Viime syksynä Fashion Finland otti tavoitteekseen auttaa suomalaiset muotikaupat pääsemään verkkobisneksessä uudelle tasolle. Nyt puolivuotinen koulutus on päättynyt, ja viisi mukana ollutta yrittäjää kertoo, mitä oppeja jäi käteen.
Koronakriisi sen viimeistään todisti – verkkokauppa on elintärkeä osa muotibisnestä. Vaikka pandemia nyt hellittää, digitaalinen kauppa jatkaa kasvuaan.
Jotta muotikauppiaat pysyvät kilpailussa mukana ja pärjäävät myös kansainvälisillä markkinoilla, heidän pitää hallita verkkokauppa.
Tähän tarpeeseen Fashion Finland järjesti täsmäkoulutuksen. Syyskuussa alkaneella ja maaliskuussa päättyneellä muotialan yrittäjille suunnatulla Sales Excellence -koulutuksella oli selkeä tavoite: suomalaiset muodin verkkokaupat, niiden myynti, asiakashankinta ja digitaalinen markkinointi pitää viedä uudelle tasolle.
Puolivuotiseen koulutukseen osallistui 26 henkilöä 15 muotiyrityksestä. Palaute oli erinomaista – kokonaisarvosana koulutukselle oli 4,31/5.
Yksi koulutukseen osallistuneista oli Imatralla Virkkukoukkunen -nimistä muoti- ja lifestyle-tuotemyymälää pitävä Tiina Kärkäs-Sund.
Virkkukoukkusen verkkokauppa uudistettiin koulutuksen aikana – sinne laitettiin esimerkiksi hakusuodattimet, jotta asiakas voi etsiä tuotteita vaikka tietyn mekkomallin tai hihan pituuden perusteella. Vaatteita voi pian sovittaa myös virtuaalisesti, ja verkkosivuilla olevilla videoilla neuvotaan asiakkaalle, miten tilaus tehdään ja kuinka hakusuodattimia käytetään.
Kärkäs-Sund otti koulutuksessa saamansa opit heti työn alle. Kun luennon aiheena olivat selkeät ja myyvät tuotekuvaukset, Kärkäs-Sund uudisti heti myyntikieltään ja kirjoitti kattavammat tuoteselostukset suomeksi ja englanniksi.
Kasvutavoitteen hän asetti verkkokaupalle jo ennen koulutusta – sen piti korvata kivijalassa menetetyt myynnit ja pitää tulos plussalla. Tavoite ylittyi, ja kasvua tuli 53 prosenttia tässä kuussa päättyvän tilikauden aikana.
– Osa verkkokaupan kasvusta on toki paikallisten asiakkaiden verkosta tilaamia nouto-ostoja, mutta sain koulutuksesta paljon enemmän irti kuin uskalsin ajatella. Mieleen jäivät myös luennot, joissa käsiteltiin Voglian, Nanson ja R-Collectionin verkkokaupan toimintaa ja markkinoinnin käytänteitä. Ei tuollaiseen arvokkaaseen materiaaliin pääse missään muualla käsiksi.
Koulutuksesta apua sai myös maaliskuun lopulla lanseerattu second hand -muodin verkkosovellus Save & Joy. Se on kuin muodin Tinder: käytettyjä muotituotteita selataan ja ostetaan pyyhkäisemällä joko oikealle tai vasemmalle.
Yrittäjä Jatta Ruohonen haki Sales Excellence -koulutukseen, koska halusi oppia välttämään digitaalisen kaupan sudenkuopat.
Parhaat neuvot hän sai muilta yrittäjiltä ja luentojen case-esimerkeistä.
– Isot ja menestyneet yritykset kertoivat heidän verkkokauppansa ongelmatilanteista ja miten niistä on selvitty. Myös verkkokaupan tuotepalautuksiin saimme arvokkaita vinkkejä. Esimerkiksi Amazonilta saimme kuulla, miten virtuaalisella vaatteiden sovituksella vähennetään tuotepalautuksia.
Pieneltä tuntuvista käytännön vinkeistäkin oli iso apu: koulutuksessa käytiin läpi esimerkiksi verkkokauppojen ilmettä ja etusivuja, ja Ruohonen huomasi, miten tärkeää ensivaikutelma on.
– Moka voi olla jo se, että etusivulla on liikaa materiaalia.
Naisten vaatteita myyvä muotimerkki Aino sai koulutuksessa oivalluksia hakukoneoptimoinnista ja asiakastyytyväisyyskyselyjen tekemisestä.
– Teimme koulutuksen oppien mukaisesti hakukoneoptimointia ja siitä meillä onkin juuri käynnissä kokeilu. Asiakastyytyväisyyskyselyitä on monta eri tapaa toteuttaa. Opimme mikä on meille paras tapa ja mitä eri versioissa pitää ottaa huomioon, kertoo Ainon perustaja Liisa Kotilainen.
Kotilainen sai vinkkejä myös asiakaskokemuksen kehittämiseen verkossa.
– Seurasimme konkreettisesti, miten asiakkaat verkkosivuillamme liikkuvat. Huomasimme, että tietyissä kohdissa asiakkaat eivät päässeet suoraan minne halusivat. Tällaisen ongelman opimme korjaamaan koulutuksessa.
Koulutuksen tavoitteeksi Kotilainen asetti markkinointikalenterin aktivoimisen.
– Kalenteri oli jo olemassa, mutta ei ennen koulutusta aktiivisessa käytössä. Nyt meillä on kalenterissa selkeästi koko vuoden kattava suunnitelma siitä miten ja milloin markkinoimme ja miten markkinointia seurataan.
Jyväskyläläinen lasten- ja naistenvaatteita myyvä Melli EcoDesign oli aloittanut verkkokauppansa uudistamisen hieman ennen koulutusta.
– Saimme arvokkaita jatkovinkkejä verkkokaupan kehitystyöhön, ja esimerkiksi kotimaista tuotantoa saatiin tuotua kouluttajien neuvoilla vahvemmin esille, kertoo yrityksen perustaja Marica Jensen.
Uudet verkkosivut piti saada ihmisten tietoisuuteen, ja siinä auttoi koulutuksessa tehty hakukoneoptimointi. Nyt yritys nousee tärkeimmillä hakusanoillaan heti kärkeen Googlessa.
Asiakaskokemukseen keskittynyt luento innoitti Jenseniä panostamaan tarkempiin tuotekuviin. Kun maksuvaihtoehtojen joukkoon tuotiin Klarna, se näkyi heti myynnin kasvuna.
Second hand -muotiyritys Reloven operatiivinen johtaja Iines Alavuo osallistui koulutukseen kaksi tavoitetta mielessään: laajentuminen ja verkkosivujen uudistaminen.
– Avaamme pian Stockmannille kolmannen myymälän ja alkuvuodesta lanseerasimme uudet verkkosivut. Voimme siis sanoa onnistuneemme tavoitteissa.
Erityisesti yritystarinat Alavuo koki inspiroivina.
– Tarina Voglian brändiuudistuksesta oli mielenkiintoinen. Ei voi luottaa liikaa yhteen hyvään tuotteeseen, vaan pitää uudistua, ja mahdollisesti brändätä yritystä uudelleen.
Tärkeimmät opit tulivat rahoituksen hakemisesta yritykselle.
– Rahoituksen hakeminen voi tuntua suurelta työltä, eikä hakemiseen aina löydy rohkeutta. Koulutuksessa käytiin läpi miten erilaisia rahoituksia haetaan ja neuvottiin, että apuun voi tarvittaessa palkata konsultin. Koulutuksen aikana haimme pariakin rahoitusta ja saimme apua hakemusten tekoon.
Kovan kysynnän ja hyvän palautteen vuoksi Fashion Finland ja Pro Growth Consulting lanseeraavat uuden verkkokauppakoulutusohjelman syksyllä 2021.
FAFI Sales Excellence on muotialan yrittäjien verkkomyynnin kasvattamiseen tähtäävä koulutusohjelma, joka auttaa kauppiaita nostamaan kaupankäyntinsä uudelle tasolle. Koulutuksessa pureudutaan muun muassa digitaaliseen markkinointiin, asiakashankintaan ja verkkokaupan kasvattamiseen asiantuntijaluentojen, case-esimerkkien ja yrityskohtaisen ohjauksen avulla.
Haku syksyn 2021 koulutukseen on nyt käynnissä. Aloituspaikkoja on vain 20, joten ilmoittaudu ripeästi mukaan tai jätä yhteydenottopyyntösi, niin kerromme sinulle lisää.
Ilmoittaudu ja tutustu koulutukseen täällä.
Kuva Leena Aro