Vain yksi kaava, helpommat sisäänostot, ei myymättä jääviä hajakokoja. Muutamat suomalaisbrändit näkevät yhden koon vaatemuodissa mahdollisuuksia. Olisiko siitä peräti seuraavaksi isoksi trendiksi?
Maailma hukkuu vaatteisiin, joten olisivatko yhden koon vaatteet ratkaisu ongelmiin? Kun ei ole kokovaihtoehtoja, kauppoihin ei myöskään jää sesongin päättyessä vääränkokoisia vaatteita.
Vai miten tämä nyt menee?
Vaatemerkki R/H:n suosituin ja myydyin tuote on Mikki Hiiren korvia muistuttava Square Dress. Sitä tehdään yhdessä koossa, ja mekko toimii kuulemma silti kaikenmallisille ihmisille.
– Olemme halunneet vähentää alennusmyyntejä ja myydä mallistoja normaalihintaisina. Aleen menee yleensä jäljelle jääneitä hajakokoja. Yhden koon tuotteissa ei ole sitä ongelmaa, että hajakoot jäisivät myymättä, perustelee R/H:n myyntijohtaja Sanna Pielismaa-Reinola.
Myös vaatemerkki Vimman valikoimasta löytyy yhden koon vaatteita – eikä vain tunikoita, vaan myös mekkoja ja hameita, jotka on testattu toimiviksi XS–L -kokoisilla malleilla. Kaavoituksessa väljyyttä jätetään usein lantion, vyötärön ja rinnanympäryksen alueille. Alaosissa yhden koon mitoituksen tekee mahdolliseksi kuminauhavyötärö.
Vimman markkinointi- ja myyntivastaava Mimmi Pentikäisen mielestä one size -muoti on hyvä asia, koska tuotteita tarvitsee valmistaa suhteessa vähemmän. Jos vaatteesta valmistetaan perinteiseen tapaan kokosarjoja, on hankalampi ennustaa miten eri koot tulevat myymään.
– Myös jälleenmyyjien tekemät sisäänostot helpottuvat, koska heidän ei tarvitse ostaa koko tuotesarjaa sisään eri kokoineen, vaan vaikka vain muutaman yhden koon tuotteen testimyyntiin, jatkaa Pentikäinen.
One size -muotia löytyy myös esimerkiksi Vuokolta, By Piasilta ja Mai Niemeltä. Niemen mielestä kuluttajien katse olisi syytä siirtää pois kokomerkinnöistä.
– Yhden koon muoti on itsetuntokysymys. Se, että yksi koko sopii kaikenkokoisille naisille, lisää itsensä ja oman vartalonsa hyväksyntää, toteaa Helsingin keskustassa putiikkia pitävä Mai Niemi, jonka tuotteet käyvät kuulemma hyvin kaupaksi Yhdysvalloissa. One size on siellä jo arkipäiväinen käsite.
Kerroimme aiemmin, kuinka yhä useampi brändi on alkanut valmistaa vaatteita sukupuolivapaista lähtökohdista. Pukeutumistrendit miesten ja naisten muodin välillä ovat yhtenäistyneet, ja esimerkiksi ylisuuret leikkaukset olleet pinnalla vuosia – naisilla sekä miehillä.
Voisiko yhden koon muodista tulla muotimaailman seuraava iso ilmiö?
– Uskon, että unisex-vaatteiden ja yhden koon muodin yhdistelmä on tulevaisuudessa vaatetusalan trendi, sanoo ekomuotisuunnittelija Paula Malleus.
Malleus arvelee, että myös ketjuliikkeet alkavat kiertotalouden myötä valmistaa vaatteita, jotka sopivat useammalle koolle.
– Vaatteiden lainaus ja kierrätys helpottuvat ketjuliikkeissä, kun vaatteita ei kaavoiteta enää vain yhteen kokoon ja vain yhdelle kehotyypille sopivaksi. Vaatteisiin määritellään jokin lähtökoko, mutta väljyydet ovat suurempia ja siten vaate käy useammalle vartalolle.
Aalto-yliopiston muotitaiteen professori Pirjo Hirvonen pitää ajatusta idealistisena.
– Yhden koon vaatemuoti on hieno ajatus ja tavoite, mutta siinä on paljon käytännön ongelmia. Ihmiset ovat ja tulevat olemaan hyvin erikokoisia. Toinen hukkuu siihen t-paitaan mikä toiselle jää pinkeäksi.
Hirvonen mainitsee elastaanin yhtenä one size -muodin mahdollistajana – ja ympäristön painajaisena.
– Lycralla on voitu tuoda vaatteisiin joustoa ja yhdellä koolla vaatettaa monenkokoisia ihmisiä. Mutta kierrätyksen kannalta materiaali on huono. Ja nyt kun kiertotalousajatusta viedään eteenpäin, tulee tuo taikamateriaali ehkä häviämäänkin.
Esimerkiksi alusvaatemerkki Chantelle kauppaa alushousuja ja -paitoja, joiden luvataan sopivan kaikille kokokirjossa XS – XL. Yksi ja sama koko on mahdollinen, koska tuotteissa on elastaania jopa 20 prosenttia. Runsaselastaanisen vaatteen käyttöikä on kuitenkin keskivertoa lyhyempi, ja elastaanin kierrätyskin haasteellista.
Kun Vimmalta ja R/H:lta kysyy one size -muodin suurimmista hyödyistä, katse kääntyy tuotantoon. Ja muotimaailmassa tuotannollinen etu voi olla suurikin etu. Yhden koon tuotteelle riittää yksi kaava. Kun kaavasuunnittelu yksinkertaistuu, tehtaiden leikkuuprosessi nopeutuu. Ja jos tuotantomäärän tarve on pienempi, tarvitaan usein myös vähemmän varastotilaa.
Joillekin brändeille yhden koon muoti on koko liiketoiminnan ydin. Esimerkiksi italialainen vaatemerkki Brandy Melville valmistaa lähes kaikki vaatteensa yhden koon mitoituksella. Lähempi tarkastelu kuitenkin osoittaa, että brändin vaatteet sopivat hyvin rajatulle kohderyhmälle – hoikille nuorille naisille.
R/H:lta ja Vimmalta löytyy vaatteita myös eri koo’oissa. Kokoihin liittyvä positiivinen palaute tulee useimmiten yhden koon vaatteista – ja sen antajia ovat miesasiakkaat.
– Syntymäpäivä- tai joululahjaostoksilla olevat miehet ovat suorastaan helpottuneita kuullessaan, ettei heidän tarvitse arvailla lahjansaajan kokoa, sanoo R/H:n Sanna Pielismaa-Reinola.
Teksti Rebekka Silvennoinen, Ida Rantala Kuvat R/H, Vimma