Kivijalkaliikkeiden kurimus ja autioituvan ydinkeskustan uhka ovat nousseet otsikoihin pitkään jatkuneen pandemian aikana. Kaupan liitto kaipaa nyt uutisoinnin sävyyn muutosta – ja nopeita toimia kaupungilta.
Marraskuinen Helsingin keskusta ei vuodenajasta huolimatta ole suinkaan synkkä. Näyteikkunat kajastavat kirkkaina, ja jouluvalot tuovat tunnelmaa. Muutama ikkuna on kuitenkin pimeä.
Otsikoista on saatu lukea, kuinka ruotsalaiset vaateketjut H&M ja Monki ovat sulkeneet liikkeensä Aleksanterinkadulla ja kenkäkauppa Nilson Mannerheimintiellä kauppakeskus Forumin kyljessä. Autioituvaa ydinkeskustaa on kauhisteltu.
Negatiivinen julkisuus leimaa jo koko Aleksanterinkadun aluetta.
”Osataanko Helsingin keskusta-alueen ainutlaatuisuutta ja monipuolisia palveluita tuoda tarpeeksi esiin?” ihmettelee edunvalvontajohtaja Simo Hiilamo Kaupan liitosta.
Hän haluaa kääntää keskustelun uhkakuvien maalailusta mahdollisuuksien metsästämiseen.
”Julkinen keskustelu ydinkeskustan tilasta ajautuu helposti vääriin uomiin, kun keskitytään pelkästään kauhukuviin ja voivotteluun. Negatiivisuus hukuttaa alleen kaupungin hienouden ja palvelut.”
Hiilamo kokee esimerkiksi verkkokaupasta ja kivijalasta käydyn keskustelun sävyn erikoisena: yhtenäistä asiakaskokemusta korostavan omnichannel-ajattelun mukaisesti niiden tulisi tukea toisiaan, ei kilpailla keskenään.
Ennen pandemiaa Helsinki oli täynnä turisteja ja kotimaisia kävijöitä riitti. Hiilamon mielestä Suomen mittakaavassa Helsinki on kiinnostava ja omaleimainen kohde:
”Palveluiden monipuolisuus tekee keskustasta kiinnostavan. Alueella on työpaikkoja, koteja, ravintoloita, laaja skaala kaupan alan liikkeitä ja kulttuuria. Keskustassa on kaikille jotain. Keskustelu pitäisi kääntää positiiviseen ja ydinkeskustan vetovoimatekijöitä tuoda näkyvästi esiin.”
Myönteisen keskustelun synnyttämisessä ja alueen kehittämisessä Kaupan liiton asiamies kaipaisi lisää tukea kaupungilta. Sitä onkin pian luvassa.
”Olemme juuri perustaneet työryhmän, jossa kaupunkiorganisaation eri toimijat ja elinkeinoelämän edustajat etsivät ratkaisuja ydinkeskustan elävöittämiseksi”, kertoo elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva Helsingin kaupungilta.
Samassa pöydässä istuu asiantuntijoita muun muassa Helsingin seudun kauppakamarista, Helsingin Yrittäjistä ja Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisesta, joka on suurin yksittäinen kiinteistönomistaja ydinkeskustan alueella. Myös kauppiaita on mukana työryhmässä.
Helsingin ydinkeskustan kehittämiseksi on aikaisemmin aloitettu paljon yksittäisiä hankkeita, joita on viety eteenpäin omina projekteinaan. Nyt yksi ja sama työryhmä koordinoi näitä kaikkia.
Työryhmän uurastus alkoi tänä syksynä ja jatkuu koko nelivuotisen valtuustokauden ajan. Projekti on pitkäkestoinen, mutta sen tavoitteena on saada aikaan ratkaisuja ripeästi.
”Keskeistä on selvittää, mitkä ovat tulevaisuudessa syitä tulla keskustaan. Keskustaan pitää myös olla helppo tulla. Se on kaiken kaupunkisuunnittelun lähtökohta. Työmme on vasta alussa, mutta kun ymmärrämme kaupunkikuvan ja kaupan muutokset, voimme olla niissä tukena.”
Kuva Claudio Schwartz
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi