Kauppaa käydään yhä enemmän verkossa. Verkkomyynnin ammattilainen kertoo, kuinka digitaalinen markkinointi otetaan haltuun.
”Digitaalista markkinointia on hyvä ajatella aina kokonaisuutena. Asiakkaan mukana tulisi olla ostopolun jokaisessa vaiheessa”, sanoo Suomen ensimmäisen tekoälypohjaisen markkinointitoimisto AIHIO Digitalin perustaja ja toimitusjohtaja Oskari Ilomäki.
Asiakkaan digitaalisen ostopolun varrella on neljä tärkeää etappia, joista yhtäkään markkinoijan ei kannata jättää huomiotta: tietoisuus brändistä, harkinta, ostopäätös ja paluu ostoksille.
Verkkomyyntiin erikoistunut Ilomäki jakoi parhaat digimarkkinoinnin vinkkinsä Erikoiskaupan liitto Etu ry:n järjestämässä webinaarissa. Fashion Finland poimi joukosta neljä helposti toteutettavaa tärppiä. Kaikki Ilomäen opit voit omaksua artikkelin lopussa olevan videoupotuksen kautta.
1. Vie brändisi Tiktokiin
Vielä viitisen vuotta sitten kilpailuja ja arvontoja sisältävillä Facebook-päivityksillä saattoi saada suurta orgaanista – siis ilmaista – näkyvyyttä, kunnes Metalla ymmärrettiin, että mainosten näyttäminen olisi heille parempi bisnes. Tänä päivänä Tiktok tarjoaa somemarkkinoijalle samoja mahdollisuuksia kuin Facebook aikanaan.
”Tiktokin käyttö yleistyy koko ajan, ja samalla sen käyttäjien keski-ikä kohoaa. Siellä on mahdollista saada orgaanista näkyvyyttä paljon ja huomattavan pienillä markkinointikuluilla. Jos myymiesi tuotteiden kohderyhmä on Tiktokissa, alustan kautta voi saada suoraa kauppaa. Viraaliksi voi päästä millä tahansa tuotteella tai palvelulla”, Ilomäki lupailee.
2. Lisää verkkosivustollesi tekstisisältöjä
Brändin tunnettuutta digimaailmassa rakennettaessa eniten tuloksia pitkällä aikavälillä saa aikaan sisältö- ja hakukoneoptimoinnilla eli SEOlla.
”Sekä orgaaniseen että maksettuun hakukonenäkyvyyteen kannattaa satsata; jos yritystä ei löydy Googlesta, on vaikea päästä asiakkaiden tietoisuuteen. Orgaanisen hakukonenäkyvyyden kannalta tehokkaita keinoja ovat esimerkiksi erilaiset tekstisisällöt, kuten referenssitarinat tai laajat oppaat”, Ilomäki sanoo.
Verkkosivustolle tulisi lisätä mielenkiintoista, omaa asiakaskuntaa puhuttelevaa sisältöä kuukausittain. Sisältöjen kirjoittamisessa auttaa avainsanatutkimus. Sen avulla voi selvittää, millaisia avainsanoja tekstissä kannattaa käyttää, jotta ihmiset löytävät tiensä verkkosivustolle.
3. Pyydä asiakkaalta markkinointilupa
Huolella hiottu sisältö ja sähköpostimarkkinointi ovat tehokas pari asiakkaan sitouttamiseen. Niiden yhdistelmällä satunnaiskävijästä voi tehdä kanta-asiakkaan.
”Asiakkaalta olisi aina hyvä pyytää ja saada markkinointilupa. Tehdyn ostoksen perusteella hänelle voidaan myöhemmin tarjota tietoa, vinkkejä ja myös lisätarvikkeita. Näin annat asiakkaalle lisäarvoa ja huolehdit, että yritys pysyy tämän mielessä vielä ostotapahtuman jälkeenkin”, Ilomäki sanoo.
”Kauppiaan näkökulmasta kyse on kolmivaiheisesta polusta, jossa asiakas ensin houkutetaan timanttisella sisällöllä, sitten koukutetaan tarjoamalla lisää inspiroivaa sisältöä ja lopuksi loukutetaan, eli saadaan tekemään lisää ostoksia.”
4. Käytä mainoksissa emojeita
Huomion saaminen mediassa on nykyään haastavampaa kuin vaikkapa vielä kolme vuotta sitten. Asiakkaan huomio on kuitenkin edellytys sille, että tämä saadaan ostopolulle, joka johtaa juuri sinun yrityksesi kassalle.
”Mainoksissa kannattaa käyttää erilaisia kielen keinoja: asiakkaan puhuttelua, käskymuotoja ja kehotuksia sekä aiheeseen sopivia emojeita – niiden käyttö on nykyään melkeinpä ehdotonta. Mainoksista on myös hyvä pyrkiä tekemään mahdollisimman samastuttavia”, Ilomäki vinkkaa.
Samastuttavuuden kannalta olennaista on, että mainoksen sisältö ja viestintäkärki vastaavat sitä ostopolun vaihetta, jossa sen kohderyhmä on; onko mainoksen tarkoitus lisätä brändin tunnettuutta, saada aikaan ostopäätös vai houkutella vanha asiakas uusille ostoksille.
Teksti Johanna Rämö
Kuva Leena Aro
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi