Talouden turbulenssissa toiset brändit pärjäävät ja toiset horjuvat. Yhdysvalloissa kuluttajat hakevat nyt hinnasta riippumatta tuotteita, joissa on heidän kokemuksensa mukaan hyvä hinta-laatusuhde – mutta millainen muoti myy Suomessa?
Kiikuttaako asiakas kassalle tässä taloustilanteessa todennäköisemmin 50 vai 150 euron hintaiset housut? Riippuu siitä, kuinka suureksi kuluttaja tuotteen arvon kokee, toteaa The Business of Fashion (BoF).
Brittiläisen muotimedian analyysi paljastaa, että kuluttajia kiinnostavat nyt hyvän hinta-laatusuhteen brändit, oli kyse sitten muutaman euron huulipunasta tai yli satasen lenkkareista. BoFin mukaan nykyisessä epävarmassa taloustilanteessa pärjäävät parhaiten vähittäiskauppiaat, jotka tarjoavat laatua – mutta kohtuulliseen hintaan.
Näkyykö ilmiö myös suomalaisissa muotikaupoissa? Soitimme kauppiaille ja kysyimme, millaisille tuotteille ja merkeille on nyt kysyntää.
”Kun rahat ovat tiukassa, ihmiset siirtyvät ostamaan laadukkaampia vaatteita pidemmän käyttöiän toivossa”, vahvistaa Muotitavaratalo Ratsulan ostojohtaja Kati Ratsula.
”Olemme aina keskittyneet laatuun, ja se on osoittautunut toimivaksi strategiaksi myös tässä haastavassa taloustilanteessa.”
Porin keskustassa sijaitseva tavaratalo myy naisten, miesten ja lasten muotia neljässä kerroksessa. Sen valikoimaan kuuluu tuotteita reilusti yli sadalta brändiltä Marimekosta Longchampiin.
Koronan jälkeinen pukeutumisen siistiytyminen näkyy kassalla edelleen, Ratsula kertoo. Kehitystä tukevat tämän hetken trendit. Naisten osastolla kauppansa tekevät bleiserit, housut ja kangaspuserot merkkiin katsomatta, miesten osastolla puvut. Collegevaatteiden myynti taas on laskenut.
”Nyt ostetaan paljon vaatteita, jotka toimivat monissa eri tilaisuuksissa. Asuihin tuodaan vaihtelua asusteiden avulla. Se on yksi tapa saada samalla rahalla enemmän vaihtoehtoja.”
Tämän kevään värimuoti on räiskyvää, ja se näkyy myös Ratsulan rekeissä. Epävarma taloustilanne ei ole saanut porilaisia pelaamaan ainakaan värivalinnoissaan varman päälle.
”Kun ajat ovat ankeat, kirkkaat värit piristävät. Klassisten neutraalien värien ohella olemme myyneet paljon vihreää, sinistä ja punaista.”
Suomen länsirannikolla muotia myy myös Karisma Vaasa. Myymälän valikoimaan kuuluu parikymmentä skandinaavista naisten ja miesten muotimerkkiä, kuten By Malene Birger, Filippa K, Oscar Jacobson ja Tiger of Sweden.
”Brändivalikoimamme on pysynyt pitkään melko samana. Meillä on vakiintunut asiakaskunta, ja monella on omat suosikkinsa, joiden takia meillä asioivat”, perustaja ja omistaja Carola Svahn-Salomäki kertoo.
Merkkivalikoiman muutokset ovat aina huolellisen harkinnan tulos. Viime syksynä Svahn-Salomäki otti myyntiin Almada Labelin tuotteita. Somevaikuttajien ja pienten lasten äitien Linda Juholan ja Alexa Dagmar Mac Donald-Thomén perustama neulebrändi sai aikaan nuorten äitien ryntäyksen.
Yksittäisten merkkien menekissä kauppias ei ole havainnut suuria muutoksia, mutta ostamisen kulttuurin muutos on näkynyt kassalla jo tovin: asiakkaat ostavat vähemmän mutta laadukkaampaa. Kauppias on huomannut myös, etteivät kansantalouden heilahdukset juuri näy hyvätuloisten ostokäyttäytymisessä.
”Keskihintaa korkeammissa merkeissä kysyntä on pysynyt ennallaan. Ne, jotka ovat käyttäneet rahaa vaatteisiin aiemminkin, käyttävät sitä edelleen.”
Busnel-merkin Suomen agenttinakin toimiva Svahn-Salomäki on nähnyt läheltä, kuinka kulunut kevät on ollut monelle kauppiaalle vaikea.
”Sota ja energiakriisi ovat vaikuttaneet kaupankäyntiin enemmän kuin korona. Pandemian aikana yrittäjiä tuettiin ja heidän hätäänsä nostettiin esille. Nyt kassakriisi alkaa koskettaa niitäkin, jotka koronan vaikutuksista selvisivät.”
Yli kolmenkymmenen vuoden kokemus alalta valaa kuitenkin monen nähneeseen yrittäjään uskoa.
”Vaihtelevat ajat kuuluvat yrittämiseen. Kaikesta on selvitty, jopa 90-luvun lamasta. Aurinkoinen ja lämmin kevätsää on näkynyt heti piristyneenä kauppana.”
Kuva Leena Aro
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi