Keskustan näivettyminen ja tyhjenevät liiketilat aiheuttavat huolta kaupungeissa eri puolilla Suomea. Elinvoimaiset keskustat ovat tärkeitä liikepaikkoja erikoiskaupan yrityksille. Erikoiskaupan liitto haluaa edistää keskustojen elävöittämistä, jotta monimuotoinen ja palveleva kauppa voi kukoistaa.

Kaupunkikeskustojen hiljentyminen on aiheuttanut haasteita keskustojen kivijaloissa toimiville erikoistavarakaupan yrityksille. Viime vuosina olemme joutuneet lukemaan uutisia myymälöiden sulkemisista niin pienissä kuin suuremmissakin kaupungeissa. Monin paikoin onkin herätty ongelmaan ja kaupungeissa mietitään kuumeisesti, miten saadaan lisää ihmisiä keskustoihin.

Nykyaikana ihmiset eivät enää viihdy entiseen tapaan kaupunkien keskustoissa tai kylänraiteilla. Erikoiskaupan liiton tuore kuluttajatutkimus kertoo, että viimeisen kahden vuoden aikana keskustojen houkuttelevuus on laskenut. Kun vuonna 2022 42 prosenttia suomalaisista kertoi asioivansa erittäin tai melko mielellään keskustassa oli luku tämän syksyn tutkimuksessa laskenut 38 prosenttiin. Vain 15 prosenttia kyselytutkimukseen vastanneista sanoi asioivansa erittäin mielellään keskustassa. Jopa nuorten parissa keskustojen houkuttelevuus oli laskenut kahden vuoden takaisesta.

Kauppa käy siellä missä on ihmisiä

Yhä useampi suomalainen on uppoutunut netin maailmaan ja hoitaa sosiaaliset suhteet ja ostokset oman älyluurinsa kautta. Suomeen on myös noussut viime vuosina lukuisia kauppakeskuksia, jotka houkuttelevat ihmisiä keskustojen ulkopuolelle. Reippaasti tuotevalikoimiaan lisänneet marketit keräävät niin ikään kuluttajia puoleensa.

Etätyön lisääntyminen on vähentänyt työssäkäyntiä keskustoissa, mikä niin ikään näkyy myös kaupan palveluiden tarpeen vähentymisenä. Esimerkiksi Helsingin keskustassa käyntien määrä on laskenut jopa kolmanneksen vuodesta 2019.

Kannattavaa kauppaa tekevälle yrityksellä on tärkeää saavuttaa se oma asiakaskunta. Kaupunkien keskustat ovat tärkeitä kauppapaikkoja juuri pienemmille erikoiskaupan yrityksille. Tälle on monta syytä. Ensinäkin kauppakeskuksissa pärjää enimmäkseen isommat ketjut ja kansainväliset suuret toimijat. Pienemmillä yrityksillä on suuria haasteita selvitä kauppakeskusten tiukoista sopimusehdoista esimerkiksi aukioloaikojen suhteen. Kaupunkikeskustojen kivijalkoihin on myös helpompaa rakentaa oman näköinen ja oloinen myymälä.

Miten houkutella ihmisiä asioimaan keskustassa?

Monin paikoin on tehty hyviä ratkaisuja ja hyvää työtä keskustan elävöittämiseksi. Tampere on ehkä selkein esimerkki siitä, miten päämäärätietoisella ja pitkäjänteisellä keskustakehittämisellä voi saada aikaan. Pienemmätkin paikkakunnat voivat pärjätä, mikäli vaan osaavat hyödyntää omat vahvuutensa. Näin ovat toimineet muun muassa Rauma, Porvoo ja Maarianhamina.

Erikoiskaupan liitolle monimuotoinen kauppa ja kaiken kokoisten kaupan yritysten menestymisen mahdollisuudet ovat tärkeitä. Tästä syystä olemme koonneet yhteen toimenpide-ehdotuksia kevään kuntavaaleja silmällä pitäen. Näiden ehdotusten avulla pienissä kunnissa ja suuremmissakin kaupungeissa voidaan päästä jo pitkälle keskustan elävöittämisessä, saavutettavuuden ja pienten paikallisten kaupan yritysten toimintamahdollisuuksien parantamisessa.

Tärkein evästys Erikoiskaupan liitolta kaikille kuntapäättäjille ja viranhaltijoille on yhteistyön lisäämisen tärkeys. Yrityksiä ja kuntalaisia kannattaa kuunnella ja tehdä yhdessä oman kaupungin keskustasta kiinnostava, viihtyisä ja elävä!

Teksti Markus Kalmi
Kuva Esa Kapila

Kirjoittaja toimii Erikoiskaupan liiton yhteiskuntasuhdejohtajana. Juttu on julkaistu aiemmin etu.fi-verkkosivuilla.

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.