Ruotsalainen Bubbleroom on vain verkossa toimiva muotitavaratalo, jonka suomalaissukuinen toimitusjohtaja Ville Kangasmuukko Nordström reivasi hurjaan nosteeseen vain muutamassa vuodessa. Nyt hän kertoo, miten.
Vuonna 2015 naisten vaatteiden verkkokauppa Bubbleroomin uunituore toimitusjohtaja Ville Kangasmuukko Nordström huomasi, että yrityksen kurssi oli huolestuttava: liikevaihto ei kasvanut, vaan sen sijaan takkiin tuli muutama miljoona vuodessa. Lisäksi muotikaupan alalla kilpailu oli hengästyttävän kovaa.
Vaadittiin muutama rohkea mutta yksinkertainen korjausliike, jotta yrityksen keula saatiin pinnan yläpuolelle.
”Seitsemän vuoden ajan kasvumme on ollut hyvää. Viime vuonna listauduimme Ruotsin pörssiin”, Kangasmuukko Nordström kertoo.
”Juhlamekot ovat yksi myydyimmistä tuoteryhmistämme, ja siksi pandemia pääsi kurittamaan meitä myyntikanavasta huolimatta. Nyt olemme jälleen hyvässä vauhdissa – alkuvuoden tulos oli 30 prosenttia parempi viime vuoteen verrattuna.”
Kangasmuukko Nordström kertoi Bubbleroomin hämmästyttävästä nousukiidosta Erikoiskaupan liitto Etu ry:n vuotuisessa Suhdanteet-seminaarissa lokakuussa.
1 Jaa roolit
”Ihan ensimmäiseksi varmistimme, että jokaisella yrityksessä työskentelevällä on oma tehtävänsä, jossa onnistumista seurataan ja mitataan. Kun jokaisella työntekijällä on strateginen suunta, saadaan koko organisaatio mukaan muutokseen.”
2 Kirkasta brändi
”Päämarkkinamme ovat Pohjoismaissa ja kohderyhmämme 18–55-vuotiaat naiset. Määrittelimme yhdessä, miten asiakas assosioi meidät. Päätimme, että Bubbleroom on yhtä kuin affordable luxury clothes. Luovuimme trendikkyydestä ja vaihdoimme sen feminiiniseen, saavutettavan hintatason luksukseen. Segmenttiä vaihtamalla karsiutui samalla pois iso joukko kilpailijoita. Toinen iso päätös oli luopua muiden brändien tuotteista. Tällä hetkellä Bubbleroomin myynnistä 61 prosenttia tulee brändin omista, uniikeista tuotteista. Tavoitteena on, että kahden vuoden päästä luku on 100 prosenttia.”
3 Panosta visuaalisuuteen
”Koska Bubbleroom on muodin verkkokauppa ilman fyysistä myymälää, kuvat ovat meille tärkeitä. Siksi meillä on oma valokuvastudio ja palkkalistoillamme kaksi valokuvaajaa sekä hius- ja meikkitaiteilijat. Neljä kertaa vuodessa kuvaustiimi matkustaa Miamiin tai Los Angelesiin ottamaan mainos- ja inspiraatiokuvia verkkokauppaa varten. Menestyäkseen verkkokaupan pitää näyttää hyvältä – tässä suomalaisilla olisi paljon opittavaa ruotsalaisilta.”
4 Luo suhde asiakkaaseen
”Se, että yritys tuntee asiakkaansa ja kommunikoi heidän kanssaan, on ensiarvoisen tärkeää. Olemme lisänneet verkkokaupan tuotteiden yhteyteen asiakkaidemme jakamia, aitoja käyttäjäkuvia. Ne herättävät kanssa-asiakkaissa enemmän luottamusta kuin yrityksen ottamat kuvat tai kirjoittamat tuotekuvaukset. Asiakkaamme voivat jakaa meille omia Bubbleroom-lookejaan somessa #BubbleroomStyle-tunnisteen avulla.”
5 Ole paras mahdollinen työnantaja
”Visiomme on olla alan paras työnantaja. Meillä on epähierarkkinen järjestelmä – yrityksessämme johtajat ovat ennemminkin valmentajia, jotka kannustavat pelaajia, eli tiimiään, parhaisiin mahdollisiin suorituksiin. Vuotuisten kehityskeskustelujen lisäksi työntekijämme saavat jatkuvaa palautetta, myös muista kuin mitattavista suorituksista. Kun työyhteisö on määritellyt arvonsa yhdessä, ne toteutuvat muuallakin kuin intranetissä. Innovaatioita saadaan aikaan tiimipelaamisella.”
6 Satsaa sosiaaliseen mediaan
”Sosiaalisen median merkitys markkinoinnissa on suuri. Me Bubbleroomilla laitamme vaikuttajayhteistöihin paljon rahaa, koska näemme, että ne toimivat. Somevaikuttajien taito tehdä sisältöjä on nykyään huippuluokkaa. Ja vaikka vaikuttajien käyttö ei aina vaikuta suoraan tuotteen myyntiin, se nostaa meitä ylemmäs Google-näkyvyydessä ja on siksi arvokasta.”
Fashion Finland vauhdittaa muotikaupan kasvua tarjoamalla maksutonta apua muotialan yrittäjille. Ilmoittaudu mukaan Muotikaupan muodonmuutos -palveluun!
Kuva Leena Aro
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi