Suomalainen Swiss Lady on tuonut maahan laadukkaita alusasuja jo neljä vuosikymmentä. Sillä on asiakkaina 120 jälleenmyyjää ympäri Suomen – pisimmät asiakassuhteet ovat kestäneet neljännesvuosisadan.
Idea sai alkunsa pukukopissa. Hikisen sählyottelun jälkeen Satu Sinisalo totesi ystävättärelleen kaipaavansa uran vaihtoa. Ystävä tiesi vinkata alusvaatteiden maahantuontiagentuuri Swiss Ladyn omistajasta, joka halusi päästä eläkkeelle.
”Jostain kumman syystä kiinnostuin ja otin yhteyttä omistaja Päivi Ahoseen”, Sinisalo kertoo.
Tuolloin Sinisalo työskenteli suuressa alkoholiyhtiössä markkinointipäällikkönä ja edisti laadukkaiden samppanjoiden ja viinien myyntiä. Kokemusta vaatetusalasta hänellä ei ollut, eikä Swiss Ladyn neuvotteluissa päästy yhteisymmärrykseen.
Muutaman kuukauden kuluttua Swiss Ladyn omistaja Ahonen otti kuitenkin Sinisaloon yhteyttä ja tarjosi tälle lyhytaikaista projektia. Ahonen tarvitsi työntekijän hakemaan asiakkuuksia uusille sukkabrändeille Burlingtonille ja Esprit’lle.
”Takana taisi olla Päivin ovela ajatus siitä, että näin innostuisin yrityksen ostamisesta uudelleen. Alun perin puolen vuoden mittaiseksi sovittu projekti venähti noin puoleksitoista vuodeksi. Ja sitten tosiaan teimmekin kaupat yrityksestä.”
Swiss Ladyn historia ulottuu 40 vuoden taa aikaan, kun Päivi Ahonen asui miehensä työn takia Sveitsissä. Siellä hän ihastui alusvaatebrändeihin, joita ei kotimaasta saanut. Muutettuaan takaisin Suomeen Ahonen perusti alusvaatteiden maahantuontiagentuuri Swiss Ladyn. Nimi muistutti perustajansa Sveitsin-ajoista.
Alkuun Ahonen pyöritti bisnestä yksin kotoaan käsin. Vähitellen bisnes kasvoi, yritys muutti oikeisiin toimitiloihin ja Ahonen palkkasi avukseen työntekijöitä.
Nyt Swiss Ladyn puikoissa on ollut jo 12 vuotta Sinisalo. Tänä aikana agentuurin toiminta on muuttunut paljon.
”Kymmenen vuotta sitten olimme puhtaasti myyjiä eli otimme tilauksia vastaan ja välitimme niitä päämiehille. Nykyään iso osa työstä on jälleenmyyjien tukemista, eli annamme heille mahdollisimman paljon tietoja tuotteista, jotta he osaavat palvella kuluttajia paremmin.”
Vuosien aikana myös Swiss Ladyn valikoima on laajentunut, ja agentuuri tuo nykyään maahan alusasujen lisäksi yö- ja uima-asuja, sukkia sekä lastenvaatteita. Merkkeihin kuuluvat muun muassa Falke, Mey, Sunflair, Sanetta ja Felina, joista erityisesti Falken sukat muodostavat liikevaihdollisesti tärkeän tuoteryhmän. Falke ja Felina ovat olleet Swiss Ladyn edustuksessa jo 25 vuoden ajan, Sunflair ja Mey noin 20 vuotta. Jälleenmyyjiä on noin 120 ympäri Suomen: pohjoisin Rovaniemellä ja eteläisin Hangossa.
”Tunnemme lähes jokaisen tämän maan alusasuliikkeen”, toteaa Sinisalo.
Agentuurin asiakaskunta ei kuitenkaan enää rajoitu vain alusvaateliikkeisiin, vaan myyntiä on myös tavarataloketjuille, vaateliikkeille, lastenvaateliikkeille ja kenkäkaupoille.
Pari vuotta sitten Swiss Lady muutti uusiin tiloihin Vantaan Fashion Centeriin, muodin sisäänostajille tarkoitettuun kauppakeskukseen. Koronapandemia oli jo ehtinyt alkaa Sinisalon allekirjoittaessa vuokrasopimuksen.
”Vaikka tilanne oli epävakaa, halusin, että laatubrändimme ovat arvoisessaan ympäristössä. Fashion Centerissä tapaa myös paljon kollegoita sekä vaateliikkeiden ja kenkäkauppojen ostajia.”
Swiss Lady pyörii tällä hetkellä neljän ässän voimin; toimitusjohtaja Satu Sinisalon lisäksi joukkoon kuuluvat myyntiassistentti Sarri Castrén sekä myynti- ja tuotevastaavat Sari Rouvali ja Seija Jumppanen. Heidän yhteenlasketut työvuotensa yrityksessä ovat hulppeat 60. Castrén on ollut mukana pisimpään, kaksi vuosikymmentä.
”Vuosissa mitattuna yrityksessämme on aikamoinen asiantuntemus”, Sinisalo kehaisee.
Se lieneekin yksi Swiss Ladyn menestyksen salaisuuksista.
”Kommunikointi ja hyvä asiakaspalvelu ovat toimintamme kulmakiviä. Niillä pääsee aika pitkälle”, Sinisalo summaa.
Kuvat Mey, Felina ja Opera
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi