Funky Ladyn perustaja ja omistaja Saara Salmenkallio oli reilu parikymppinen hypätessään alusasualan yrittäjäksi. Pienestä helsinkiläisestä kivijalasta on kasvanut ikoninen, kahdeksan myymälää käsittävä alusvaateketju vajaassa 30 vuodessa.
Yrittäjäksi ryhtyminen ei pelottanut, vaikka Suomessa oli 90-luvun alussa lama, josta media ahkerasti muistutti.
– Lehdet olivat täynnä konkurssiuutisia, markka devalvoitiin ja liiketilat tyhjenivät. Meillä oli myös hiljaista, mutta minulla oli parikin työtä samaan aikaan Funky Ladyn alkuaikana, Saara Salmenkallio muistelee.
– Eihän sitä juniorina osaa pelätä. Olin mukana jo ennen kuin edes tiesin, millainen kauppa aiotaan perustaa. Olihan se sellaista toivepeliä, koska mitään todellisuuspohjaa päivittäisistä kävijämääristä tai keskiostoksista ei ollut. Laskin myös, että jos menisimme nurin, montako vuotta tekisin töitä maksaakseni velat.
Funky Ladylla on edelleen alkuperäinen myymälänsä Helsingin Fredrikinkadulla aina samaa vuokranantajaa myöten. Yritys on nykyään Pohjoismaiden suurin alusasujen multibrand-ketju, ja yksi isoimpia yksityisiä ketjuja koko Euroopassa. Alan tuotekehitys ja yritystoiminta ovat ottaneet harppauksia vuosien mittaan.
– Edistys näkyy tuotteissa selvästi. Materiaalit ovat muuttuneet ja tuotteiden saumaus on litteämpää. Voitko edes kuvitella, ettei ennen ollut saumattomia liivejä juuri ollenkaan? Myymisessä ja ostamisessa ei käytetä enää faxia! Voimme tilata B2B-sivuilta ja nähdä tehtaan saldot ja hinnat. Virheen mahdollisuus on pienentynyt ja mallistojen laajuus on valtava.
– Yritystoiminnassa virastot ovat nykyään joustavampia ja asiakasystävällisempiä. Paljon asioita on kuitenkin pistetty yrittäjän maksettavaksi. Enää ei riitä, että tietää verotuksesta ja vakuutuksista, vaan pitää tietää paremmin myös työehtosopimuksista, työturvallisuudesta ja työterveyshuollosta.
Palvelukulttuuri keskiössä, asiakas aiempaa herkkähipiäisempi
Funky Lady tunnetaan asiakaspalvelustaan, joka on myös Salmenkalliolle mieluisimpia asioita yrittäjyydessä. Ison Omenan liike valittiin toukokuussa koko kauppakeskuksen parhaiten palvelevaksi myymäläksi 220 liikkeen joukosta, ilman markkinointia tai vetoapua. Monet uudet asiakkaat ovat löytäneet tiensä Funky Ladyyn verkkoarvioiden ja suositusten perusteella.
– Alusvaatteiden sovittaminen on monelle naiselle kova pala. Jos voimme jakaa energiaa, ja oman kropan hyväksyntää, niin senhän me teemme! Myymälässä ollessani pidän gallupia uusien kävijöiden kohdalla. Lähes kaikki tulevat käymään, koska ”kaikki työkaverit kehuivat” tai koska ”tytär ei käy missään muualla kuin teillä”. Tuntuuhan se aivan mahtavalta!
Asiakkaiden tarpeet ja kulutuskäyttäytyminen ovat muuttuneet huomattavasti yrityksen olemassaolon aikana. Osaavaa palvelukulttuuria arvostetaan, mutta asiakas on myös selkeästi aiempaa vaativampi.
– Varmasti puolet asiakkaistamme kiittää hyvästä palvelusta. Kiitosta saamme rehellisyydestä, eli ettemme vain sano tuotetta hyväksi. Sitten on se toinen puoli. Somen myötä porot nokkaan vetänyt kiristää, että jos hänen tahtonsa ei mene läpi, hän haukkuu yrityksen kaikissa some-kanavissa. Kolmas on vastuun ottaminen, eli jos on itse pilannut tuotteen, halutaan että myymälä antaa silti uuden tilalle.
– Asiakaspalvelussa täytyy olla tarkkana. Kuluttaja on hyvin herkkähipiäinen. Ostopäätöstä halutaan joskus pyörtää, ja asiakas saattaa tajuta tilanteen vasta kun selitämme, ettemme missään tapauksessa voi myydä vähän käytettyjä alusasuja! Meilläkin törmää toisinaan asiakkaaseen, joka juoksuttaa myyjää ja puhelimella samaan aikaan katsoo saman tuotteen hintoja verkkokaupassa. Eli käytetään osaamistamme hyödyksi, ja samalla yritetään säästää pari euroa. Se on jotain niin loukkaavaa, että siihen on vaikea sanoa mitään.
Ajankäyttö ja vastuunjako yrittäjyyden haasteina
Salmenkallio on menestystekijöitä miettiessään vaatimaton, mutta summaa rehellisen asiakaspalvelun merkityksen ja ajan hermoilla pysymisen kärkikriteereiksi.
– Valikoimaa pitää tarkastella tarkalla silmällä ja korvalla, oppia mikä ei myy ja miksi. Henkilökunnan on osattava hyvä palvelu. Meillä ei anneta provikoita. Silloin myyjä voi olla täysin rehellinen asiakkaalle, kun mukana ei ole taloudellista painetta pakkomyydä. En anna huonoa palautetta, jos on huonot myynnit, sillä sateinen sää ei ole kenenkään myyjän vika!
Funky Ladylla on noin 30 työntekijää. Työsuhteet yrityksessä saattavat kestää yli kymmenenkin vuotta. Yrittäjänä kohdatut haasteet liittyvät ennen kaikkea vastuunjakoon ja ajankäyttöön.
– Useat myyjät eivät halua ottaa vastuuta. Haluaisin sitä antaa, mutta vain harva sitä haluaa oikeasti kantaa. Ajankäyttö on oma heikko kohtani. En aina tajua, että toisille työ ei ole yhtä innostavaa kuin minulle, vaikka olisimme samaan aikaan saman tiskin takana. Tykkään kiireestä ja paineesta joissain asioissa, mutta kun päivässä tulee yli 30 puhelua, meinaa minullakin mennä hermo. Nautin yötyöstä, kun tiet ovat tyhjiä ja saa parkkeerata mihin haluaa. Puhelin ei pirise, ja saa vaan puurtaa.
– Yksi myyjistämme tekee ajanhallintasuunnitelmani pohjalta työvuorot ja vastaa osin sairaslomien tuurausten onnistumisista. Myymälöissä on merkkivastaavat, jotka tekevät lisätilaukset jatkuviin sarjoihin. Meillä kaikki saavat osallistua messuille ja kertoa oman mielipiteensä valikoimasta. Itse teen kuitenkin ostot. Nykyisin myös some- ja markkinointivastuu ovat kokonaisuudessaan minulla. En kuitenkaan huseeraa kaikissa tarjottavissa kanavissa, niin on helpompaa hallita kokonaisuutta.
Yrittäjyys vie aikaa harrastuksilta
Salmenkalliota kuunnellessa on helppo nähdä hänen olevan intohimoammatissaan. Yrittäjänä hän näkee vastuunsa myös eettisten ja ekologisten tuotteiden edustajana.
– Alusvaatealassa kiehtoo laatu, taiteelliset yksityiskohdat ja pikkutarkkuus. Kunnioitan yrityksiä, joiden kanssa teen töitä. Heillä on paljon erilaisia sertifikaatteja todistuksena ympäristöystävällisistä väreistä ja allergiatestatuista tuotteista. He eivät käytä lapsityövoimaa, vaan suosivat eurooppalaisia materiaaleja ja kierrättävät niin hyvin kuin mahdollista.
– Hakaspaloja, rusetteja, klipsuja, pitsejä ja tukikankaita testataan pesemällä niitä väärin ja rikkomalla niitä eri tavoin. Käsityön määrä on valtava ja iso osa pitseistäkin leikataan käsin. Kun tuotteet ovat hyvää laatua, ne kestävät pitkään. Voin olla osaltani vaikuttamassa siihen, kuinka maapallomme voi.
Funky Ladyn myymäläverkosto käsittää tällä hetkellä kahdeksan liikkeen kokonaisuuden. Yhdeksäs myymälä toimi pop-up -konseptilla ja sulki ovensa alkuvuodesta.
– Ei tässä hurjasti suunnitelmia uskalla tehdä. Yksi myymälätiloistamme on parhaillaan hiljaisessa myynnissä ja toinen on joutumassa remontin alle. Varmaa on vain muutos!
Yrittäjyys on Salmenkalliolle elämäntapa. Hän unelmoi harrastuksista enemmän kuin miten ehtii niitä arjessaan toteuttaa.
– Huolehdin äitini kauppa-asioista ja laskujenmaksusta. Usein käy niin, että puen puutarhaverkkarit ylleni, ja ihan vähän vain vilkaisen työmeiliä… Pesistä ehdin viime kesänä pelaamaan muutaman kerran ja se on ihanaa! Minulla on myös kasvihuone, jossa kasvatan tomaatteja. Mehiläiset ovat uusin harrastukseni. Unelmoin myös äänikirjoista ja nikkariverstaalla käymisestä. Viisi harrastusta taitaa kuitenkin olla jo liikaa… Vai kuka ostaisi Funky Ladyn, että ehtisin harrastaa enemmän?
Teksti Ida Rantala Kuvat Funky Lady