Eurooppalaiset muotibrändit jyräävät suomalaiset vaatemerkit kivijalkakauppojen tarjonnassa. Kysyntä ja kannattavuus sanelevat sisäänostoa, sanovat kauppiaat.
Samsøe Samsøe, Totême, Filippa K, Acne Studios, By Malene Birger, Ganni…
Suositut ruotsalaiset ja tanskalaiset vaatebrändit ovat kattavasti edustettuina suomalaisissa muotikaupoissa.
Paljon eivät saatavuudessa häviä myöskään brittiläinen French Connection, italialainen Marella tai vaikkapa sveitsiläinen Repeat Cashmere. Ne ovat vallanneet kotimaisten muotiliikkeiden rekit ja hyllypaikat – niin suurissa tavarataloissa kuin pienemmissä konseptikaupoissa ja kivijaloissa.
Esimerkiksi Tanskassa pistää silmään se, kuinka paljon sikäläiset muotikaupat myyvät oman maansa brändejä. Tanskalaisten asenne on sellainen, että oman maan brändejä ja yrittäjiä kannustetaan.
Miksi Suomessa suositaan erityisesti ulkomaisia merkkejä?
”Maailmalla tehdään upeaa muotia, ja esimerkiksi tanskalaisilla on aivan mieletön designtaju. Repeatin cashmere-vaatteet myyvät hyvin, samoin tanskalainen Mos Mosh”, kertoo Helsingin Korkeavuorenkadulla Lilly -nimistä naistenvaatemyymälää pyörittävä Tuulikki Enkovaara.
Lilly on myynyt Helsingissä muotia vuodesta 1975. Enkovaaralla on ollut valikoimissaan joskus suomalaisiakin merkkejä, kuten Andiataa. Nyt myynnissä on pelkästään skandinaavisia ja eurooppalaisia brändejä.
”Suomalainen design ei puhuttele tyylillisesti ja on makuuni liian pelkistettyä ja usein myös kallista. Marimekko on kyllä fantastinen, mutta se on valtavasti esillä jo”, sanoo Enkovaara.
Kivenheiton päässä Lillystä, muotikauppa Beamissa Helsingin Erottajalla, vastaan tulevat tutut ruotsalaiset suosikit, kuten Acne Studios, A.P.C. ja Totême.
”Totême on tosi kysytty, vaikka vieressä Stockakin sitä myy. Myös Acne menestyy, ja asiakkaat on tottuneita sitä ostamaan meiltä”, kertoo Beamin myymäläpäällikkö Piiu Malkavuori.
Beam kuuluu lähes 40-vuotiaaseen perheyritys Beamhilliin. Beamhillillä on omat myymälät Helsingissä Yliopistonkadulla ja Mannilantiellä Järvenpäässä.
Beamin ja Beamhillin konseptit ovat samanhenkiset: ne myyvät ajankohtaista ja nuorekasta muotia, pääosin kansainvälisiltä brändeiltä. Tunnettujen suosikkimerkkien, kuten Adidaksen, Gannin, Filippa K:n ja Hopen, lisäksi myynnissä on niche-brändejä – Heron Prestonia, Stone Islandia, Common Projectsia, Axel Arigatoa.
Malkavuoren mukaan yritys seuraa tiiviisti kotimaistakin muotia. Nyt valikoimissa on suomalaista Makiaa ja esimerkiksi kotimaisen A.M.O.Din aurinkolaseja. Loppuvuodesta myyntiin on tulossa suomalaisen käsinemerkki Kämmenen hansikkaita sekä Annelen koruja.
”Kannattavuus on aina ydinkysymys. Jos ei päästä kannattaviin lukemiin, merkit vaihtuvat toisiin, oli minkämaalainen brändi tahansa. Markkinat ovat pienet, ja moni suomalainen merkki perustaa oman kaupan. Tai sitten Stockalta löytyy osasto, jolloin kysyntä on täytetty.”
Samoilla linjoilla on My Milou -muotiliikkeitä Tampereella ja Hämeenlinnassa pyörittävä Mari Huhtamäki.
”Tuotteiden täytyy liikkua, eli sitä myydään mille on kysyntää. Monilla suomalaisbrändeillä on upeita tuotteita, mutta kysyntää ja ostajia pitäisi yksinkertaisesti olla enemmän, jotta niiden jälleenmyynti kannattaisi.”
My Milou myy muun muassa By Malene Birgeria, Busnelia, Filippa K:ta ja Tiger of Swedenia. Suomalaismerkeistä sen valikoimissa ovat Kati Niemen hatut – ja ne myyvät hyvin.
”Tasapainotteluahan tämä on. Meillä By Malene Birgeria on myyty pitkään, ja nyt sillä on niin monta jälleenmyyjää Suomessa, ettei se ole kohta enää mielekästä. By Malina on meillä uutena merkkinä Ruotsista, ja heillä on tosi hyvä tuotesuunnittelu.”
Huhtamäen mukaan suosittuja – ja kaupaksi käyviä – skandimerkkejä yhdistää tunnettu brändi ja kohtuullinen hintataso. Esimerkiksi By Malene Birger on vuodesta toiseen Kööpenhaminan muotiviikon seuratuimpia brändejä.
By Malinan vaatteet ovat kiirineet kaikkien sosiaalista mediaa käyttävien muodin ystävien huulille viimeistään tänä vuonna. Siitä voi tulla seuraava By Malene Birger – merkki, jota myydään kaikkialla.
Kun monet myyvät samoja tanskalaisia ja ruotsalaisia merkkejä, millä keinoilla muotikaupat sitten oikein erottautuvat?
Jonkin verran auttaa se, että kansainvälisillä muotijäteillä on suuret mallistot.
”Isoista mallistoista jokainen kauppias pystyy valitsemaan myymäläänsä omat tuotteet ja sillä tavalla erottautumaan, vaikka myydäänkin samoja tuttuja merkkejä”, sanoo Tuulikki Enkovaara.
Kuva By Malina
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi