Black Friday antaa muotikauppiaille mahdollisuuden tyhjentää koronavuoden kerryttämiä varastoja. Alerieha kuitenkin poikii yhä enemmän vastareaktioita myös suomalaisyrityksissä.


Silmänkantamattomiin kiemurtelevia jonoja, kaatuneita verkkokauppoja, äkkiseltään heränneitä mielitekoja.

On tietenkin marraskuinen aamu ja Black Friday.

Yhdysvalloissa kiitospäivän jälkeinen perjantai on jo 1950-luvulta saakka tunnettu Mustana Perjantaina. Silloin monet tuntuvasti hintojaan alentaneet kaupat avaavat ovensa jo aamukuudelta. 2000-luvulla Black Friday on levinnyt Yhdysvalloista muualle maailmaan ja venynyt jopa viikon mittaiseksi ostoriehaksi. 

Suomessakin ollaan vihdoin päästy kulutushurmoksen makuun. Viimeisimpänä Sokos ilmoitti pitävänsä Helsingin keskustan tavaratalonsa auki ensimmäistä kertaa läpi yön. Päivällä tavaratalosta saa 25 prosentin alennuksen, yöllä alennus kipuaa 30 prosenttiin.

Vaateyritys Voglialta kerrotaan, että se on myynyt koko viikon valikoimaansa 20 prosentin alennuksella. Osa tuotteista lähtee jopa 40 prosentin alehinnoin. 

– Perimmäinen ajatukseni on, että jos ihmiset nyt kuitenkin aikovat ostaa vaatteita itselleen tai lahjaksi, niin ostakoot meiltä, sanoo Voglian toimitusjohtaja Katariina Virtanen.

– Olemme laskeneet, että 139 euron osto meiltä on yhtä kuin yksi päivä työtä Suomeen. Jos päätyy ostamaan jotakin uutta, on tärkeää miettiä, mistä sen ostaa, jatkaa Virtanen.


Muotibrändi Makia ei laske tuotteidensa hintoja Black Fridayna.


Myös My Milou -muotikauppaa pyörittävä Mari Huhtamäki on päätynyt koko viikon mittaisiin alennuksiin.

– Pienenä erikoisliikkeenä en haluaisi lähteä hintakilpailuun mukaan, mutta tavallaan tämä on jo ajan ilmiö, jossa on vain pakko olla mukana. Pyrimme suosimaan kanta-asiakkaita niin, että he pääsevät alennuksiin käsiksi jo viikolla ja kun muut vasta viikonloppuna, sanoo Huhtamäki. 

Huhtamäelle Black Friday on tänä vuonna ensisijaisesti keino saada varasto liikkumaan. Myyntiä täytyy saada jostakin. 

– Pikkujoulukausi on tänä vuonna heikko, sillä juhlia ei järjestetä eivätkä vaatteetkaan siksi myy.

Raumalaisessa Cameo Boutique -liikkeessä ei ole tänään aleriehaa. Raumalaiset kivijalkakauppiaat ovat jo muutamana vuotena järjestäneet oman tempauksensa viikkoa etukäteen.

– Vietimme Rauman omaa Black Fridayta eli Pikimust Perjandaita viime viikolla. Tapahtumaan osallistuneet kaupat olivat auki aamuseitsemästä iltayhdeksään, ja liikkeissä oli erilaisia tarjouksia eri kellonaikoihin, kertoo Cameo Boutiquen kauppias Sirke Lehtinen

Lehtinen kertoo, ettei hän kannata alennusmyyntejä – hänestä pienen kivijalkamyymälän ei pitäisi edes yrittää lähteä hintakilpailuun mukaan.

– Tämä vuosi on kuitenkin ollut niin hiljainen, että alennusmyynnit ovat hyvä keino saada varastoa kiertämään.

Oman tempauksensa järjestivät myös helsinkiläiset muotimerkit. Muodin mustat lampaat -tapahtumaa vietettiin muun muassa FRENNin, Lovian, Hálon, Myssyfarmin, Taukon ja Terhi Pölkin liikkeissä ja verkkokaupoissa viime viikonloppuna. Tempauksen tarkoituksena oli kannustaa kuluttajia ostamaan aleriehan kynnyksellä suomalaisia muotituotteita.


Arela ei osallistu aleriehaan. Sen sijaan neulebrändi vietti maanantaina vaatehuollon teemapäivää.


Black Friday synnyttää vuosi vuodelta enemmän vastarintaa – ja -tekoja – myös suomalaisyrityksissä.

Sukkia Tampereella valmistava Sidoste ei alenna tänään hintojaan – vaan nostaa niitä 50 prosentilla päivän ajaksi.

– Haluamme tempauksellamme herätellä keskustelua vastuullisesta kuluttamisesta. Ostojuhlapäivä ei sitä nimittäin ole, perustelee Sidosteen toimitusjohtaja Janne Tamminen.

Sidoste lahjoittaa päivän verkkokauppamyyntiä vastaavan summan hyväntekeväisyyteen. Tänä vuonna kohteeksi valikoitui Tampereen evankelisluterilaisen seurakunnan ruokakassikeräys. 

Muotibrändi Makialta kerrotaan, että muutaman vuoden takainen kohutempaus ei tänä vuonna toteudu. Silloin Makia sulki päiväksi verkkokauppansa ja lippalaivamyymälänsä ovet protestina kulutusjuhlalle. 

– Teimme neljä vuotta sitten linjauksen, että pidämme normaalit hinnat omissa myyntikanavissamme. Tänä vuonna myymälä ja verkkokauppa ovat kuitenkin auki normaalisti, kertoo Makian operatiivinen johtaja Mika Martikainen.

Myöskään neulebrändi Arelan verkkokaupassa ei nähdä aleriehaa. Sen sijaan yritys vietti vaatehuollon teemapäivää maanantaina ja kannusti kuluttajia arvostamaan vaatteitaan niitä huoltamalla. Arela järjesti tempauksensa tiimoilta sosiaalisen median kampanjan, jonka keulakuvana oli vaikuttaja Enni Koistinen.

– Enni näytti Instagramissa, miten huoltaa vaatteitaan Arelan neulekammalla ja miten pienellä vaivalla niistä saa kuin uusia. Olemme myyneet satoja neulekampoja pitkin viikkoa, kertoo Arelan myynti- ja markkinointipäällikkö Jenni Rosenström.



Kuvat Voglia, Makia, Arela

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.