Fashion Finland järjestää ennennäkemättömän Fashion Gala Dinner + Awards 2020 -muotigaalan Designmuseossa Helsingissä perjantaina 28. helmikuuta. Tuomaristo päättää voittajat seuraavissa kategorioissa: vuoden 2019 paras markkinointiteko, ympäristöteko, muotielämys sekä muotivaikuttaja.
Arvovaltainen tuomaristo julkistettiin eilen ja nyt on aika paljastaa ehdokkaat, jotka ovat tehneet vuoden 2019 aikana poikkeuksellisen hienoa työtä muotikaupassa ja muodin kentällä. Finalistit on valinnut Fashion Finlandin hallitus. Ja nyt päätökset ovat tuomariston käsissä.
Ehdolla ovat:
Vuoden markkinointiteko
Minna Parikka Come Back 15 -juhlamallisto
Minna Parikan brändi juhlisti 15-vuotistaivaltaan tuomalla uudelleen myyntiin suosituimmat jalkinemallinsa menneiden vuosien mallistoista. Tuotantoon on palautettu muun muassa hitiksi muodostuneet kissankorvaloaferit vuodelta 2013 sekä postimerkeissäkin näkyneet Starlet -korkokengät vuodelta 2008. Päätösvalta annettiin asiakkaille, jotka pääsivät äänestyksen kautta vaikuttamaan juhlamalliston ilmeeseen ja tutustumaan Parikan suunnittelutyön arkistoihin.
Sasta 50 vuotta
Juhlavuotensa kunniaksi retkeily- ja ulkoiluvaatteisiin erikoistunut Sasta toteutti viisi yhteistyömallistoa yhdessä suomalaisten yritysten kanssa. Kaikki yhteistyöt luotiin Sastalle merkityksellisten teemojen, kuten eränkäynnin, vastuullisuuden ja perinteisten materiaalien pohjalta. Yhteistyötuotteilla, kuten sarkahatulla ja eräpuukolla, oli selkeä yhteys Sastan brändiin, tarinaan ja arvoihin. Yhteistyömallistoilla edistettiin suomalaista yhteistyötä ja suunnitteluosaamista.
Kämp Garden suomalaisen muodin ja ostoelämysten edistäjänä
Kämp Garden vakiinnutti paikkansa elämyksellisenä kauppakeskittymänä sekä suomalaisen muodin tunnettuuden ja saatavuuden edistäjänä. Kämp Garden on toiminut suunnannäyttäjänä sille, kuinka kauppakeskuksista tehdään vetovoimaisia ja kuinka kuluttajat tuodaan osaksi toimintaa harkitun konseptin keinoin. Garden on panostanut viihtyisään tilasuunnitteluun, lanseerannut pop up-huoneen, pyörittänyt omaa keskustelusarjaansa ja järjestänyt useita tapahtumia.
Yhteistyöt Makian brändistrategiana ja keinona vaikuttaa
Nopeasti kasvanut Makia otti mallistoyhteistyöt osaksi brändistrategiaansa ja toteutti niitä viime vuonna kymmenkunta. Kollaboraatioita tehtiin useiden voittoa tavoittelemattomien järjestöjen ja hyväntekeväisyysprojektien, kuten Pidä Saaristo Siistinä ry:n ja CMI:n kanssa. Niiden avulla Makia onnistui yllättämään asiakkaansa ja tuomaan huomiota tärkeäksi kokemilleen yhteiskunnallisille teemoille.
Weecos Curves -mallisto
Vastuullisiin muoti- ja designtuotteisiin erikoistunut kauppapaikka Weecos lanseerasi naisille Curves-muotivalikoiman, johon kuuluu yli viisikymmentä eettisesti tuotettua vaatetta 13 kotimaiselta muotibrändiltä. Kuratoidulla valikoimalla Weecos ravisteli ja monipuolisti perinteisiin kauneusihanteisiin nojaavaa muotikuvastoa ja toi markkinoille laajemman valikoiman vastuullista muotia suuremmissa ko’oissa.
Vuoden ympäristöteko
Poistotekstiilien keräys Sortti-asemilla
Vaatteiden kierrätys ja kuitujen uusiokäyttö ovat tulevaisuuden muotikaupan suuria kysymyksiä. Sortti-asemat pyrkivät osaltaan löytämään ratkaisuja kasvavaan ongelmaan. Kolme kuukautta kestäneen pilottikeräyksen aikana Sortti-asemat ottivat vastaan käyttöönkelpaamattomia tekstiilejä. Tavoitteena oli kehittää tekstiilijätteen kierrättämistä sekä selvittää keräyksen järjestämiseen ja lajitteluun sekä kerätyn materiaalin määrään ja laatuun liittyviä seikkoja.
Ioncell-kuitu
Ioncell oli viime vuoden puheenaihe ja suomalainen teknologia-innovaatio. Ioncell-kuidun avulla saadaan kestävällä tavalla tehtyä käytetyistä tekstiileistä, paperimassasta tai jopa vanhoista sanomalehdistä uusia tekstiilikuituja ilman haitallisia kemikaaleja. Ioncell-kuitu kehitettiin Aalto-yliopistossa ja sen odotetaan mullistavan tekstiilialaa tulevaisuudessa.
Spinnova-kuitu
Spinnova käynnisti puukuitunsa pilottituotannon viime vuonna ja yhteistyössä norjalaisen ulkoiluvaatemerkki Bergansin kanssa pääsi testaamaan kuidun toimivuutta myös kuluttajakäytössä. Yhteistyökumppanit lanseerasivat uusiokäyttöön perustuvan Collection of Tomorrow -konseptimalliston ja malliston ensimmäisen prototyyppituotteen, design-repun.
Pure Waste
Pure Waste lanseerasi poistotekstiileistä valmistetun Post Waste -vaatemalliston. Mallistossa käytetyistä kankaista 40 prosenttia oli tekstiiliteollisuuden ylijäämänä syntynyttä leikkuujätettä, toiset 40 prosenttia PET-pulloista kierrätettyä polyesteria ja loput 20 prosenttia kuluttajapoistotekstiilejä. Pure Waste oli mukana rakentamassa myös poistotekstiilien testilinjastoa Suomeen.
Who made my clothes / Fashion Revolution
Vastuullisuuspuheen kasvaessa Who made my clothes -vaatevallankumouksesta kasvoi kenties edellisvuottakin vaikutusvaltaisempi ilmiö. Vaatevallankumouksessa ihmiset ympäri maailman näyttävät, että haluamme vaateteollisuudelta vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä. Vaatemerkeiltä esitetään julkisesti kysymys #whomademyclothes eli kuka minun vaatteeni on tehnyt. Pelkästään Instagramissa aiheen tiimoilta on tehty yli 560 000 jakoa.
Vuoden muotielämys
Relove
Second hand-ketju Relove konseptoi kierrättämisen uudelleen. Myymälöissä toimii tuotemyynnin lisäksi pop-up -kulmaus, täyden palvelun kahvila ja Iso Roobertinkadulla kesäisin myös ulkoilmaterassi. Relove kutsuu viihtymään ja viipymään ja inspiroi kuluttajia kiertotalouteen poikkeuksellisen elämyksellisessä lifestyle-ympäristössä.
Rauman Sparkling Night Fashion Show
Rauman muotinäytöstapahtuma on oivallinen esimerkki yhteistyön voimasta muotikaupassa. Talkoovoimin raumalaisten kauppiaiden toimesta syntyvästä muoti-illasta tuli jälleen alueellinen menestys, jonka 500 lippua myytiin loppuun alle tunnissa. Tapahtumassa nähtiin puolentoistatunnin mittainen muotinäytös, yli sata mallia, ruokaa, kuohuvaa ja livemusiikkia.
Metsä/Skogen
Viime vuonna ovensa avannut Metsä/Skogen on hitaan elämän kokonaisvaltainen lifestyle-konseptimyymälä keskellä Helsinkiä. Uudenlainen kaupan ja hyvinvoinnin kokonaisuus tuo yhteen suomalaisten muotisuunnittelijoiden tuotteita, ruokaherkkuja, Mushroom Bar-ravintolan ja metsänomaisen rauhoittumispaikan. Konsepti on rakennettu elämyksellisyyden, ekologisuuden ja yhteisöllisyyden arvojen pohjalta.
Kämp Garden
Kämp Garden vastasi kuluttajien muuttuvaan arvomaailmaan ja tarpeisiin keräämällä saman katon alle vastuullisia suomalaisia muotibrändejä ja moninaisia palveluita. Avara tila ja harkittu sisustus ovat keränneet kävijöiltä kiitosta. Viihtyvyyttä ja palvelutarjontaa ovat lisänneet Gardenin kolme ravintolaa sekä start-up-tila Garden Room, jossa pyöri vuoden aikana kaksitoista muodin, taiteen ja muotoilun pop-upia. Gardenilla oli oma keskustelusarja ja se on toiminut myös yhtenä vuosittaisen Fashion in Helsinki -tapahtumakokonaisuuden näkyvimmistä kumppaneista.
Aalto-yliopiston NÄYTÖS19
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuotuinen NÄYTÖS on kasvanut kansainvälisesti arvostetuksi opiskelijamuotinäytökseksi. Nuorille suunnittelijoille se on näytön paikka, ja tapahtuma keräsi jälleen Helsinkiin merkittävän joukon huippumuotitalojen rekrytoijia, vaikuttajia ja kansainvälistä mediaa. Näytös ja siinä nähtävät Aallon lahjakkaiden opiskelijoiden kokoelmat ovat osaltaan olleet vaikuttamassa Aalto-yliopiston muotikoulutuksen kansanvälisen maineen kasvuun.
Vuoden muotivaikuttaja
Anna Puu
Anna Puun 10-vuotiskonsertissa nähtiin upeita luomuksia suomalaisilta suunnittelijoilta. Konsertti ja sen vaatteet kertoivat ajasta ja Puusta. Artistit panostavat maailmalla yhä enemmän lavashow’hun ja pukeutumiseen, ja Puu on siitä hieno suomalainen esimerkki. Hän osallistuu vahvasti imagonsa ja tyylinsä luomiseen ja se todella kiinnostaa häntä. Vuosien mittaan tyyli on vaihdellut rajusti, ja viime vuodet ovat olleet Puun pukeutumisen kulta-aikaa.
Vesa Silver
Monia suomalaisia artisteja stailaava Vesa Silver on noussut omalla sarallaan alan kärkeen. Hänen ammattitaitoaan ja luonnettaan arvostetaan. Silverin stailattaviin kuuluvat muiden muassa Antti Tuisku, Saara Aalto, Samu Haber, Reino Nordin ja Anna Puu. Vesa Silverillä on ideoita ja näkemystä, ja hän löytää stailaamiensa artistien ylle suomalaisten suunnittelijoiden ja muotimerkkien vaatteita – ja myös tilaa suunnittelijoilta vaatteita asiakkailleen.
Maria Veitola
Maria Veitola nostaa esiin nuoria suunnittelijoita esiintyessään televisiossa. Hänen rohkea pukeutumisensa antaa myös muille suomalaisille naisille hienon mallin siitä, miten kiinnostavalla tavalla on mahdollista pukeutua – menettämättä hitustakaan uskottavuudestaan. Veitola on aidosti ja intohimoisesti kiinnostunut tyylistä ja vaatteista.
Tuomas Laitinen / SSAW
Tuomas Laitinen on ollut professori Pirjo Hirvosen kanssa kehittämässä Aalto-yliopiston muotisuunnittelun linjasta yhden maailman arvostetuimmista alan koulutuksista. Sen lisäksi hän päätoimittaa SSAW-nimistä kansainvälistä muotijulkaisua, joka tekee uraauurtavaa työtä esittelemällä maailman kiinnostavinta muotia. Lehti on onnistunut saavuttamaan kilpailluilla ja kutistuvilla muotilehtimarkkinoilla oman paikkansa.
Tyyli.com
Iltalehden Tyyli.com -muotisivusto on yksi Suomen ahkerimpia muodista kertovia medioita. Se kertoo lähes vuoden jokaisena päivänä muodista, tyylistä ja kauneudesta lukijoita kiinnostavalla tavalla ja usein varsin lennokkaalla tyylillä. Jutut ovat sävyltään inspiroivia, positiivisia ja viihdyttäviä. Sivusto on monipuolinen ja suosittu: sivulla käy viikoittain noin 300 000 uniikkia kävijää ja sivulatauksia on keskimäärin 1,6 miljoonaa viikossa.