Business of Fashionin koulutusvertailun uudistettu arviointimetodi painottaa aiempaa enemmän opetuksen laatua numeerisen mittauksen sijaan.
Aalto-yliopiston muodin kandidaattiohjelma on menestynyt erinomaisesti Business of Fashion -verkkosivuston toteuttamassa maailmanlaajuisessa muodin koulutusohjelmien vertailussa. Koulutus sai tunnustusta kaikissa kategorioissa, joita tänä vuonna uudistettujen arviointikriteerien mukaisesti olivat paras kokonaisuus, paras maailmanlaajuinen vaikutus, paras oppimiskokemus sekä paras pitkän aikavälin arvo, uutisoi Aalto-Yliopisto.
Myös Aallon laaja-alainen Fashion, Clothing and Textile Design -maisteriohjelma sai tunnustusta erinomaisesta maailmanlaajuisesta vaikuttavuudestaan. Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun muodin koulutus sai huippumaininnat kaikissa kategorioissa yhdessä mm. brittiläisen Central Saint Martensin ja yhdysvaltalaisen Parsons School of Designin kanssa.
– Olemme oikeassa viiteryhmässä, maailman parhaiden muotikoulujen kärkijoukossa. Koulutuksemme kiinnostaa ja vetää parhaita ja motivoituneimpia opiskelijoita ympäri maailman. Opiskelijamme myös työllistyvät hyvin kansainvälisiin huipputaloihin, mikä on aina se merkittävin tunnustus, kertoo Aalto-Yliopiston muodin professori Pirjo Hirvonen.
Business of Fashionin arviointi on toteutettu vuosittain vuodesta 2015 alkaen. Pääosin muotikouluilta saadusta palautteesta johtuen arvioinnin kriteerit uudistettiin vuoden 2018 aikana. Kriteeristö painottuu nyt numeroiden sijasta enemmän laatuun eli huomioi paremmin muun muassa koulun opetuksen, oppimisympäristön ja infrastruktuurin tason.
Tänä vuonna arvioitiin 95 koulutusohjelmaa 43 koulussa tai oppilaitoksessa 16 maassa. Vastaajina oli kaikkiaan 13 500 opiskelijaa ja alumnia sekä johtavia henkilöstö- ja muotialan ammattilaisia, muotikoulujen asiantuntijoita sekä vasta perustettu Business of Fashionin koulutusneuvosto, joka koostuu muodin koulutuksen ja muotiteollisuuden asiantuntijoista ympäri maailmaa.
Teksti Ida Rantala Lähde Aalto-yliopisto Kuva Guillaume Roujas