Lilja the Label on vienyt saunakulttuurin ja kylmäuinnin yhdistävän tapahtumakonseptinsa myös Suomenlahtea ulommas.
Mitä voisi tehdä säännöllisesti uikkareissa, pähkäili uima-asubrändi Lilja the Labelin perustaja ja toimitusjohtaja Laura Saarinen muutama vuosi sitten. Tavoitteena oli keksiä tapahtumakonsepti, jossa voisi tavata asiakkaita ja muita sidosryhmiä.
Ratkaisu oli lopulta ilmeinen: uimaklubi. Konseptin lanseeraamisen kynnyksellä Saarista kuitenkin epäilytti.
”Olemme pääosin verkossa toimiva brändi, joten toisen ulottuvuuden ottaminen mukaan jännitti. Onko tapahtumille edes tarvetta? Haluavatko ihmiset viettää aikaa brändin kanssa?”
Huoli oli turha. Ensimmäinen tapahtuma myytiin verkkokaupassa loppuun samana päivänä.
Nyt Saarinen on järjestänyt Lilja Swim Club -sauna- ja uintitapahtuman helsinkiläisessä merenrantasauna Löylyssä kuukausittain kahden vuoden ajan – vuodenajasta riippumatta, säällä kuin säällä.
”Ympärivuotisuus on keskeinen osa brändiämme. Tuotteemme eivät ole pelkästään lomamatkoja ja kesää varten.”
Viime keväänä Saarinen alkoi miettiä, voisiko asiakastapahtumia järjestää useammin kuin kerran kuussa. Syntyi toinen, kevyempi konsepti: viikoittainen ”yhteispulahdus”. Siinä missä kahden tunnin mittaiseen saunatapahtumaan mielivän on ostettava lippu etukäteen verkkokaupasta, pikainen aamu-uinti porukalla Eiranrannassa ei vaadi ilmoittautumista, saati maksua.
”Halusimme luoda todella matalan kynnyksen tapahtuman”, Saarinen sanoo.
Se onnistui. Parhaimmillaan Eiranrannassa on pulikoinut 80 aamuvirkkua. Maksuttomat yhteispulahdukset ovat nyt talvitauolla, mutta ne on tarkoitus aloittaa jälleen viimeistään toukokuussa.
Kotimaassa lämpimän vastaanoton saanut Swim Club -konsepti päätettiin viime syksynä viedä myös muille markkina-alueille. Yli kaksi kolmasosaa Lilja the Labelin asiakkaista asuu Suomen ulkopuolella.
”Tahdoimme tehdä debyytin isosti. Uimakiertueemme käsitti Tukholman, Oslon, Göteborgin, Kööpenhaminan ja Kielin.”
Lentäminen olisi ollut vastuullisen, uima-asuja muun muassa merestä kerätystä muoviroskasta valmistavan brändin ideologian vastaista, joten matkaan lähdettiin isolla vuokra-autolla. Auto oli ääriään myöten täynnä: neljän brändiläisen lisäksi mukana oli kangaskassikaupalla uikkareita ja pyyhkeitä uusia uimaklubilaisia varten.
”Logistiikka oli hyvin erilainen kuin mihin olimme tottuneet. Helsingissä Löylyyn on myymälästä kävelymatka, nyt reissuun kuului laivamatkoja ja ajamista.”
Pohjoismaihin ja Pohjois-Saksaan suuntautuneen yhdeksän päivän mittaisen turneen aikana Lilja Swim Clubissa uiskenteli yhteensä 120 ensikertalaista. Kiertueelle aiotaan lähteä uudelleen.
”Kun julkaisimme ensimmäisen kiertueen kaupungit, aloimme saada viestejä kaikkialta: tulkaa Hollantiin, Sveitsiin – Australiaan!”, Saarinen nauraa.
”Asiakkailla on selvästi tarve aidolle vuorovaikutukselle sekä brändin että toistensa kanssa”, lähes jokaiseen uintitapahtumaan itse osallistunut yrittäjä sanoo.
Vaikka Lilja Swim Club onkin enemmän sosiaalinen kuin kaupallinen tapahtuma, kilahtaa siitä jotain kassaankin. Noin sadan euron osallistumismaksu kattaa aamiaisen, saunan ja Suomenlahden lisäksi vapaavalintaisen uima-asun ja pyyhkeen Lilja the Labelin valikoimasta.
”Uimaklubin tuotepaketit tuovat lisäbuustia myyntiin. Ympärivuotisuus toteutuu, kun annamme itse käyttötarkoituksia tuotteille. Samalla pysymme ihmisten mielissä talvisesonkinakin.”
Brändin rakentamisen kannalta uimaklubin merkitys on ollut jopa odotettua suurempi.
”Kun juttelen Liljasta ihmisten kanssa, he ottavat ensimmäisenä esiin uimaklubin, eivät tuotteita”, Saarinen kertoo.
Vaikka tapahtumiin mahtuu vain rajallinen määrä osanottajia – Löylyyn 25 henkilöä – sana kiertää ja some tavoittaa. Niiden kautta yhteisö laajenee myös niihin, jotka eivät uimaporukassa olekaan.
”Uimaklubeista someen jaetuissa sisällöissä näkyy ihan tavallisia ihmisiä, asiakkaita. Viesti on helposti lähestyttävä ja inhimillinen. Nautitaan lähiluonnosta ja toistemme seurasta.”
Seuraavaksi Saarisen ratkaistavana on, miten Swim Club -konsepti saadaan rantautettua pysyvästi Saksaan, brändin suurimmalle markkina-alueelle.
Teksti Johanna Rämö
Kuvat Lilja the Label
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi