Muovipussit ovat iso saastuttaja myös muotikaupassa. Ympäristöongelma on pienentynyt, kun muovikasseista on alettu periä maksu.


Vaatekaupan kassalla on edessä valinnan paikka: muovikassi vai ei. Moni on viime aikoina vaatekaupassa asioidessaan joutunut nopean valinnan eteen, kun myyjä on ostoksia pakatessaan kysynyt, haluaako asiakas ostaa muovipussin. Muovipussien maksullisuudella pyritään herättelemään asiakasta pohtimaan kulutustaan ja valitsemaan arjessaan ympäristön kannalta parempia vaihtoehtoja.

Muovipussien maksullisuus perustuu EU:n asettamaan pakkausdirektiiviin, jonka tavoitteena on vähentää muovikassien käyttöä. EU:n pakkausdirektiivin tavoite on, että muovikassien vuosittainen kulutus vähenee Suomessa alle 40 kappaleeseen henkilöä kohden vuoden 2025 loppuun mennessä. Tällä hetkellä suomalainen käyttää vuoden aikana keskimäärin 55 muovikassia. Vaikka suomalaiset eivät muovipussien käyttäjinä yllä Euroopan kärkimaiden lukuihin, muovipussien turhaa kuluttamista pitäisi vähentää. 

Suomessa Kaupan liitto suosittelee jäsenilleen muovipussien maksullisuutta, koska se on yksi keino vähentää muovien kulutusta ja ympäristön kuormitusta.

Joissakin kaupoissa on muovipussien lisäksi tarjolla myös paperi- ja kestokasseja. Kestokassi on muovipussia parempi vaihtoehto, mutta sekään ei ole puhtaasti ympäristöystävällinen valmistuksessa käytetyn suuren vesimäärän vuoksi. Myös muovikassin käyttäminen useaan otteeseen ennen sen kierrättämistä vähentäisi uusien muovipussien tarpeellisuutta.

Muutos näkyy jo vaatekauppojen asiakkaiden valinnoissa.

– Tänä vuonna alle 20 prosenttia asiakkaista on ostanut muovipussin, ja paperikassin noin 10 prosenttia asiakkaista. Luvut ovat pienentyneet edellisvuoteen verrattuna, ja trendi on alaspäin, Stockmannin yhteiskuntavastuupäällikkö Emilia Gädda vahvistaa.

– Yhä useampi asiakas kantaa mukanaan omaa pussiaan ja jättää näin kaupan tarjoaman kassin kokonaan ostamatta, Gädda jatkaa.

Gäddan mukaan luvut pysyvät samoina Stockmannin Hullujen Päivien aikaan. Hän lisää, että Stockmannin pussit on valmistettu 80-prosenttisesti kierrätysmuovista, ja Stockmann tutkii jatkuvasti uusia mahdollisuuksia tarjota asiakkailleen yhä ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja.

Myös Lindex raportoi samanlaisesta suunnasta: muovipussien kulutus on vähentynyt, ja vuonna 2018 enää noin 30 prosenttia asiakkaista osti muovipussin.

– Ennen kassien maksullisuutta muovipussi annettiin lähes jokaiselle asiakkaalle. Tiedämme siis, että kyseessä on merkittävä vähennys kulutuksessa, Aino-Marja Öster Lindexin viestinnästä kertoo.

Muotisuunnittelija Minna Parikalla on käytössään pelkästään paperikasseja myymälässä tehtyjä ostoksia varten.

– Ainoastaan verkkokaupasta tilatut tuotteet pakataan muovisiin tilauspusseihin. Niitä olemme parhaillaan vaihtamassa pusseihin, jotka on valmistettu kierrätetystä muovista, Parikka kertoo.

Muovipussien käytön vähentämisen lisäksi ympäristöä pyritään suojelemaan myös uudenlaisista materiaaleista tehdyillä kasseilla. Yksi vaihtoehto ovat intialaisen liikemiehen, Mohammed Sadiqun, kehittämät luonnon raakamateriaaleista valmistetut BioGreenin-pussit. Ne ovat myrkyttömiä, sillä niiden valmistukseen käytetään luonnollista tärkkelystä, kasviöljyjohdannaisia ja vihannesjätettä.


Teksti Petra Eskola Kuva Stockmann

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.