Brändien omat alennuskampanjat jättävät jälleenmyyjälle kaksi vaihtoehtoa, joista kumpikaan ei ole kauppiaan kannalta hyvä.
Taloudellisesti tiukkoina aikoina shoppailu on monelle terapiaa ja tapa hemmotella itseään, tietää muotimyymälä Karisman omistaja Carola Svahn-Salomäki.
Kuluttajat säästävät vaatteiden sijaan suurista ostoksista, kuten autoista ja asunnoista, hän uskoo.
”Laadukkaille vaatebrändeille on aina ostajia. Parempina aikoina menekki kasvaa entisestään.”
Tulkinnan puolesta puhuu Karisman viime vuoden liikevaihto (688 000 euroa), joka on yrityksen 35-vuotisen historian paras. Tuloskin on ollut vakaasti plussalla yli kymmenen vuoden ajan. Nyt ollaan jo edellä viime vuoden vastaavia lukuja, kauppias iloitsee.
Svahn-Salomäen mukaan menestyksen takana on sisäänostoissa määrätietoisesti toteutettu strategia.
”Keskitymme brändeihin, joita ei löydy kaikkialta ja joilla on myös klassinen puoli. Valikoimamme selkäranka ovat aikaa kestävät perustuotteet, jotka ovat sekä kauppiaalle että kuluttajalle turvallisia ostaa. Kun suositut tuotteet myydään loppuun, voimme täydentää niitä aina uudelleen.”
Karisman valikoimaan kuuluu parikymmentä skandinaavista naisten ja miesten muotimerkkiä, kuten Almada Label, By Malene Birger, Anine Bing, Oscar Jacobson, Dagmar ja Busnel.
Merkkien määrä on pidetty tietoisesti maltillisena.
”En halua, että myynnissä on 50–100 brändiä ja vain pintaraapaisu jokaisesta. Kun brändien määrä on hallittava ja ne muodostavat keskenään toimivan kokonaisuuden, pystyy tuotteista rakentamaan kapselivaatekaappeja asiakkaille eivätkä sisäänostot vie liikaa aikaa”, Svahn-Salomäki perustelee.

Kokenutta kauppiasta ovat viime vuosina kismittäneet kaupan alalle pesiytyneet ainaiset alennusmyynnit.
”Ennen alennusmyyntikuukaudet olivat tammikuu ja heinäkuu. Nykyään on aina jotkut kampanjapäivät menossa jossain”, hän ihmettelee.
”Meillä mennään tuote, ei hinta, edellä. Valikoimme myyntiin brändejä, joilla ei ole jatkuvasti alennuksia – ja sellaisia yhteistyökumppaneita etsimme jatkuvasti lisää.”
Kun Karisman valikoimaan tarjotaan uutta brändiä, Svahn-Salomäki vierailee ensi töikseen brändin omassa verkkokaupassa.
”On huono merkki, jos ruudulle pompsahtaa kampanja tai alennus asiakaskirjeen tilaajalle.”
Svahn-Salomäki on jopa pudottanut liikkeensä valikoimasta niitä brändejä, jotka jatkuvasti alentavat perustuotteitaan – siis esimerkiksi t-paitoja, jakkuja ja housuja perusväreissä.
”Yritämme koota oman valikoimamme niin, että sen elinkaari olisi pidempi kuin yksi sesonki. Asiakkaat viehättyvät uutuuksista, mutta tasaisin myynti tulee basic-tuotteista. Eniten myydyin tuotteemme on mustat housut eri merkeiltä.”
Joillain brändeillä on tapana ilmoittaa omista alennuksistaan jälleenmyyjille, mutta ei läheskään kaikilla. Brändien omat alennuskampanjat jättävät jälleenmyyjälle kaksi vaihtoehtoa: alentaa tuotteet myös omassa myymälässään tai hyväksyä, että asiakas saattaa ostaa tuotteen halvemmalla muualta.
”Olisi reilua, että kaikilla on samat hinnat”, Svahn-Salomäki sanoo.

Karisman viime vuosien kasvun tukena on ollut vuonna 2019 avattu verkkokauppa; sen osuus liikevaihdosta on nyt 30 prosenttia.
Verkkokaupan suosituimpia brändejä ovat tällä hetkellä suomalainen Almada Label, tanskalainen By Malene Birger ja Ranskassa perustettu, nykyään ruotsalaisomisteinen Busnel, jonka Suomen-agenttina Svahn-Salomäki toimii.
”Nämä brändit ovat haluttuja, koska niillä ei ole laajaa jälleenmyyntiverkostoa. Mitä selektiivisempi jakelu, sitä halutumpi tuote.”
Tämä näkyy myös Karisman verkkokauppatilauksissa, joita tulee ympäri maailmaa.
”Valikoimassamme on kansainvälisesti kiinnostavia brändejä. Juuri hetki sitten Australiaan lähti Soft Goatin neule, joka on loppuunmyyty kaikkialta. Asiakas oli löytänyt ostoksille verkkokauppaamme Googlen kautta.”
Teksti Johanna Rämö
Kuvat Almada Label
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi