Perheyritys Voglia on käynyt läpi sukupolvenvaihdoksen, brändiuudistuksen ja myynnin romahtamisen koronan takia. Ajat ovat olleet haastavat, mutta toimitusjohtaja Katriina Virtasella on tukenaan omat sisarukset ja vanhemmat.
Voglia on perheyritys sanan varsinaisessa merkityksessä – koko kuusihenkinen Virtasten perhe työskentelee brändille. Jokainen perheenjäsen on vuorollaan työskennellyt niin varastossa, kiireapulaisena kuin myymälöissäkin. Osalla on toinenkin päivätyö tai opinnot kesken, mutta myös työ perhebisneksessä.
Virtasten perheeseen kuuluu neljä lasta ja vanhemmat. Lapsikatraan vanhin eli Valtteri Virtanen asuu New Yorkissa ja tekee Voglialle sosiaalisen median markkinointia. Katriina Virtanen nousi Voglian toimitusjohtajaksi viime vuonna. Pikkusisaruksista Pauliina Virtanen tuottaa Voglialle sosiaalisen median sisältöjä, ja Marjaana Virtanen on mukana pop upeissa, messuilla ja tapahtumissa.
“Kaikki perheenjäsenet liittyvät jollain tapaa yritykseen, mikä on ihanaa ja todella harvinaista. Ei ole laisinkaan itsestään selvää, että kaikkia kiinnostaisi osallistua yritykseen”, sanoo Katriina Virtanen.
Myös perheen isä Markku Virtanen ja äiti Kristiina Virtanen ovat osa Voglian tiimiä. Sukupolvenvaihdoksessa vuonna 2019 Markku jäi pois Voglian päivittäisestä toiminnassa ja istuu nyt yrityksen hallituksessa ja hoitaa tytäryhtiön asioita. Kristiina toimii Voglian henkilöstö- ja laatujohtajana.
“Äiti on todella tärkeä pala koko Vogliaa. Hän on aikaisemmin vastannut tuotannosta ja siksi hänellä on kattava käsitys siitä, mikä on tuotannon prosessi loppukuluttajalle saakka”, sanoo Katriina.
Myös Voglian omistus on jaettu perheen kesken: Markku Virtanen omistaa firmasta puolet, ja toisen puolikkaan omistavat tasaosuuksin lapset.
Sanotaan, että perhe on pahin. Ei kuitenkaan Katriina Virtasen mielestä. Hän kuvailee perheenjäsenten kanssa työskentelyä enemmänkin rikkautena kuin kivenä kengässä – varsinkin vaikeina aikoina, ja niitä on Voglialla totisesti ollut. Sillä on ollut merkittäviä talousvaikeuksia, joita korona pahensi entisestään. Mutta samaan aikaan Voglia on mennyt täysiä eteenpäin: viime vuonna yritys uudisti brändi-ilmeensä, hioi mallistojaan, satsasi verkkokauppaan ja karsi myymälöitään.
Katriinan mukaan Virtasten perhe on täynnä vahvoja persoonia, mutta silti konflikteilta on vältytty.
“Perheessämme kaikki ilmaisevat mielipiteensä, ja ovat silti valmiita kuuntelemaan muita. Ja perhehän on paras peili. Palaute heiltä on suoraa ja korutonta.”
Jos erimielisyyksiä on, kinastelu on Katriinan mukaan pientä ja hyväntahtoista.
“Erimielisyyksiä voi syntyä vähän huvittavistakin asioista, kuten siitä, ovatko hiekan- vai khakinväriset chinot kaupallisemmat! Tietysti aikataulupaineista esimerkiksi tuotannon myöhästyessä saattaa syntyä keskusteluja, joista olemme kyllä aina löytäneet sopivat lopputulemat.”
Myös sukupolvenvaihdos sujui mutkitta.
“Isä tuki minua, mutta antoi samalla vapauden tehdä asiat omalla tavallani. Sukupolvenvaihdosta alettiin suunnitella jo vuonna 2017. Kävimme silloin keskustelun yrityksen jatkajasta minun ja Valtterin välillä. Toimin tuolloin myynti- ja markkinointipäällikkönä ja Valtteri suunnitteli muuttoa New Yorkiin, joten valinta oli selvä.”
Katriina Virtanen on voglialainen kolmannessa polvessa. Voglian tarina alkoi vuonna 1983. Silloin Katriinan ukki Pertti Virtanen työskenteli myynti- ja markkinointijohtajana suomalaisessa vaatealan yrityksessä Virke Oy:ssä. Hän oli tehnyt 30 vuoden uran muotialalla ja haaveili omasta yrityksestä – firmasta, joka valmistaisi kaikki vaatteet, mitä nainen tarvitsee.
Pertti otti Voglian perustamiseen mukaan parikymppisen poikansa Markun. Yritys tuotantoineen perustettiin Hämeenlinnan läheisyyteen Lammille, josta tuli Virtasten kotipaikkakunta.
Alkuaikoina vienti veti ulkomaille, omia myymälöitä avattiin tiuhaan ja tuotteet kävivät kaupaksi myös isoilla jälleenmyyjillä, kuten Suomessa Stockmannilla, Ruotsissa tavaratalo NK:lla sekä Norjassa tavaratalo Steen & Strømilla.
“Silloin Voglian haluttiin viestivän vahvasti keskieurooppalaisuutta eikä niinkään suomalaisuutta. Jopa nimi Voglia on italiaa. Nyt asiat ovat päinvastoin, ja haluamme viestiä olevamme kotimainen brändi”, sanoo Katriina Virtanen.
Vuonna 1995 Markku Virtanen siirtyi yrityksen johtoon, ja Pertti Virtanen jäi hallituksen puheenjohtajaksi. Seuraavan sukupolvenvaihdoksen aika oli vuonna 2019.
Kun Katriina Virtanen hyppäsi toimitusjohtajan saappaisiin, hänellä oli missio: Voglian kurssi täytyi saada nousuun. Takana oli tappiollisia vuosia, ja yrityksen tilanteeseen oli reagoitava nopeasti. Koronapandemia on osaltaan pistänyt kapuloita rattaisiin.
“Tämä on ollut todella outo ajanjakso. Brändiuudistus on aina hidasta, mutta tuntuu, että tässä maailmantilassa se on aivan erityisen hidasta”, sanoo Katriina Virtanen.
Voglia jatkaa eteenpäin. Viime vuoden syyskuussa yritys lanseerasi Tuotelupaus-nimisen takuu- ja huoltopalvelun, ja marraskuussa se julkaisi yhteistyömalliston luonnonmukaisiin ihonhoitotuotteisiin erikoistuneen Flow Cosmeticsin kanssa.
Katriina Virtanen odottaa kiihkeästi, että korona hellittäisi, jotta yritys pääsisi toteuttamaan pandemian vuoksi jäihin laitettuja suunnitelmiaan – ja toivon mukaan kääntämään kurssinsa plussalle.
Kuinka hän itse jaksaa – ja miten perheenjäsenet tukevat toisiaan?
“Parhaiten rentoutumiseen toimivat luonto, urheilu, eläimet ja pieni eristäytyminen. Ja eikös se mene niin, että jaettu ilo on kaksinkertainen ja jaettu haaste vain puolikas? Onkohan meillä sitten kuusinkertainen ilo ja haasteesta vain kuudesosa jokaisella! Asioista puhuminen, toisen näkökulman saaminen ja omien ajatusten peilaaminen ovat parasta tukea, mitä perheeltä voi saada.”
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Fashion Finlandin talven 2022 digitaalisessa muotilehdessä.
Kuvat Voglia ja Virtasten kotialbumi
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi