Kun tilanne on kiperä, keinot selviytyä ovat monet. Lifestyle-kauppa Metsä/Skogen teki jouluna hyvän tuloksen uudenlaisella liikelahjojen myynnillä.
Muotiyrityksissä yksi olennaisimmista ja kriittisimmistä kysymyksistä on: mikä saa kuluttajan ostamaan juuri niiden tuotteita?
Viime kesänä suomalaisyritys Metsä/Skogen muokkasi kysymyksen uuteen muotoon: mikä saisi yrityksen antamaan lahjaksi juuri meidän tuotteemme?
Korona on ollut kova kolaus myös vuonna 2019 toimintansa aloittaneelle Metsä/Skogenille. Yritys ehti avata vaatteita, luonnonkosmetiikkaa sekä kodin- ja hyvinvoinnintuotteita myyvän konseptimyymälän Helsingin ytimeen Mannerheimintielle juuri pandemian alla, marraskuussa 2019. Muutamaa kuukautta myöhemmin korona sulki kaupan.
– Myymälä avattiin uudelleen toukokuussa, mutta oli todella hiljaista. Se oli urani tiukin paikka yrittäjänä, kertoo Metsä/Skogenin toimitusjohtaja Carita Peltonen.
Metsä/Skogen haki ja sai Business Finlandin koronatukea. Myös yrityksen pääomasijoittajat riensivät apuun. Sitten kauppa piti saada jatkumaan.
Ratkaisu löytyi b2b-myynnistä. Metsä/Skogen lanseerasi elokuussa 2020 yrityksille suunnatun kiitoslahjakonseptin. Peltonen tiimeineen valitsi Metsä/Skogenin valikoimista yritys- ja asiakaslahjoiksi sopivia tuotteita: kauniita kosmetiikkapurnukoita, pellavaisia aamutakkeja, puisia design-tuotteita, metsältä tuoksuvia kynttilöitä, kodintekstiilejä.
– Teimme sähköisen esitteen suomalaisille yrityksille. Samalla avasimme oman b2b-myyntiin tarkoitetun verkkosivun, jossa kiitoslahjavalikoimaan saattoi tutustua. Ensi jouluksi avautuu b2b-verkkokauppa.
Peltosen idea pelasti Metsä/Skogenin joulumyynnin. Myynti kasvoi 60 prosenttia edellisestä vuodesta – joskin myyntiä kasvatti myös Metsä/Skogenin uusi verkkokauppa, joka ei ollut pystyssä vielä vuotta aiemmin.
B2b-asiakkaaksi saatiin esimerkiksi vakuutusyhtiö LähiTapiola, joka tilasi joulun asiakas- ja hallituslahjansa Metsä/Skogenilta.
Mutta miksi juuri Metsä/Skogenin tuotteet ovat houkuttelevia yrityslahjoja?
– Lahjat osoittavat kiitosta firman henkilöstölle ja asiakkaille, mutta meidän tuotteillamme kiitetään myös ympäristöä. Jokainen tuote on ekologinen ja vastuullisesti tuotettu. Lahjat pakataan kauniisti, ja valikoimakin on valmiiksi mietitty.
Esimerkiksi Metsä/Skogenin vaatteet valmistetaan Holopaisen neulomossa Tuusulassa. Trikoita tehdään Virossa ja kankaita Intiassa kierrätetyistä Pure Wasten materiaaleista.
Peltosen mukaan b2b-idean etuna on sekin, ettei kiitoslahjojen tarvitse olla tavaraa – esimerkiksi LähiTapiola on jo ilmaissut kiinnostuksensa järjestää henkilöstölleen hyvinvointiin keskittyviä yksityistapahtumia, kuten metsäretkiä. Järjestäjänä olisi Metsä/Skogen.
Pandemia on myös lähentänyt yrityksiä, ja ne ovat alkaneet tukea toisiaan. Metsä/Skogen sai jouluna tuotteitaan myyntiin sisustusliike Artekiin. Pop up -kaupan se pystytti Marski by Scandic -hotelliin. Kaupaksi kävivät muun muassa pellavaiset saunatakit ja luonnonkosmetiikka.
Yksi kansainvälinenkin diili ehti syntyä.
– Tunnettu japanilainen muotisuunnittelija Akira Minagawa tuli visiitille Helsinkiin juuri ennen koronaa. Hän on suuri Suomi-fani ja osti Metsä/Skogenia myyntiin liikkeisiinsä Japaniin, kertoo Peltonen.
Seuraavan b2b-yhteistyönsä Metsä/Skogen lanseeraa huhtikuussa. Silloin julkaistaan Suomalaisen kirjakaupan ja Metsä/Skogenin yhteinen projekti: lapsille suunnattu lifestyle-mallisto.
Kokoelmaan kuuluu muun muassa metsä- ja luontoaiheisia t-paitoja, pipoja, sukkia sekä retkeilyyn sopivia tuotteita. Mallisto tulee myyntiin kolmeentoista Suomalaiseen kirjakauppaan ja verkkokauppaan.
Reilun vuoden vanhalle Metsä/Skogenille b2b-myynnistä on tullut lupaava lisäbisnes kuluttajamyynnin rinnalle.
– Suomalainen kirjakauppa on ollut projektina mahtava, koska innostamme sillä lapsia metsään seikkailemaan. Meidän mittakaavassamme myös yhteistyön kaupallinen arvo on merkittävä.
Kuvat Metsä/Skogen
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi