auttanut Remlingiä pivotoimaan suunnitteluaan. Hänen uusin aluevaltauksensa ovat solmuvärjätyt farkut. 

Farkkujen Remling sanoo herättäneen huomiota Los Angelesissa asti, jossa Remlingin ystävä, meikkaaja ja korusuunnittelija Karo Kangas on nimenomaan WGB-farkkujen vannoutunut käyttäjä. 

We Got Beef oli punavuorelainen instituutio. Nyt hyperlokaalin brändin tuotteet vain satutaan valmistamaan New Mexicossa. Remling tosin sanoo, että kiinnostus on laajentunut Helsingin ulkopuolelle. 

”Kaksi kolmasosaa vaatteista myydään Helsinkiin, mutta yksi kolmasosa menee Turkuun, Tampereelle tai Ouluun.” 

Mikä on We Got Beefin brändin kestävän kiinnostuksen salaisuus? 

Yhtä vastausta ei ole, mutta kun niin moni brändi keksii nimensä ja tarinansa tyhjästä, selvästikin ”edesmenneestä baarista” muistuttava fanikama erottuu joukosta, koska sen nimi ja tarina merkitsee ihmisille paljon.  

WGB Clothing Companyn pop-up-kauppa on auki lauantaina 6. toukokuuta kello 11–16 My Favorite Things -skeittikaupan yhteydessä Helsingin Punavuoressa osoitteessa Fredrikinkatu 31.


Kuva Sacha Remling

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.